دندان و پیشگیری درمان

مراقبت های دندان، دندان پزشکی نارنجستان، جرم گیری، مسواک زدن، نگهداری از دندان، نخ دنداندندان یکی از نعمت های است که غالبا فراموش می شود، دندان علاوه بر زیبایی، فرم و نگهداری عضلات صورت، مهمترین نقش در جویدن غذا دارند، می دانید که با دندان های خراب عمل جویدن، درست و طبیعی انجام نمی شود، و این باعث مشکلات گوارشی می شود.
مسواک تنها کافی نیست!
برای داشتن دندانهای سالم و بهداشت صحیح دهان، ناگزیر هستید روش درست مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فرا گیرید. در عصری که ما زندگی می کنیم امکانات فراوانی برای اطلاع رسانی و آموزش وجود دارد، ولی کم لطفی رسانه های ما در آگاهی دادن به مردم کاملا مشهود است.

جای بسی تاسف است که خیلی از مردم روش درست مسواک زدن را نمی دانند و از نخ دندان استفاده نمی کنند. در صورت استفاده هم، چون روش صحیحی آن را نمی دانند نتیجه مطلوبی نگرفته و از ادامه آن منصرف می شوند.

به جرات می توان گفت: کسی بهتر از یک دندانپزشک تعد، نمی تواند شما را خوب راهنمایی کند.

ثابت شده است تنها مسواک زدن گافی نیست و استفاده از نخ ندان و مسواک بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. چرا که مسواک نمی تواند سطوح بین دندان ها را تمیز کند.
و نکته مهمتر اینکه خوریزی هنگام نخ دندان کشیدن، یا به دلیل استفاده نادرست از نخ دندان است و یا نشانه بیماری لثه می باشد، که باید توسط دندان پزشک تشخیص داده شود.

مراقبت های دندان، دندان پزشکی نارنجستان، جرم گیری، مسواک زدن، نگهداری از دندان، نخ دندان

جرم دندان

پلاک میکروبی، همان لایه نازک میکروب هاست که به طور دائم بر سطح دندان ها می نشیند و در دهان همه افراد بالغ وجود دارد.

اگر بهداشت دهان و دندان خوب رعایت شود، این پلاک میکروبی فرصت سخت شدن را نخواهد داشت، چرا که در اثر عدم بهداشت صحیح و به موقع، این پلاک ها به دلیل مواد معدنی و املاح بزاق سخت شده و تبدیل به جرم می شوند که به مرور زمان بافت نگهدارنده دندان را تحلیل داده و باعث لقی می شود.

باورهای نادرست در مورد جرم گیری

اغلب مردم فکر می کنند جرم گیری باعث تخریب لثه و صدمه زدن به مینای دندان، بلندتر شدن طول دندان، حساسیت و لقی دندان می شود! در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است و اگر نیاز به جرم گیری باشد، باید برای حفظ دندان و بافتهای نگهدارنده دندان ها، بهتر است جرمگیری را انجام داد.
1- دستگاه جرم گیری به دلیل لرزشی بودن، دندان را تراش نداده و حالت لرزشی آن باعث جدا شدن جرم از سطح دندان می شود.
2- جرم گیری باعث حساس شدن دندان نمی شود. تنها کسانی که جرم زیاد دارند و جرم گیری عمیق نیاز است، بعد از جرم گیری برای چند هفته این احساس ناخوشایند را تجربه خواهد کرد.
3- بلندتر شدن طول دندان بعد از جرم گیری بدلیل جرم گیری نیست. بلکه به دلیل وجود جرم است که لثه را تحلیل داده و بعد از جرم گیری این تحلیل قابل مشاهده است که طول دندان بلندتر دیده می شود. متاسفانه هیچ راهی برای برگشت لثه به حالت اولیه وجود ندارد و تنها راه، حفظ همین مقدار بافتی است که دندان را نگه داشته است.
4- جرم گیری باعث لقی دندان نمی شود. جرم زیاد دندان ها را به متصل می کند و لقی حاصل از تحلیل شدید لثه کمتر احساس می شود. بعد از پاک شدن جرم ها، فاصله بین دندان ها آشکار و لقی دندان ها احساس می شود. این فاصله ها و لقی دندان حاصل جرم بوده و هیچ ارتباطی با جرم گیری ندارد.

به هرحال اگر به بیماری لثه اهمیت نداده و جلوی تخریب آن گرفته نشود، در آینده نه چندان دور، بیمار مجبور خواهد بود تن به درمان های پیچیده و جراحی های وسیع مثل پیوند لثه، با هزینه های سنگین بدهد.
در واقع دندان ها از همان زمان رویش، نیاز به مراقبت و بهداشت دارند. دندان های کودکان زیر دو سال را می توان بعد از هر وعده غذا با یک گاز تمیز نمود. کودکانی که دندان های شیری خود را به دلیل پوسیدگی از دست می دهند، در بزرگسالی دچار ناهنجاریهای فک و صورت می شوند که گاهی قابل درمان هم نیست. دندان های شیری همانند دندانهای دائمی، ارزشمند و مهم هستند، و نباید در بهداشت آنها کوتاهی کرد.

… و نکته پایانی :
هیچ نعمتی در ما ذخیره نشده است،
باید قدر نعمتهای موجود را بدانیم و از آنها مراقبت کنیم.

 منبع : کلینیک دندانپزشکی نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics