لیست جامعی از مواد غذایی سالم و ناسالم

غذاهای ناسالم که ارزش غذایی زیادی ندارند مواد غذایی کم ارزش نامیده می‌شوند. مهم است بدانید که چه غذاهایی به بدن شما آسیب می‌رسانند، بنابراین می‌‌توانید انتخاب‌های بهتری داشته باشید. در اینجا لیستی است که به شما کمک می‌کند عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید. غذای ناسالم در واقع کلمه‌ای عامیانه برای فست فود است.

هر غذایی که حاوی مقدار بسیار کمی از مواد مغذی باشد غذای به در نخور نامیده می‌شود که در نهایت باعث می‌شود آن غذا ناسالم باشد. اساسا هر ماده غذایی حاوی سطوح بالاتر قند، نمک یا چربی به عنوان مواد غذایی به درد نخور محسوب می‌شود. این ماده غذایی حاوی مقدار بسیار کمی از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای داشتن بدن سالم ضروری هستند. در عوض این مواد غذایی با کالری پر شده‌اند که منجر به بسیاری از مسائل بهداشتی می‌شود.

مواد غذایی سالم و ناسالم - نارنجستان

فست فود یا مواد غذایی به درد نخور عمدتا در میان بچه‌ها و نوجوانان محبوب هستند که عوارض جانبی آن را درک نمی‌کنند. برای مردم دشوار است که بچه‌های خود را از این مواد غذایی دور کنند. همچنین برخی افراد هستند که از عوارض جانبی بالقوه این مواد غذایی آگاه نیستند. قبل از ورود به لیست مواد غذایی به درد نخور، اجازه دهید چند هنجار مورد استفاده برای شناسایی این نوع مواد غذایی را معرفی کنیم.

 واقعیت‌های مواد غذایی به درد نخور

کودکان و نوجوانان هدف اصلی صنایع غذایی به درد نخور هستند. مواد غذایی با استفاده از مواد افزودنی خوراکی ناسالم، رنگ آمیزی مصنوعی و طعم دهنده جذاب نشان داده می‌شوند. این مواد افزودنی باعث افزایش رنگ، طعم، بو و بافت غذا می‌شوند. قبل از اینکه به سمت مواد غذایی به درد نخور برویم، دانستن حقایق تغذیه‌ای این مواد اهمیت دارد.

هر ماده غذایی حاوی کالری بیش از 35% از چربی و همچنین قند، بیش از کالری 10% از چربی اشباع شده، بیش از 200 میلی‌گرم نمک در هر وعده و بیش از 200 کالری به ازای هر وعده، ماده غذایی به درد نخور نامیده می‌شود. این اعداد نقش حیاتی در چاق کردن افراد دارند و باید از چنین مواد غذایی دوری کرد.

همانطور که قبلا گفتم، مواد غذایی حاوی مقادیر بیشتری از شکر، نمک و چربی باید قبل از مصرف با دقت بررسی شوند. غذاهایی که با استفاده از شکر (به هر شکل) آرد و نان سفید ساخته می‌شوند در لیست مواد غذایی به دردنخور امتیاز بالایی دریافت می‌کنند. بسیاری از فست فودها با استفاده از چربی‌هایی از روغن‌های هیدروژنه و مقدار بیش از حد نمک ساخته می‌شوند. در نتیجه، این غذاها نقش مهمی در افزایش سطح کلسترول بد و کالری خالص بدن ایفا می‌کنند. این بدین معنی نیست که همه چربی‌ها بد هستند. چندین چربی سالم مانند اسید چرب امگا 3 وجود دارد که برای بدن انسان سالم ضروری هستند. از این رو برای شما بسیار مهم است که بین غذاهای به دردنخور سالم و ناسالم تمایز ایجاد کنید.

مرغ سرخ شده - کلینیک نارنجستان

بدترین مواد غذایی

مرغ سرخ شده

مرغ سرخ شده که یکی از غذاهای مورد علاقه ماست یکی از بدترین مواد غذایی است که می‌توان مصرف کرد. سرخ کردن فوری باعث می‌شود که هر نوع مواد غذایی برای بدن مضر باشند اما نوع خانگی این غذاها کمی بهتر هستند. مرغ سرخ شده موجود در رستوران با چربی اشباع شده، نمک بیش از حد و مواد شیمیایی مانند MSG بسته‌بندی می‌شوند. اکثر مکان‌ها از روغن چندین بار استفاده میکنند و این کار باعث می‌شود تا برای سلامتی بسیا مضر شوند. خطرات بهداشتی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط با مصرف مرغ سرخ شده وجود دارد.

سیب زمینی سرخ کرده

چاشنی‌دار، شور و کاملا خوشمزه، چرا نباید سیب زمینی سرخ کرده دوست داشتنی نباشد؟ غذای سرخ شده دیگری که خطرات سلامتی زیادی دارد، سیب زمینی سرخ شده برای شما مناسب است. این ماده غذایی هیچ مزیت تغذیه‌ای ندارد و دارای کالری بسیار بالایی است. و سس گوجه فرنگی که بر روی آن می‌ریزید را هم فراموش نکنید. این سس با مواد شیمیایی، نگهدارنده و قندهای تصفیه شده تهیه می‌شود.

دونات‌ها

دونات‌ها خوشمزه و غذایی راحت برای بسیاری از مردم هستند. از آنجا که بسیار خوشمزه هستند پس واضح است که برای سلامتی مضر هستند (واقعا اینطوریه؟). در ابتدا سرخ می‌شوند و در مرحله دوم با شکر بسیار زیاد بسته‌بندی می‌شوند. حتی یک دونات ساده نیز تقریبا قند مورد نیاز روزانه بدن شما را داراست. در مورد برخی مواد تشکیل دهنده دونات مانند کرم، شکلات و کارامل فکر کنید. بله، دونات زیاد کلسترول شما را افزایش می‌دهد و برای قلب واقعا مضر است. برای نمونه سالم‌تر می‌توانید دونات‌ها را گاها در خانه درست کنید.

نوشابه

نوشابه‌ها از نظر داشتن مواد مغذی کاملا تهی هستند چون فاقد کالری هستند. آن‌ها حاوی شکر فراوانی هستند و در آن‌ها شیره فروکتوز وجود دارد که برای بدن بسیار مضر است. مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن شده و به استخوان و دندان آسیب می‌زند. به جای نوشابه از آب ساده یا آب میوه‌های تازه استفاده کنید. رژیم غذایی حاوی نوشابه مناسب نیست.

برگرها

پنیر، گوشت سرخ شده، سس مایونز، نمک و … برگر‌ها به معنای واقعی کلمه بمب‌های چربی هستند. حتی سس‌ها و کچاپ با نمک و نگهدارنده‌ها پر می‌شوند. بهتر است از آن‌ها اجتناب شود چون می‌توانند باعث مسدودی رگ‌های شما شوند. مصرف بیش از حد برای سلامتی قلب خوب نیست. به جای آن از ساندویچ ساده خانگی استفاده کنید.

پیتزا

نمک، پنیر، سس و نان در این غذا مجرمان اصلی هستند. البته با افزودن پنیر اضافی یا سایر گزینه‌ها می‌توانید اوضاع را بدتر کنید. بهترین جایگزین، پوسته گندم با پنیر کم یا پیتزا خانگی است.

این‌ها برخی از غذاهای به دردنخور ناسالم هستند ولی شخص نباید بر این‌ها تکیه کند. برای داشتن ذهن و بدن سالم، شما همیشه باید روی یک رژیم متعادل تکیه کنید. برای اطمینان از اینکه تمام مواد غذایی مورد نیاز را دریافت می‌کنید، باید مقدار زیادی سبزی، میوه و فیبر مصرف کنید. به جای نوشیدنی‌های گازدار ناسالم سعی کنید به همان اندازه که ممکن است آب بنوشید. به یاد داشته باشید که هرچقدر به غذاهای طبیعی تکیه داشته باشید همانقدر هم سالم‌تر خواهید بود.

منبع: راسخون

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics