همه چیز درباره لمینیت دندان

داشتن لبخندی زیبا و با اعتماد به نفس ازنظر عاطفی، اجتماعی و حتی شغلی مزایای بسیار زیادی داشته که اهمیت آن‌را هرکسی می‌داند. اگر شما هم جز افرادی هستید که به هنگام لبخند زدن جلوی دهان و دندان‌های خود را می‌پوشانید ویا لبخندتان را فرومی‌خورید تا دندان‌هایتان مشخص نشود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به دندانپزشکان متخصص زیبایی مراجعه کنید. چرا که این موضوع کم‌کم اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد و باعث دوری شما از اجتماع و روابط دیگر می‌شود.
همانطوری که می‌دانید امروزه روش‌های متنوعی برای زیباسازی دندان و طرح لبخند وجود دارد. از جمله این روش‌ها لمینیت دندان است که دندان‌های زیبایی برای شما می‌سازد که بدون شک به زیبایی چهره شما می‌افزاید.
اما لمینیت چیست؟ چه افرادی مجاز به استفاده از آن هستند؟ آیا برای دندان‌ها مشکلی ایجاد می‌کند؟ آیا این دندان‌ها عمرطولانی دارند؟ … امروز می‌خواهیم جواب همه این سوال‌ها را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم…
تعریفی ساده از لمینیت یا ونیر:
لمینیت لایه‌ای از مواد هم‌رنگ دندان است که بیشتر برای اصلاح شکل و فرم، رنگ و طول دندان یا از بین بردن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. ونیرها دو نوع هستند… یا از جنس کامپوزیت هستند که داخل کلینیک ساخته می‌شود ویا از جنس سرامیک ( لمینیت سرامیکی ) هستند که در لابراتور می‌سازند.
اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟
لمینیت‌های سرامیکی نسبت به کامپوزیتی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و ثبات رنگ بیشتری دارند. پس ظاهر زیباتری هم دارند. اما قیمت بیشتری نسبت به ونیرهای کامپوزیتی دارند.


لمینیت برای چه کسانی مناسب است؟
کاربرد لمینیت در اصلاح مشکلات خفیف و متوسط دندان‌های Anterior ( قُدامی ) است.عادات بد دهانی مانند دندان قروچه نیز می‌تواند به لمینیت‌ها آسیب برساند. زیرا نیروی زیادی به آن‌ها وارد می‌شود و ممکن است بعد از مدتی باعث شکستگی لمینیت‌ها شود. اگر معمولا دندان‌قروچه دارید به پزشک خود بگویید که برای شما محافظ بسازد تا از فشار وارد شده بر لمینیت کاسته شود.

آیا نیاز به تراش دندان‌ها هست؟
تراش دندان قبل از لمینیت بیشتر بستگی به شکل دندان و اکلوژن مراجعه‌کننده دارند. گاهی اوقات نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست اما در برخی موارد نیاز است.

آیا عوارض جانبی دارد؟
هر ترمیمی ممکن است حساسیت جزئی و موقتی به سرما و گرما ایجاد کند که پس از گذشت مدتی کوتاه این حساسیت برطرف می‌شود.

آیا لمینیت عمر طولانی دارد؟
به طور متوسط از 8 تا 20 سال دوام می‌آورد. این موضوع جُدا از کیفیت کار به مراقبت‌های خود مراجعه‌کنندگان محترم بستگی دارد. برای مثال اگر از گاز زدن غذاهای سفت یا شکستن و بازکردن چیزهای مختلف با دندان خودداری شود، قطعا روی عمر لمینیت تأثیر زیادی دارد اما نمی‌توان منکر استحکام زیاد لمینیت در مقابل فشارهایی از این قبیل بود. هم‌چنین استفاده کم‌تر از مواد رنگی مثل چای و قهوه یا نکشیدن سیگار برای حفظ رنگ لمینیت توصیه می‌شود. کلینیک نارنجستان با استفاده از بهترین مواد و متریال و بهترین پزشکان و متخصصان از بروز این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.
ملاحظات و نکات پس از لمینیت:
به طور کلی رعایت بهداشت در درمان و ترمیم های دندانپزشکی الزامیست.
نکاتی مانند استفاده یا عدم استفاده از برخی دهان‌شویه ها، جرم‌گیری و… نیز پس از مشاوره، به شما عزیزان گفته خواهدشد.

آیا لمینیت نیازی به بی‌حسی دارد؟
گاهی اوقات در زمان آماده کردن دندان‌ها برای لمینیت نیازی به بی‌حسی موضعی هم نیست اما برای بیماران حساس که توانایی تحمل ندارند، می‌تواند استفاده شود.

به علت طولانی مدت درمان ارتودنسی و عوارض جانبی آن و برگشت‌پذیر بودن آن، لمینیت می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. البته در برخی موارد این‌چنین نیست. این مورد هم مانند بعضی از موارد ذکر شده، پس از بررسی وضعیت دندان‌های شما توسط متخصصین کلینیک به شما توضیح داده خواهدشد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics