بچه‌ها را برای ماه مهر تقویت کنید

تغذیه بچه ها در مهرماه

بوی مهر و درس و مدرسه می‌آید. باید ریتم زندگی را تغییر داد و برای فصلی جدید آماده شد. بچه‌ها و بخصوص سال اولی‌ها نیاز به کمک شما دارند تا بتوانند خود را با این تغییرات وقف دهند.
روزهای آفتابی و گرم، بیدار ماندن‌های شبانه و تا لنگ ظهر خوابیدن آخرین روزها را سپری می‌کند. بچه‌ها و بخصوص سال اولی‌ها نیاز به کمک شما دارند تا بتوانند خود را با این تغییرات وقف دهند. لازم است در گام اول بدن شان را با مواد غذایی مناسب تقویت کنید تا با آمادگی بیشتر به استقبال پاییز بروند. در این مطلب چند توصیه غذایی برای آماده کردن بچه‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید و فصل پاییز داریم. با ما همراه باشید.

 ساعت غذا و خواب را تنظیم کنید

در این روزها صبحانه، ناهار و شام را سر ساعت مشخصی سرو کنید تا بچه ها عادت کنند. دیر خوابیدن باعث ایجاد تأخیر در زمان صبحانه و بدون شک ناهار و بقیه‌ی وعده‌ها می‌شود. بچه‌ها باید ساعت 10 یا نهایت 11 بخوابند. البته بچه‌های سال اولی و زیر 12 سال باید یک ساعت زودتر یعنی 9 شب به رختخواب بروند؛ چون حدود دو سوم تأخیری‌های مدرسه، بچه‌های کلاس‌های پایین‌تر هستند. از طرف دیگر بی‌خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن بچه‌ها شده و آن ها را در برابر بیماری‌های فصل سرما آسیب‌پذیرتر می کند.

صبحانه، صبحانه و باز هم صبحانه
معمولاً در روزهای تابستان بچه‌ها بهتر صبحانه می‌خورند. چون تا هر وقتی که دلشان می‌خواهد خوابیده و سپس بدون استرس و عجله صبحانه می‌خورند. لازم است که این عادت بعد از بازگشایی مدارس نیز ادامه پیدا کند. متأسفانه در اکثر موارد بچه‌ها به دلیل عجله‌ی خود و والدین‌شان صبحانه نخورده به مدرسه می‌روند. اما باید بدانید که 25 درصد نیازهای روزانه‌ی بدن را صبحانه تأمین می‌کند. شاید غلات صبحانه‌ی آماده انتخاب خوبی باشد اما بهتر است به بچه‌ها نان بدهید. از همین امروز شروع بکنید و بچه‌ها را زودتر بیدار کرده و صبحانه بدهید. در این وعده‌ی غذایی بچه‌ها به میوه یا آب میوه، پنیر، شیر و غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، کره و مربا نیاز دارند. بهتر است تنوع را رعایت کنید و در هر روز صبحانه‌ی جدید به آن‌ها بدهید. اما در هر حال از میوه یا آب میوه و شیر غافل نشوید. حواستان باشد که بچه‌ها حتماً باید نان بخورند. نان با پنیر و گردو یا کره و مربا. کیک یا بیسکوییت و غیره برای این وعده مناسب نیستند.

یک بشقاب سالم لطفاً!
بچه ها امانت‌های الهی هستند و حفظ سلامت آن‌ها از وظایف اصلی شماست. اولین کاری که باید بکنید اجتناب از غذاهای صنعتی و آماده است. لطفاً به حقوق اولیه بچه‌ها احترام بگذارید و خودتان غذاهای خانگی و سالم تهیه کنید. سوسیس و کالباس و غذاهای فراوری شده مناسب بچه‌ها نیستند و باعث تضعیف سیستم دفاعی آن‌ها می‌شود.

یادتان باشد شما الگو هستید
یادتان باشد که شما الگوی بچه‌ها هستید. اگر همیشه داخل بشقابتان حاوی سبزیجات و سالاد و میوه باشد بچه‌ها نیز از سن پایین یاد می‌گیرند میوه بخورند.

غذاها را با ادویه ها و سبزیجات معطر غنی کنید
برای تقویت سیستم ایمنی بچه ها سعی کنید از همان ابتدای کودکی غذاهایشان را به جای نمک و روغن و غیره با سبزیجات معطر و ادویه هایی مانند گشنیز، آویشن، ریحان، رزماری، مریم گلی، زیره، زنجبیل و غیره طعم‌دار کنید. این سبزیجات معطر هر کدام خواص فوق العاده‌ای دارند.

آری به میوه و سبزیجات تازه
یکی از کارهایی که همیشه باید برای بچه‌ها انجام دهید تهیه‌ی میوه وسبزیجات سالم است. این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی هستند که برای سلامت کودکان لازم و ضروری است. اگر فرزندتان میلی به میوه و سبزیجات نشان نمی‌دهند باید خلاقیت خود را به کار بگیرید و آن‌ها را تشویق به خوردن بکنید. میوه‌ها و سبزیجات زیر را در الویت قرار دهید:

انگور و انجیر
از فصل انجیر تازه و انگور استفاده کرده و انرژی بچه‌ها را افزایش دهید. این میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند و بدن بچه‌های در حال رشد را تقویت می‌کنند. این دو میوه‌ی ارزشمند حاوی ویتامین‌های C و B، مواد معدنی و عناصری مانند منیزیم، آهن، کلسیم و پتاسیم هستند. حتماً انگور را به صورت میوه ی کامل یا آب انگور به بچه‌ها بدهید. این میوه‌ی انرژی زا سرشار از کربوهیدرات‌ها است که برای بچه‌های ورزشکار نیز لازم است. انگور حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی است و برای تقویت قلب بچه‌ها مؤثر است.

سیب
سیب را به عنوان میان وعده‌ای مناسب در نظر داشته باشید. این روزهای آخر هر روز به بچه‌ها سیب بدهید و با شروع مدارس یک عدد سیب در کیف مدرسه‌شان قرار دهید. ساعت 4 بعد از ظهر زمان مناسبی برای خوردن سیب است. مصرف این میوه به همراه 4 تا 5 عدد بادام یا فندق و نان، پنیر و گردو به همراه کمی شکلات سیاه بهترین عصرانه برای بچه‌هاست.

میوه‌های خشک
میوه‌های خشک منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. علاوه بر میوه‌های تازه حتماً بچه‌ها را با میوه‌های خشکی مانند کشمش، زردآلوی خشک و خرما و غیره تغذیه کنید تا قدرت دفاعی بدن‌شان افزایش پیدا کند.

بلال و ذرت
ذرت تازه که به «شیر بلال» هم معروف است جزو سبزیجات بسیار مفید و البته مورد علاقه‌ی بچه‌ها محسوب می‌شود. این سبزی کم کالری (96 کیلوکالری برای هر 100 گرم) شاخص گلیسمی پایینی دارد و خیلی آهسته جذب خون می‌شود. در نتیجه یک منبع انرژی فوق‌العاده برای همه بخصوص بچه‌ها محسوب می‌شود. هر بلالی که در منزل برای فرزندتان تهیه می‌کنید و یا با دانه‌های ذرت و ترکیب آن با قارچ و سبزیجات معطر عصرانه‌ای برای او آماده می‌کنید ویتامین C،B و E را جذب بدن فرزندتان کرده و او را از آهن، منیزیم، زینک (روی)، فسفر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای تقویت قوه‌ی بینایی بهره‌مند کرده‌اید.

بروکلی
بروکلی یکی از سبزیجات مفید و کم کالری است که باید با هر ترفندی در برنامه‌ی غذایی بچه‌ها گنجانده شود. این سبزی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C است که سیستم ایمنی بچه‌ها را تقویت می‌کند. بروکلی همچنین حاوی فیبرها و بتاکاروتن و دیگر مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و غیره است. حتماً داخل سالادها بروکلی بریزید. دست به هر ابتکاری بزنید تا بتوانید بروکلی را وارد برنامه‌ی غذایی بچه‌ها بکنید. چون این سبزی برای تقویت سیستم ایمنی آن‌ها و آماده‌سازی‌شان برای فصل سرما فوق‌العاده است.

مکمل‌ها اگر لازم باشند
اگر تصور می‌کنید که فرزندتان ضعیف شده و نمی‌توانید به صرف مصرف مواد غذایی آهن، ویتامین C و دیگر ترکیبات مغذی بدن وی را تأمین کنید حتماً با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید. برای تقویت سیستم ایمنی بچه ها مکمل‌های مورد نیاز بخصوص آهن و ویتامین C توصیه می‌شود. البته لازم است که حتماً تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شوند. می‌توانید همین روزها به پزشک مراجعه کرده و یک چک آپ برای فرزندتان انجام دهید.

منبع: تبيان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics