موثرترین رژیم غذایی برای کاهش وزن

موثرترین رژیم غذایی، بترین رژیم غذایی
نتایج تحقیق موسسه ملی بهداشت آمریکا (وابسته به وزارت بهداشت این کشور) نشان می دهد که رژیم غذایی کم چرب برای کاهش وزن موثرتر از رژیم کم کربوهیدرات است. این بررسی نشان داد که هر دو رژیم اگر سبب کاهش دریافت کالری شوند، چربی بدن را کاهش می دهند اما با کم کردن مصرف چربی این کاهش بیشتر از زمانی است که رژیم کم کربوهیدرات رعایت می شود.

برای این تحقیق به 19 فرد چاق روزی 2700 کالری داده شد و بعد از دو هفته، کالری مصرفی را یا با کاهش چربی یا با کاهش کربوهیدرات به یک سوم تقلیل دادند.این افراد از نظر تمام چیزهایی که می خوردند و مقداری که تحرک و ورزش داشته اند به دقت زیر نظر بودند.

محققان میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را در بازدم و میزان نیتروژن را در ادرار آنها اندازه می گرفتند تا دقیقا روند سوخت و ساز را در بدن آنها بررسی کنند.

پس از 6 هفته، آنها که رژیم کم چربی داشتند 463 گرم از چربی بدنشان را از دست داده بودند، یعنی هشتاد درصد بیشتر از آنها که رژیم کم کربوهیدرات داشتند که 245 گرم چربی سوزانده بودند.
دکتر کوین هال سرپرست این تحقیقات از موسسه ملی دیابت، گوارش و بیماری های کلیوی، می گوید: تمام این اتفاقات در بدن می افتند و چربی بدن سوزانده می شود، اما با کاهش مصرف چربی این اتفاقات شدیدترند.
برخی محققان رژیم کم کربوهیدرات را برای سوزاندن چربی اضافه رژیم موثرتری می دانند چون براساس تئوری، با کاهش مصرف کربوهیدرات، انسولین خون کاهش پیدا می کند بنابراین ذخایر چربی برای تولید انسولین به مصرف می رسند.
اما به گفته دکتر هال، این تحقیق نشان می دهد انتخاب رژیم کم کربوهیدرات توجیه متابولیک ندارد.با این وجود تحقیقات نشان می دهد در دنیای واقعی که رژیم ها آنقدر سفت و سخت رعایت نمی شوند ممکن است افراد با کاهش مصرف کربوهیدرات، بیشتر وزن کم کنند.
از این رو نتیجه مهم این تحقیق که در نشریه متابولیسم سلول منتشر شده این است که بهترین رژیم، رژیمی است که فرد بتواند آن را رعایت کند.
به گفته دکتر هال، اگر برای شما رعایت رژیمی آسان تر از رژیم دیگر است و می توانید آن را به بطور دائم رعایت کنید، باید همان را انتخاب کنید.
اما دکتر سوزان رابرتس و دکتر سای داس از دانشگاه تافتس در اظهار نظری درباره این تحقیق نوشته اند که درباره نتایج آن اختلاف نظر شدیدی وجود دارد.
این درست که این تحقیق بعضی از ادعاها را درباره فایده رژیم کم کربوهیدرات بی اعتبار کرده اما معلوم نیست در درازمدت نتیجه چه باشد.
به گزارش ایرنا ،شاید در حال حاضر مهمترین پیام این باشد که برخی انواع کربوهیدرات مناسب هستند، مثل غلات سبوس دار با شاخص گلوکز کم است.

پروفسور سوزان جپ از دانشگاه آکسفورد می گوید: این تحقیق به این نتیجه درست رسیده که بهترین رژیم رژیمی آن است که می توانید رعایت آن را ادامه دهید.
تمام رژیم ها اگر برنامه غذایی و کاهش کالری آنها را رعایت کنید، موثر هستند چه کم چربی چه کم کربوهیدرات، اما رعایت رژیم در حرف ساده است بخصوص با در نظر گرفتن اینکه مدت زیادی طول می کشد تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.

منبع : کلینیک لاغری نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics