نخ دندان برای دندان‌های حساس خوب است یا بد؟

کشیدن نخ دندان

نخ کشیدن دندان بخش مهمی از بهداشت مرتب دهانی‌تان است. ارتباط مستقیمی میان عدم استفاده از نخ دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه وجود دارد. مراقبت‌های ناکافی و نامناسب دهانی مانند درست و مرتب مسواک نزدن ، محکم مسواک زدن با برس زبر و خشن و نخ نکشیدن می‌تواند به مرور زمان موجب تشکیل پلاک و جرم روی دندان شود و همین بیماری لثه را دربر دارد و باعث تحلیل رفتن لثه می‌شود.

تحلیل و عقب رفتن خط لثه ، عاج دندان را نمایان کرده و دندان را حساس می‌کند. وقتی این اتفاق بیفتد ، این احتمال وجود دارد که دندان پس از نخ کشیدن آسیب ببیند. حرکت عقب و جلو رفتن نخ دندان حسایست دندان را هم بیشتر می‌کند.

جرم ، به‌طور اشتباه ، حسی از پوشش دادن به عاج نمایان شده می‌دهد. اگر عادت به نخ کشیدن ندارید و قصد دارید این عادت را شروع کنید ، طبیعی است که تا چند روز حساسیتی در دندان‌های‌تان داشته باشید چون تمیز کردن بخش درونی دندان و لثه باعث می‌شود قسمتی که تا پیش از این مخفی بوده اکنون آشکار شود. شاید وسوسه شوید که دیگر نخ نکشید اما در حقیقت ، نخ کشیدن دندان ، می‌تواند جرم را از نواحی بین دندانی و زیر خط لثه بردارد و لثه‌ را تقویت کرده و استحکام لثه را برای نگهداری از دندان و پوشش دادن عاج آشکار بیشتر کند.

نخ کشیدن دندان گوشه‌های دهان را که مسواک به آن‌جا دسترسی ندارد تمیز کرده و از بیماری لثه به این طریق هم پیشگیری می‌کند. استفاده مداوم از نخ دندان ، باعث از بین رفتن حساسیت در دندانی می‌شود که حساسیتش به‌خاطر عقب‌نشینی لثه بوده است. وقتی از نخ دندان استفاده می‌کنید ، به آرامی آن‌را دور پایه هر دندان خمیده کنید و مطمئن شوید که زیر خط لثه رفته اید. هرگز با عجله و شدید این‌کار را نکنید چون ممکن است به بافت ظریف لثه آسیب زده و پاره‌اش کنید.

یادتان باشد سعی کنید بطور منظم به دندان پزشکی مراجعه کنید و از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی نارنجستان، مجله سلامت

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics