۱۰ راز برای داشتن دندان‌های سفیدتر و درخشانتر

دندان سفید، روشهای سفید کردن دندان

آیا دندان‌های درخشانتر و سفیدتر می‌خواهید؟

آیا دندان‌های سفیدتان بخاطر لکه‌های زرد یا خاکستری، درخشش خودشان را از دست داده‌اند؟

با بالا رفتن سن، دندان‌ها تیره و دچار لکه می‌شوند اما بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و حتی محلول‌های شستشوی دهان می‌توانند دندان‌ها را لکه کنند. چند راه حل خانگی می‌تواند به سفید کردن دندان‌ها کمک کند و پرهیز از موادی که دندان‌ها را لکه می‌کنند می‌تواند مانع تغییر رنگ بیشتر شود. برای بازگرداندن دندان‌های سفیدتر به لبخندتان از این رازها استفاده کنید.

دندان، خندیدن، دندان های سفید

سفیدکننده دندان خانگی

شاید خودتان بتوانید از شر لکه‌های سطحی دندان‌ها خلاص شوید. تعدادی از محصولات سفیدکننده دندان خانگی ــ کیت‌ها، نوارها و خمیردندان‌ها ــ ممکن است لکه‌ها را کمتر کنند. حتی تعدادی راه حل قدیمی نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. محصولات سفیدکننده دندان که در داروخانه‌ها موجودند، برای روشن کردن دندان‌های زرد از سفیدکننده ملایم استفاده می‌کنند. خمیردندان‌ها از مواد شیمیایی و ساینده برای از بین بردن لکه‌های سطحی استفاده می‌کنند. برای لکه‌های عمیق شاید به کمک دندانپزشک نیاز داشته باشید.

کیت‌های سفید کننده دندان

یک کیت خانگی سفیدکننده دندان حاوی کاربامید پراکساید است، سفیدکننده‌ای که می‌تواند لکه‌های عمیق و سطحی را برطرف کند و در واقع رنگ طبیعی دندان شما را تغییر می‌دهد. اگر دندانتان دارای لکه قهوه است یک کیت سفیدکننده دندان می‌تواند به شما کمک کند. با برخی از کیت‌ها، شما یک ژل حاوی پراکسید(با یک مسواک کوچک) را روی سطح دندان‌هایتان می‌مالید. در کیت‌های دیگر، ژل در یک محفظه است که بصورت قالب دندان می‌باشد. این محفظه باید بصورت روزانه(بمدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه)برای یک هفته یا بیشتر روی دندان‌هایتان قرار بگیرد.

نوارهای سفید کننده خانگی دندان

نوارهای سفید کننده خانگی

نوارهای سفیدکننده دندان به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کنند. این نوارها بسیار نازک و تقریبا نامرئی هستند و با یک ژل حاوی پراکسید پوشانده شده‌اند. باید آنها را روزی چند دقیقه بمدت یک هفته یا بیشتر روی دندان‌هایتان بگذارید. نتایج تنها در چند روز قابل مشاهده‌اند و حداقل یکسال ماندگاری دارند. نتایجی که از نوارها بدست می‌آید به اندازه کیت‌های سفیدکننده، فوق‌العاده و عالی نیست اما استفاده از این نوارها آسان است و کاملا بی خطر هستند.

خمیر دندان‌های سفیدکننده

چطور لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک می‌کنید؟ خمیردندان‌ها، ژل‌ها و محلول‌های بدون نسخه به از بین بردن بعضی از لکه‌های سطحی کمک می‌کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد ساینده ملایم، مواد شیمیایی یا براق کننده هستند. آنها برخلاف سفید کننده‌ها، رنگ طبیعی دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند.

دندان، گاز زدن سیب

راه حل‌های خانگی برای دندان‌های سفیدتر

بعضی از مردم هنوز ترجیح می‌دهند از درمان قدیمی خانگی جوش شیرین و مسواک برای سفید کردن ملایم دندان‌ها در خانه استفاده کنند. همچنین بعضی از مواد غذایی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج باعث زیاد شدن بزاق می‌شوند که به پاک کردن باقی مانده مواد غذایی از روی دندان‌ها کمک می‌کند. جویدن آدامس بدون قند به پاک کردن دندان‌ها کمک می‌کند و همچنین باعث افزایش بزاق می‌شود. یکی از فواید زیاد شدن بزاق این است که باعث بی اثر شدن اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، می‌گردد. هرچه اطراف دندان‌ها بزاق بیشتری باشد، بهتر است.

سفید کردن دندان‌ها و کارهای دندانی

اگر تعداد زیادی ونیر(لمینت)، باندینگ(پیوند)پرکردگی، روکش(تاج)، بریج(پروتز ثابت) دارید از سفید کننده‌های دندان با احتیاط استفاده کنید. زیرا سفید کننده، این دندان‌های مصنوعی را روشن نمی‌کند و در نتیجه آنها در میان دندان‌های طبیعی‌تان که تازه سفید کرده‌اید کاملا به چشم می‌آیند. برای هماهنگ کردن دندان‌های سفیدتر، شاید نیاز به یک کار دندانی جدید مانند ونیر یا باندینگ داشته باشید.

جلوگیری از لکه های دندان‌ها

با بالا رفتن سن، لایه بیرونی مینای دندان از بین می‌رود. لایه زیرین که عاج نامیده می‌شود، زردتر است. به همین دلیل باید سعی کنید که در وهله اول از لکه شدن دندان‌ها جلوگیری کنید مخصوصا بعد از سفید کردن. اگر مراقب مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی باشید که رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهند، اثرات سفید کردن دندان‌ها ممکن است تا یکسال، ماندگاری داشته باشد. سفید کردن دندان‌ها بطور مکرر، ممکن است ظاهر آنها را برق و کمی نیلی رنگ کند. آنگاه مجبورید با ظاهر دندان‌های جدیدتان کنار بیایید.

برای سفید نگه داشتن دندان‌هایتان، سیگار نکشید

سیگار برای سلامتی شما مضر است و یکی از مهمترین دلایل لکه شدن دندان‌هاست. توتون و تنباکو باعث لکه‌های قهوه‌ای می‌شوند که به شیارها و حفره‌های مینای دندان نفوذ می‌کند. لکه‌های تنباکو توسط مسواک، بسختی از بین می‌روند. هرچه بمدت طولانی‌تری سیگار بکشید، لکه‌ها، ثابت تر و محکم‌تر می‌شوند. سیگار کشیدن باعث بوی بد دهان و ورم و التهاب لثه(بیماری لثه) نیز می‌شود و خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

مواد غذایی که باعث ایجاد لکه‌های دندان می‌شوند

اینهم یک دلیل دیگر، برای اینکه مراقب چیزهایی که می‌خورید باشید: بعضی از مواد غذایی متداول می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. یک راه ساده برای تشخیص اینکه یک ماده غذایی دندان‌ها را لکه می‌کند این است: دندانپزشکان می‌گویند هر چیزی که بتواند یک تی‌شرت نخی سفید را لکه کند، می‌تواند باعث لک شدن دندان‌ها نیز بشود. مثلا لکه‌های قهوه روی دندان. مواد غذایی دیگر، نوشیدنی‌هایی مانند چای، نوشابه‌های تیره و آبمیوه‌ها هستند. این لکه‌های دندانی به آرامی ایجاد می‌شوند و با افزایش سن، بیشتر مشخص می‌گردند.

هنگام نوشیدن مایعات، فکر کنید

شاید یک لیوان شراب قرمز، آب آلبالو یا آب انگور حاوی آنتی اکسیدان باشند اما به آسانی دندان‌ها را لکه می‌کنند. این بدان معنی نیست که نباید آنها را مصرف کنید اما یادتان باشد که بعد از نوشیدن آنها، دهانتان را با آب بشویید. البته اینها، تنها مواد غذایی لک کننده دندان نیستند.

غذاهای دیگری که دندان‌ها را لکه می‌کنند

خواص تغذیه‌ای این میوه‌ها و سبزیجات بخاطر رنگ‌های تیره‌ای است که دارند اما زغال اخته، تمشک و چغندر، رنگ‌هایشان را روی دندان‌ها باقی می‌گذارند. برای جلوگیری از ایجاد لکه بوسیله این میوه‌ها و سبزیجات:

ــ بلافاصله بعد از خوردن آنها مسواک بزنید

ــ دهانتان را با آب بشویید

لکه نوشیدنی‌های ورزشی

بر طبق مطالعه‌ای در دندانپزشکی عمومی، در حالیکه تمام نوشیدنی‌های شیرین برای دندان‌ها مضر هستند اما شاید بعضی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و ورزشی، بدتر نیز باشند. محققان دریافتند که این نوشیدنی‌ها ــ همچنین لیموناد شیشه‌ای ــ ممکن است بعد از استفاده طولانی مدت، مینای دندان را ساییده کنند که منجر به شفاف شدن و براق شدن دندان‌ها و تغییر رنگ آنها می‌شود. برای جلوگیری از سایش دندان‌ها:

ــ این نوشیدنی‌ها را جرعه جرعه و کم کم و بمدت طولانی ننوشید

ــ بعد از نوشیدن، دهانتان را با آب بشویید

داروهایی که می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند

آنتی بیوتیک تترا سایکلین باعث خاکستری شدن دندان‌ها در کودکانی که دندان‌هایشان در حال رشد است، می‌شود. محلول‌های شستشوی دهان که حاوی کلرهگزیدین یا ستیل پیریدینیوم کلراید هستند می‌توانند باعث لکه دندان‌ها شوند. بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای آنتی‌سایکوتیک و داروهای فشار خون و همچنین آهن و فلوراید اضافی نیز می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند. اگر سفید کردن دندان‌ها کمکی به شما نکرد، از پزشکتان بخواهید در مورد باندینگ(پیوند) دندان به شما توضیح دهد. در باندینگ دندان، یک ماده همرنگ دندان به دندان‌ها متصل می‌شود.

مراقبت روزانه از دندان‌ها را فراموش نکنید

یک دستور ساده می‌تواند به حفظ دندان‌های سفید کمک کند: مسواک بزنید. حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. حتی بهتر است که بعد از هر وعده غذایی و میان وعده مسواک بزنید. مسواک زدن به جلوگیری از ایجاد لکه و زرد شدن دندان‌ها کمک می‌کند، بخصوص در خط لثه. ممکن است مسواک‌های الکتریکی و صوتی نسبت به مسواک‌های معمولی در از بین بردن پلاک و لکه‌های سطحی، موثرتر باشند.

به دندانپزشک مراجعه کنید

برای چکاپ‌های منظم و پاکسازی حرفه‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید. روش‌های سایندگی و براق کنندگی که دندانپزشکان از آنها استفاده می‌کنند می‌تواند بسیاری از لکه‌های ناشی از مواد غذایی و تنباکو را از بین ببرد.

بروزترین راه و روش های سفید کردن دندان

دستگاه AMD Laser

در این روش از ژل بلیچینگ سفید کننده، بر روی دندان ها استفاده می­شود و در ادامه پرتو شتاب دهنده بطور مستقیم بر روی دندان ها تابانده می شود تا به این ترتیب حداکثر نتایج بهینه حاصل شود. این روش سفید کردن دندان با لیزر یک روش بی­خطر و بدون درد است. به این ترتیب می توان رنگ دندان­ها را تا 8 درجه در مدت کمتر از یک ساعت سفید کرد.

دستگاه Zoom Bleaching

این دستگاه روش نوین دیگری برای سفید کردن دندان با بهره گیری از طیف آبی نور با فرکانس و طول موج مخصوص می باشد. این دستگاه با تاباندن این نور برای فعال کردن ژل بلیچینگ دندان، عملیات سفید شدن را طی 45 دقیقه یا سه مرتبه 15 دقیقه تا 8 درجه انجام می­دهد. این روش یک روش سریع سفید شدن دندان می باشد.

دستگاه BT Cool Plus

سیستم بلیچینگ BT Cool Plus یک ابزار سفید کردن دندان است، که در آن از آخرین تکنولوژی نور آبی، با قابلیت چرخش 360 درجه، و ناحیه نور دهی کمانی برای سفید شدن دندان­ ها استفاده می­شود و به این ترتیب می توان کل دندان های موجود در دهان را سفید کرد. دستگاه BT Cool Plus را می­توان به راحتی و به صورت قابل اتکا در مطب دندانپزشکی استفاده کرد و در این حالت هیچگونه گرما یا صدا در هنگام سفید کردن دندان ایجاد نمی شود.

نوع لیزر مورد استفاده برای سفید کردن دندان توسط دندانپزشک انتخاب می شود. هنگامی که شما درباره انتظارات خود از نتایج سفید کردن دندان با دندانپزشک زیبایی خود صحبت می کنید، دندانپزشک متخصص درباره جزئیات مربوط به هر کدام از روش های درمانی و مناسب بودن آن به شما توضیحات لازم را ارائه می­کند.

مواد مورد استفاده
ژل بلیچینگ دندان که در این کلینیک مورد استفاده دارد از کارخانه Ultrademt آمریکا بوده که به دلیل وجود پروکسید اوره یا کاربامید پروکساید (Carbamide Peroxide) به جای آب اکسیژنه یا هیدروژن پروکساید (HydrogenPeroxide) در هنگام فعال شدن ژل بلیچینگ دندان توسط اشعه دستگاه، مولکول اکسیژن از کربن آزاد شده که اکسیژن آزاد شده، نقش سفید کنندگی دندان را داشته و مولکول کربن به علت درشت بودن نسبت به هیدروژن در هیدروژن پروکساید امکان نفوذ از توبول های عاجی را نداشته و به عصب دندان هیچگونه آسیبی وارد نمی کند. در نتیجه برخلاف استفاده از هیدروژن پروکساید، زمانی که از کاربامید پروکساید استفاده می­شود، بیماران هیچگونه شکایتی از حساسیت دندان هنگام بلیچینگ و یا بعد از آن گزارش نشده است.

برای استفاده از این روش درمانی فقط به یک جلسه ملاقات با دندانپزشک نیاز است و نتایج سفید شدن دندان­ها با این روش، دائمی می باشد. در طول درمان، بیمار در شرایط راحت و محیط آرام قرار خواهد گرفت. در این زمان بیمار به سادگی بر روی صندلی دراز کشیده و از روش بدون درد و ایمن سفید کردن دندان ها لذت خواهد بود. زمانی که نتایج درمان کامل شود، فرد از یک طرح لبخند جدید با دندان هایی سفید و زیبا بهره مند خواهد شد.

 

منیع : کلینیک دندانپزشکی نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics