معرفی انواع ماساژ درمانی و فواید ماساژ

ماساژ سوئدی

قدیم ترها این شکلی بود که توی حمام های عمومی همیشه عده ای حضور داشتند که پروسه حمام رفتن افراد را با انجام دادن «مشت و مال» کامل کنند. قبول داریم، قدیمی ها یک مقدار خشن بودند که حتی این فرایند شیرین را هم با مشت همراه می کرده اند و احتمالا سال ها بعد تازه کلمه لطیف «ماساژ» به گوش شان خورد. اما همان موقع هم همه می دانستند که یک ماساژ جانانه چطور به قول خودشان استخوان ها را نرم می کند و خستگی را در می برد. سال ها بعد که کم کم همه چیز رنگ و بوی علمی گرفت، ماساژ درمانی وارد گروه طب مکمل شد و محققان شروع کردند به پیدا کردن تاثیراتش بر مشکلات آدم ها. خبر خوب اینکه دست خالی هم برنگشتند و برای خیلی از مشکلات رایج امروزی، ماساژ را به عنوان یک روش مناسب که در بعضی موارد درد را تخفیف می دهد و در موارد دیگر، آن را از بین می برد، پیشنهاد دادند.

 تاریخچه ماساژ درمانی

از تاریخچه ماساژ درمانی و اسناد تاریخی متوجه می شویم، ماساژ قدیمی‌ترین شکل درمان جسم و روح است. یکی از نخستین مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می‌توان در کتاب طبی سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می‌گردد که در آن ماساژ ماهیچه‌ها و پوست از شایع‌ترین شیوه‌های درمان است.

در سرتاسر جهان ماساژ برای افزایش تندرستی، رفع درد و رسیدن به آرامش استفاده می‌گردد که بطور گسترده‌ای میان مصریان باستان، یونانی‌ها و رومیان رواج داشته است. ماساژ هنر شفا بخش باستانی است که بر روی دستگاه‌های بدن فواید بسزایی داشته و موجب آرامش و تسکین دردهای عصبی و گرفتگی‌های عضلانی می‌گردد و با تشدید جریان خون فشار وارد بر رگ‌ها و سیاه رگ‌ها را کم کرده و از ناراحتی‌های قلبی می‌کاهد.

هم چنین ماساژ پا یکی از کهن‌ترین انواع ماساژ بوده که حدود پنج هزار سال قبل در چین ابداع شده است. ماساژ ساق پا گردش خون در پا‌ها را بهبود بخشیده و به جلوگیری از گشاد شدن سیاه رگ‌ها کمک می‌کند.  در متن کتاب امپراتور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ماساژ پوست و پا توصیه شده است.

اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنی‌ها و نیز سایر تمدن‌ها نظیر مصر و روم از ماساژ درمانی موجود است. بقراط ضرورت استفاده از ماساژ را به عنوان یک درمان، بخصوص در درمان آسیب‌های ورزشی و جنگی به پزشکان توصیه می‌کرد.

 

انواع ماساژ

ماساژ سوئدی

یکی از رایج ترین و در عین حال محبوب ترین انواع ماساژ ، ماساژ سوئدی می باشد. ماساژ سوئدی شامل دو دسته از حرکات است که اولی نرم، آهسته و طولانی مدت هستند و دومی شامل ضربه های منظم و کمی محکم تر می شود. از روش سوئدی برای انرژی بخشی و از بین بردن خستگی افراد استفاده زیادی می شود. این روش سطحی است و بافت رویی پوست بدن را درگیر می کند و به همین خاطر هم می تواند تاثیرات خوبی روی زیبایی پوست داشته باشد.

ماساژ سوئدی

درگیر کردن خفیف ماهیچه ها و مفاصل نیز یکی از هدایای ماساژ سوئدی به کسانی است که این روش را به بقیه روش ها ترجیح می دهند. استفاده از ضرباتی که دست در آنها حالت کاسه ای دارد، نیشگون های آهسته و ضربات دایره شکل جزو حرکات مربوط به ماساژ سوئدی هستند. از روش سوئدی همچنین می توان برای بهبود آسیب دیدگی های جزئی کمک گرفت.

در این نوع ماساژ که از روغن‌های گیاهی و کرم استفاده می‌شود، ماساژور حرکات کششی، فشاری و لرزشی را با هدف افزایش اکسیژن موجود در خون و دفع سموم از عضلات به سمت قلب اعمال می‌نماید. با افزایش جریان خون عضلات گرم‌تر شده و دفع اسید لاکتیک، اسید اوره و سایر دفع شدنی‌های متابولیسم، احساس آرامش عمیقی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در این نوع ماساژ علاوه بر بهبود کیفیت پوست، با تحریک سیستم عصبی استرس‌های روحی و جسمی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. ماساژ سوئدی یک تجربه آرام بخش، نیرو دهنده و موثر است.

 

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی

در نوع ماساژ تایلندی ، فرد ماساژ دهنده از انرژی تمام بدنش استفاده می کند که بدن شما را در وضعیت های مختلف قرار دهد و یک ماساژ کامل را ارائه کند. روش تایلندی برای کسانی که از گرفتگی عضلات و ماهیچه های بدن رنج می برند، روشی مناسب و کارآمد است. همچنین اگر در ناحیه مفاصل تان احساس درد یا آزردگی می کنید و این مسئله را هم با پزشک تان در میان گذاشته اید، می توانید با خیال راحت از روش تایلندی استفاده کنید که وضعیت مفاصل تان بهبود پیدا کند.

ماساژ شیاتسو از ژاپن

یکی از ماساژهای معروف ژاپنی، ماساژ شیاتسو به معنی فشار انگشتان است. اگر روش انتخابی شما شیاتسو باشد، وقتی پیش ماساژتراپیست می روید متوجه خواهید شد که او روی نقاط معینی از بدن با انگشتان فشار وارد می کند. نوع این فشار باید منظم و اصطلاحا ریتمیک باشد. ژاپنی ها اعتقاد دارند این نقاط مشخص از بدن، کانال های عبور انرژی حیاتی افراد هستند و جریان خون بدن، بیشتر به این نقاط وابسته است.

ماساژ زاپنی

نحوه ماساژ شیاتسو

آنها اسم این نقاط را «چی» گذاشته اند. هنگامی که شما برای دریافت ماساژ شیاتسو مراجعه می کنید باید بدانید که منجر به تحلیل رفتن انرژی شما می شوند؛ بنابراین اگر اخیرا احساس خستگی های بی مورد می کنید و فکر می کنید به انرژی بیشتری نیاز دارید، شیاتسو می تواند روش مناسب شما باشد.

 

ماساژ درمانی به شیوه عصبی – عضلانی

ماساژ عصبی – عضلانی یکی از انواع درمانی ماساژ است که به خصوص برای افرادی که دچار آسیب دیدگی های شدید هستند، توصیه می شود. این ماساژ هم مثل ماساژ سوئدی سطح پوست را درگیر می کند و تلاش می کند تنش های روزانه را برطرف کند. ماساژ عصبی – عضلانی با درگیر کردن نقاط عصبی زیر پوست منجر به از بین رفتن دردهای مزمن عصبی شده و شبیه یک مسکن عمل می کند. اگر جزو افرادی هستید که بدن تان نیاز به حرکات اصلاحی دارد یا اخیرا آسیب دیدگی شدیدی را تجربه کرده اید، این نوع ماساژ می تواند منافع زیادی برای شما داشته باشد.

 

ماساژ شبه مشت و مال

یکی از روش های دیگر ماساژ، ماساژ عمیق است. ماساژ تراپیست در این روش از حرکات عمیق تر برای برطرف کردن درد تاندون ها و عضله ها استفاده می شود. این روش نسبت به بقیه روش ها لطافت کمتر اما کارایی بیشتری دارد و باعث می شود افراد سریع تر و راحت تر از شر دردهای شان خلاص شوند. این روش همچنین به کسانی که از رگ به رگ شدن کمر رنج می برند ، توصیه می شود.

 

انواع ماساژ درمانی

سنگ درمانی

سنگ درمانی ماساژ

یکی از جالب ترین روش هایی که در ماساژ از آن استفاده می کند سنگ درمانی است. در این روش بعد از اینکه دراز کشیدید، ماساژتراپیست سنگ های گرم را روی نقاط آزادکننده انرژی در بدن قرار می دهد. این روش می تواند نقاط انرژی بدن را آزاد کند و گرمای سنگ ها را به عمق استخوان ها نفوذ دهد. اگر خیلی وقت است که دل تان می خواهد از تنش و استرس خلاص شوید و حداقل نیم ساعتی را با آرامش خاطر زندگی کنید، سنگ درمانی روش مناسب شماست.

 

ماساژ درمانی ساده برای افسردگی

افسردگی یکی از بیماری های قرن ماست و هزاران نفر در سراسر دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. معمولا برای مقابله با این بیماری مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان و استفاده از داروهای موثر در درمان این مشکل تاکید می شود؛ اما در کنار این کارها که باید اولویت شما رادر صورت مشاهده علائم این بیماری تشکیل بدهند، روش های دیگری هم برای بهبود ناراحتی و افسردگی در دسترس هستند. یکی از این روش ها ماساژ است.  افراد موقعی افسرده می شوند که سطح ترشح هورمون های شادی آور در آنها کاهش پیدا کرده و هورمون استرس در بدن شان بیشتر ترشح شود.  جالب است بدانید ماساژ قادر است بدن را آرام کرده و اضطراب و تنش را از ذهن شما دور کند. ماساژ همچنین می تواند سطح ترشح هورمون استرس را که به نام کورتیزول شناخته می شود، پایین بیاورد و سطح روحیه افراد را با بالابردن ترشح دو هورمون موثر در شادی و آرامش یعنی سروتونین و دوپامین بالا ببرد.

براساس تحقیقی که در سال 2005 درمجله بین المللی «علم اعصاب» منتشر شد محققان اعلام کردند داشتن سه جلسه ماساژ درمانی در هفته برای خانم هایی که دچار سرطان سینه شده بودند، منجر به داشتن استرس و احساس ناراحتی کمتر و در نتیجه خشم کمتری شده بود. همچنین تحقیق دیگری در مجله «روان پزشکی کودکان و بزرگسالان» ایالات متحده منتشر شد که نشان داده بودند، بیمارانی که از افسردگی و اضطراب رنج می بردند بعد از جلسات ماساژ خوشحال تر بودند و ناراحتی و استرس کمتری داشتند.

 

 ضددردهای یک جانشینی

مشکل ما از وقتی شروع نشد که صندلی کشف شد بلکه از وقتی شروع شد که نوع شغل های مان عوض شد و ما را از دل طبیعت و سرزمین به پشت میز و کامپیوتر کشاند! درست بعد از یکجانشینی مدرن که بعد از یکجانشین شدن اجدادمان اتفاق افتاد، مشکلات عضلانی ما هم شروع شدند. نشستن های طولانی مدت ما منجر به تغییر فرم بدن ما شدند و مشکلات زیادی را برای مان ایجاد کردند. یکی از این مشکلات هم کمردردهای مزمن است که حتی جوان های امروزی هم با آن آشنا هستند.

براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که از هر 10 آمریکایی 8 نفر کمردرد را تجربه می کنند؛ اما خبر خوب این است که ماساژ گرفتن می تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند. براساس تحقیقی که در سال 2011 در ایالات متحده انجام شد، محققان متوجه شدند افرادی که دچار کمردرد شده اند و ماساژ گرفته اند، عملکرد بهتر و درد کمتری نسبت به کسانی داشته اند که کمردرد را تجربه کرده اند اما از ماساژ استفاده نکرده اند. ماساژ همچنین می تواند به بهبود وضعیت بدن کمک کند و به خصوص با دردهای عضلانی ناشی از استرس که کمر و گردن را نشانه می روند، مبارزه کند.

 

باز کردن عضلات پیچ خورده

خیلی وقت ها دیده شده افرادی که برای مدت زیادی ورزش نکرده اند همچنان این کار را انجام نمی دهند چون از گرفتگی عضلانی بعد از اولین جلسات می ترسند. اگر شما هم این طور هستید، تحقیقاتی که در زمینه فواید ماساژ انجام شده، نشان داده است ماساژ می تواند در رفع گرفتگی های عضلانی بسیار موثر عمل کند. مواقعی را یادتان بیاورید که آرنج تان با یک سطح سخت برخورد می کند، اولی واکنش شما بعد از آخ گفتن چیست؟

عضلات پیچ خورده

ماساژدادن ناحیه ضربه خورده و بعد از چند ثانیه، برطرف شدن درد؛ ماساژ برای گرفتگی عضلانی شبیه همین اتفاق عمل می کند. وقتی عضلات گرفته اند، بالا بردن سطح گردش خون می تواند اکسیژن رسانی به سلول ها را افزایش دهد و دردهای ناشی از گرفتگی عضلات را کم کند. همچنین براساس تحقیقی که در سال 2011 در مجله «پزشکی داخلی» منتشر شد، محققان اعلام کردند ماساژ گرفتن، درست به اندازه سایر روش های درمانی برای بهبود دردهای عضلانی و به خصوص گردن درد ناشی از گرفتگی عضله ها مفید است.

 

 درمان فشار بالا

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که مرتب فشارتان بالا می رود، بد نیست از حالا به بعد ماساژ را به عنوان یک روش موثر برای مقابله با این مشکل جایی گوشه های ذهن تان داشته بشید! اوایل مشخص نبود دقیقا چه اتفاقی می افتد که افراد دچار فشار خون بالا بعد از گرفتن چند جلسه ماساژ حال شان بهتر می شود اما تحقیقات جدید نشان داده اند چون بالابودن فشار خون نیز می تواند با استرس در تماس باشد، استفاده از ماساژ به حل شدن این مشکل منجر می شود.

به عبارت دیگر وقتی ترشح کورتیزول کمتر شود، بدن از حالت دفاعی و فرار که معمولا به دنبال ترشح این هورمون پیش می آید، خلاص می شود و وقت می کند نفس راحتی بکشد و همه اینها در کنار هم شر فشار خود را از سر فرد کم می کنند! باز هم یادتان باشد ماساژ روش مکمل است، نه اصل درمان!

 

 کاهش درد زایمان

در دوران بارداری بدن خانم ها دچار تغییرات زیادی می شود. این تغییرات و نگرانی ناشی از آنها هم می تواند منجر به نگرانی بعضی از مادران شوند. جالب است بدانید نوعی از ماساژ دقیقا به ماساژ بارداری معروف است و برای این دسته از خانم ها طراحی شده است. در این روش ماساژتراپیست با استفاده از بالش های مخصوص، شما را در وضعیت مناسب ماساژ قرار می دهد که کاملا احساس راحتی کنید. تحقیقات نشان داده اند استفاده از ماساژ در دوران بارداری می تواند ورم دست ها و پاها را کم کند و دردهای ماهیچه ها و مفاصل را نیز از بین ببرد

کاهش درد زایمان

این روش همچنین به آرامش بیشتر مادر کمک می کند. این تحقیقات همچنان نشان داده اند مادرانی که در طول دوران بارداری شان ماساژ گرفته بودند، زایمان راحت تری داشته اند و در عین حال مدت زمانی که لازم بوده بعد از زایمان در بیمارستان بمانند نیز نسبت به بقیه مادران کمتر بوده است.

 

  روشی برای بهبود زخم ها

زخم ها وقتی ایجاد می شوند یک جور آدم را اذیت می کنند و بعد از اینکه خوب شدند تا جای شان از بین برود، یک جور دیگر آدم را حرص می دهند! یکی از روش هایی که به خصوص برای درمان افراد اصطلاحا بدزخم مناسب است، گرفتن منظم ماساژ است. ماساژ باعث بهبود بازسازی سلول ها می شود و از این طریق می تواند به هرچه سریع تر خوب شدن زخم ها منجر شود.

از طرف دیگر چنانچه بدن تان اخیرا جراحت شدید برداشته و نمی خواهید جان آن روی تن تان بماند، می توانید در کنار استفاده از داروها وپمادهای تجویزشده توسط پرشک تان از ماساژ به عنوان یک پانسمان عالی استفاده کنید. دلیل این امر احتمالا به بالارفتن گردش خون در سطح سلول ها بر می گردد که می تواند مواد لازم را به سلول برساند و از این طریق به بهبود وضعیت بدن کمک کند.

 

تسکین دردهای زنانه

pms-pmdd-young-woman

خیلی از خانم ها با مشکلات و دردهای پیش از قاعدگی که با نام PMS شناخته می شوند اشنا هستند و هرماه از این مشکلات رنج می برند. خوشبختانه تحقیقات انجام شده نشان داده اند خانم هایی که در حال ورود به دوران قاعدگی هستند، می توانند از ماساژ به عنوان روش تخفیف دهنده دردها استفاده کنند. انجام ماهانه یک جلسه ماساژ همچنین باعث کم شدن نوسانات خلقی در خانم ها می شود که از مسائل مربوط به قاعادگی است. ماساژ می تواند بدن را آرام کرده، ذهن را آزاد کند و با بالابردن ترشح هورمون های شادی آور در این دوران کمک فراوانی به خانم ها برساند.

 

فواید دیگر ماساژ

 ماساژ پوست و فواید ان

چنانچه متوجه شده اید این روزها حال پوست تان خوب نیست و روز به روز کدرتر می شود، سعی کنید حداقل هفته ای یک جلسه ماساژدرمانی را در برنامه تان بگنجانید. هنوز دقیقا مشخص نشده چه اتفاقی در بدن می افتد که پوست افراد بر اثر ماساژ به همان ماجرای همیشگی استرس مربوط باشد. کدرشدن، جوش زدن و حتی سیاهی دور چشم می تواند به خاطر خستگی و نگرانی ایجاد شود. زمانی که ماساژ می گیرید، خستگی از شما دور می شود و بدن به جای ترشح هورمون استرس شروع به ترشح هورمون های وابسته به آرامش و شادی می کند؛ دقیقا همان هورمون هایی که به داشتن چهره ای شاد با پوستی صاف و شفاف منجر می شوند!

 

افزایش تمرکز

حجم کارهای امروزی آن قدر زیاد است که گاهی وقت ها بعضی چیزها را فراموش می کنیم. این فراموشی هم هوشیاری را کاهش می دهد. اگر دوست دارید هوشیاری تان بالا برود، تمرکز بیشتری پیدا کنید و با انرژی بیشتری به کارهایتان برسید. ماساژ را در برنامه هفتگی تان قرار دهید.

یکی از تحقیقات انجام شده که به دنبال پیدا کردن رابطه ای بین بالارفتن سطح هوشیاری و گرفتن ماساژ بود، تایید کرد افرادی که به مدت 15 دقیقه روی صندلی های شان ماساژ گرفته بودند، تمرکز بالاتری داشتند و توانستند با سرعت عمل بیشتری، مسائل ریاضی را که به آنها داده شده بود، حل کنند. همچنین جواب های این افراد به مسئله ها نسبت به بقیه افرادی که از ماساژ کمک نگرفته بودند، دقیق تر و درست تر بود.

 

شبیه ویتامین ث

اگر از شما بپرسدند موثرترین کارکرد ویتامین ث چیست، احتمالا می گویید بالابردن قدرت سیستم دفاعی بدن؛ جواب تان درست است. حالا اگر از شما بپرسند کدام از روش های طب مکمل شبیه ویتامین ث عمل می کند، می توانید با صدای بلند اعلام کنید ماساژ! برای این جواب شما هم تحقیقات علمی انجام شده است.

 

یکی از این حقیقات که سال 2010 در مجله «طب مکمل و طب جایگزین» منتشر شد، نشان داد گرفتن ماساژ سطح گلبول ها سفید خون را بالا می برد. این را هم بدانید که گلبول های سفید نقشی اساسی در بالابردن قدرت دفاعی بدن دارند و در اصل همان سربازهایی هستند که وقتی بچه بودید، فکر می کردید به جنگ میکروب ها می روند. ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن در اثر بیماری های مختلفی ایجادمی شود. یکی از این بیماری ها که از طریق ضعف سیستم ایمنی افراد را بیمار می کند و می تواند آزاردهنده باشد HIV یا ایدز است. تحقیقات همچنین نشان داده اند افراد مبتلا به ایدز می توانند از گرفتن ماساژ برای بالا بردن قدرت ایمنی بدن شان استفاده کنند.

 

استامینوفن طبیعی

اگر از سردردهای مزمن رنج می برید، اول از همه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و اگر متوجه شدید مشکل خاصی ندارید از ماساژ به عنوان یک روش درمان استفاده کنید. براساس تحقیقاتی که در دانشگاه گرادانا اسپانیا انجام شده دانشمندان متوجه شدند، حتی یک جلسه ماساژ بعد از شروع سردرد مزمن می تواند خیلی سریع سردرد را از شما دور کرده و شبیه یک مسکن قوی عمل کند.

این روش همچنین برای مبتلایان به میگرن بسیار مفید است و مشخص شده دریافت ماساژ می تواند شدت و مدت سردردها را تا حد زیادی کاهش دهد. تحقیقی که در سال 2009 انجام شد نیز نشان داد، دریافت 30 دقیقه ماساژ سردردهای عصبی بسیاری از بیماران را کاهش داد و بعضی موارد را نیز به طور کلی از بین برد! مهم نیست تا امروز چقدر طب مکمل را دست کم گرفته اید، این بار که سردرد شروع شد به جای استفاده از مسکن های شیمیایی برای یک بار هم که شده اعتماد کنید و از یک ماساژتراپیست حرفه ای وقت بگیرید؛ مطمئن باشید که پشیمان نخواهیدشد!

 

کلینیک زیبایی نارنجستان

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics