چند نکته درباره کشیدن دندان

کشیدن دندان زمانی لازم است که مشکلاتی از قبیل بیماری یا عفونت لثه، پوسیدگی یا درهم‌ریختگی دندان‌ها به اندازه‌ای باشد که قابل درمان نباشند و مشکلات و عفونت های بیشتری را در پی داشته‌باشند.

معمولاً همه افراد تجربه کشیدن دندان را حداقل برای دندان عقل داشتند ولی ممکن است همگی از مراقبت‌های بعد از آن مطلع نباشند. رشد این دندان می‌تواند با پیامدهایی نظیر درد، عفونت و تورم لثه همراه باشد بنابراین دندانپزشکان کشیدن این دندان‌ها را در اسرع وقت توصیه می‌کنند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. هم‌چنین دندان‌های پوسیده می‌تواند به دندان‌های مجاور آسیب جدی وارد کند و در مواردی هم باعث مشکلات گوارشی شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی نارنجستان برای ارتقا کیفیت خدمات و درمان‌های انجام شده، نکاتی را برای مراجعه‌کنندگان گرامی توضیح می‌دهند که در این قسمت بعضی از آن‌ها را به صورت خلاصه برای شما عزیزان آورده‌ایم.

1.از مکیدن و خالی نمودن مکرر آب دهان به مدت سه روز خودداری نمایید.

2.مصرف غذاهای نرم مجاز است. از غذاهای سفت و داغ حداقل تا 24ساعت اجتناب کنید. از جویدن آدامس جدا خودداری کنید.

3.برای کاهش خونریزی در ساعات اول مایعات و مواد خوراکی سرد مانند بستنی میل کنید.

4.به منظور کنترل درد از مُسکن یا کمپرس سرد استفاده نمایید. استفاده از آب نمک ولرم یا سرُم شستشو (بدون پمپاژ نمودن) از روز دوم (اگر در روز اول استفاده شود امکان لخته‌شدن خون وجود دارد) برای جلوگیری از تورم نیز توصیه می‌شود.

5.از استعمال دخانیات خودداری کنید.

6.شب اول، ناحیه دندان کشیده شده را مسواک نزنید.

7.خروج مقداری خونآبه از محل دندان کشیده شده به مدت دو روز طبیعی است. درصورت بروز تورم شدید یا عفونت با کلینیک تماس بگیرید.

8.در صورت بروز خونریزی در منزل، یک تکه گاز استریل را روی محل دندان کشیده شده بگذارید و با فشار ملایم دهان را ببندید و ضمناً از بیرون دهان، کمپرس سرد (کیسه یخ) استفاده نمایید.

9.از داروهای مُسکن (ترجیحاً استامینوفن) هر شش ساعت و به مدت 2روز استفاده نمایید و از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین به دلیل اینکه خاصیت ضد انعقادی دارد، خودداری کنید.

10.در صورت طولانی بودن زمان بی‌حسی، مراقب باشید بافت های نرم اطراف دندان،لب ویا زبان گاز گرفته‌نشود.

11.برخی اوقات به دلیل درآمدن لخته خون از حفره دندان کشیده شده، عارضه‌ای بوجود می‌آید که اصطلاحاً حفره خشک یا Dry-Socket نامیده می‌شود. این عارضه ممکن است درد نسبتاً شدیدی داشته باشد. در صورت بروز آن حتماً به کلینیک مراجعه کنید.

12.ممکن است دهان تا چند روز بعد از کشیدن دندان، طعم و بو نامطبوعی داشته‌باشد که طبیعی است و نشانه‌ وجود عفونت نمی‌باشد.

13.بعد از بی‌حسی دندان های فک پایین، ممکن است احساس درد و خشکی در ناحیه مفصل فَک کنید که با گذشت زمان و گرم نمودن آن (کمپرس گرم) درد برطرف خواهدشد.

کشیدن دندان ممکن است منجر به ورود باکتری‌های مضر شود که برای بیماران کبدی یا قلبی مناسب نیست. اما در نظر داشته باشید که این عوارض بسیار نادر است اما درصورتی که مشکلاتی از این قبیل دارید، پزشک خود را مطلع سازید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics