آشنایی با 5 رژیم‌های لاغری رایج

انواع رژیم لاغری

هر ساله، زنان و مردان بسیاری عزمشان را جزم می‌کنند تا وزنشان را کاهش دهند و اندام متناسب‌تری پیدا کنند
اما این روزها رژیم‌های بسیار زیادی ابداع شده و باعث سردرگمی و عدم‌اطمینان مردم نسبت به آنها شده است و مردم نمی‌دانند که کدامیک از آنها رژیم سالم و مناسبی است و کدامیک به کاهش وزنشان کمک می‌کند.
به همین منظور نگاهی سریع به پنج مورد از رژیم‌های اصلی معروف رایج جهان که در این سو و آن سوی جهان به کار بسته می‌شود، می‌اندازیم.

رژیم آتکینز (Atkins):

این رژیم معمولا بر مصرف بالای پروتئین به همراه مقدار بسیار اندکی کربوهیدرات تمرکز دارد. این برنامه غذایی سطح انسولین خون را تحت کنترل قرار می‌دهد. کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند که انسولین به‌سرعت بالا و پایین برود و در نتیجه مانع سوختن ذخایر چربی بدن می‌شوند.

رژیــم ویت واچرز/ Weight Watchers:

برنامه لاغری مشهور و پرطرفداری است که ده‌ها سال است در گرداگرد جهان به اجرا درمی‌آید و در حال حاضر نیز علاقه‌مندان جدیدی پیدا کرده است. رژیم و ورزش، بخشی از این برنامه لاغری است. ویژگی اصلی این رژیم این است که به‌صورت گروهی اجرا می‌شود و یک شبکه بزرگ حمایتی شامل رژیم گیرندگان را در بر می‌گیرد. امروزه، این برنامه اساسا به‌صورت آنلاین به اجرا درمی‌آید.

رژیم زون /Zone:

برنامه لاغری دیگری است که در آن سطح انسولین به‌شدت کنترل می‌شود. با این وجود، مصرف کربوهیدرات‌ها در این رژیم به اندازه برنامه لاغری آتکینز محدود نیست. کربوهیدرات‌های تصفیه نشده و همچنین چربی‌ها و روغن‌های سالمی نظیر روغن زیتون از اهمیت خاصی در این برنامه برخوردار است.

رژیم سواحل جنوبی /South Beach:

این رژیم در دهه 90 و توسط یک متخصص قلب که از پیشنهادهای غذایی انجمن قلب آمریکا ناراضی بود، پایه‌ریزی شد. این انجمن از یک سو بر مصرف بسیار اندک چربی‌ها و از سوی دیگر بر مقدار بسیار زیاد کربوهیدرات تأکید داشت. رژیم سواحل جنوبی بر تصحیح این برنامه متمرکز است و برنامه‌های رژیمی را که شامل اندکی کربوهیدرات‌های تصفیه شده اما مقدار متوسطی چربی‌های سالم است، ارائه می‌کند.

رژیم غذاهای خام /Raw Food:

همانطور که می‌توان تصور کرد، این رژیم غذایی جدید بیش از هرچیز بر اهمیت غذاهای فراوری نشده و پخته نشده تکیه دارد. در این برنامه پیشنهاد شده است که حداقل سه چهارم غذای مصرفی هر روز از منابع غذایی پخته نشده و ترجیحا منابع آلی تشکیل شده باشد. به‌دلیل ارائه همین پیشنهادهای غذایی، اکثر افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، نیمه گیاه‌خواران یا گیاه خواران مطلقی هستند که به‌ترتیب از خوردن محصولات حیوانی یا محصولات و فراورده‌های حیوانی پرهیز می‌کنند. بدیهی است که اجرای این برنامه لاغری به کاهش شدید مصرف چربی‌های اشباع شده منجر می‌شود.

هر یک از این رژیم‌های غذایی دارای مزایا و همچنین معایب خاص هستند. بسیاری از مردم قسم می‌خورند که برنامه‌های لاغری فوق به آنها در کاهش وزنشان کمک کرده است و این در حالی است که مخالفان، آنها را به عدم‌پیروی از یک برنامه رژیمی متعادل متهم می‌کنند.

برای جمع بندی این بحث، بهتر است قبل از اینکه اطمینان یابید که کدام برنامه رژیمی، برنامه سالمی است تحقیقات دقیقی را در مورد هر یک از آنها انجام دهید.

کلینیک لاغری و زیبایی نارنجستان

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics