همه چیز درباره ایمپلنت

امروزه ایمپلنت دندان، مشکلاتی از قبیل از دست دادن زیبایی دندان‌ها به دلیل بی دندانی را رفع کرده‌است. ازدست دادن دندان‌ها، مشکلی است که برای افراد زیادی بسیار دشوار و حتی غیرقابل تحمل است، اما به دلایل مختلف احتمال روبه‌رو شدن با عارضه‌ی بی دندانی وجود دارد. مشکلی که تا چند وقت پیش راهی جز استفاده از دندان‌های مصنوعی نداشت. این دندان‌ها به دلیل ظاهر نامطلوب و مشکلات دیگری که داشت، رضایت مریض را جلب نمی‌کرد.

 

ایمپلنت حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی‌های روز دنیا است. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک، درمان سختی نیست و عارضه‌ای هم ندارد. ایمپلنت دندان همان نقش دندان‌های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می‌کند. ازبین روش‌های مختلف جایگزینی ریشه دندان، ایمپلنت دندان جایگزینی کامل محسوب می‌شوند، چراکه هم ریشه و هم تاج دندان را شامل می‌شوند.

 

اما ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان پایه تیتانیومی دارد که با سلول‌های بدن سازگار است. از ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی مناسب و دائمی برای دندان‌های از دست رفته است. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندان‌پزشک داخل استخوان فک، با استخوان‌سازی سلول‌های استخوان‌ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می‌خورد. فرآیند جوش خوردن معمولاً بین 3 الی 4 ماه طول می‌کشد. سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته می‌شود و بر روی پایه قرار می‌گیرد.

 

از دست دادن دندان تاثیر به سزایی در زیبایی چهره و حتی مهم‌تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت‌های دندانی می‌توان علاوه‌بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی و کامل، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازمی‌گرداند. کاشت ایمپلنت در خانم‌ها از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیراست.

 

 

انواع ایمپلنت دندان

اولین چیزی که بیمار نیازمند به ایمپلنت به ذهنش می‌آید این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است و گاهاً مبهوت از انواع ایمپلنت‌های دندانی موجود در بازار (انواع ایمپلنت کُره‌ای، آمریکایی، ایمپلنتیوم، ایمپلنت سوییسی، ایمپلنت SIC و…) درمان خود را به تعویق می‌اندازد. غافل ازاینکه تقریباً تمامی ایمپلنت‌ها یکسان هستند و بیشتر مربوط به کیفیت کار است. کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی نارنجستان یکی از بهترین کلینیک‌های دندانپزشکی از نظر مراجعه‌کنندگان و بیماران عزیز بوده است.

 

ایمپلنت دندان جلو

 

برای پُرکردن این فضا خالی، از روشی به نام Bridge (پل) استفاده می‌شود. در این درمان، نیاز به تراشیدن دندان‌های مجاور فضای خالی برای جایگزینی دندان است.

 

چنانچه چند دندان از دست رفته باشد

برای پر کردن این نوع ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می‌شود. پروتزهای متحرک با قلاب مخصوص دور دندان قرار می‌گیرند.

در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

چنانچه هرکدام از روش‌های پیشنهاد شده برای اجرا توسط دندانپزشکان مضراتی برای شما درپی داشت، پزشک معالج آن‌ها را به اطلاع شما خواهد رساند.

 

 

 

آیا ایمپلنت پس میزند؟

خیر! ایمپلنت دندانی بر خلاف انواع دیگر پیوندها (قلب ،کلیه، ریه و…) پس نمیزند و دلیل آن هم استفاده از فلز تیتانیوم است که با محیط بدن کاملاٌ سازگار است اما ممکن است گاهی اوقات یکی از عوامل زیر باعث از دست دادن ایمپلنت شود:

 

جراحی نامناسب

تروما (آسیب و ضربه) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی

پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو

عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

مزایای ایمپلنت دندانی

راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق‌العاده باعث شده است تا رضایت بیماران نسبت به Bridge های ثابت یا پرتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.

با درمان ایمپلنت، دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمی‌شوند.

پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار می‌گیرد و استخوان فک به دلیل پوشش و تقویت توسط ایمپلنت تحلیل نمی‌رود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان می‌شود.

به طور معمول طول عمر ایمپلنت دندان از سایر درمانهای جایگزین طولانی‌تر است و درصورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد نیز وجود دارد.

ایمپلنت ممکن است عوارضی نیز در پی داشته باشد که توسط پزشک معالج بعد از معاینه به شما به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

نحوه کاشت دندان (ایمپلنت و درمان)

مراحل ایمپلنت با ایجاد بی‌حسی موضعی در ناحیه مورد نظر آغاز می‌شود، در نتیجه بیمار در حین جراحی هیچگونه دردی حس نخواهد کرد. سپس با توجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت 12 الی 24 هفته زمان لازم دارد.

پس از طی دوره پیوند استخوان ایمپلنت های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می‌آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی،برروی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می‌شود تا برای جویدن و صحبت کردن بیمار، مشکلی وجود نداشته باشد.

قالب‌گیری از ایمپلنت جز موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت است و بیمار می‌بایست کلیه دستورات دندانپزشک را به دقت اجرا کند.

 

چند نکته برای مراقبت‌های بعد از جراحی

پس از کاشت ایمپلنت به مدت 24 ساعت از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.

شستن دهان تا 8 ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.

بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی 3 مرتبه است.

نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی‌حسی اثر خود را از دست داده باشد. در ضمن در زمان بی‌حسی مراقب باشید تا آسیبی به زبان یا دندانتان وارد نکنید.

ایمپلنت‌های دندانی نیز درست مانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاکت های میکروبی باعث عفونت لثه می‌شوند. بنابراین، توصیه می شود از برس‌های بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحاً خمیردندان های مخصوص ایمپلنت استفاده گردد.

افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای تا 72 ساعت خودداری کنند.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics