روشهای درمان سلولیت

انواع درمانهای سلولیت

سلولیت ظاهری فرو رفته و برآمده و ناصاف به پوست می‌بخشد و معمولاً بیشتر در زنان و در قسمت‌های ران، شکم و باسن شکل می‌گیرد. این مشکل زیبائی در برخی افراد، دغدغه ذهنی و نگرانی به وجود می‌آورد. می‌خواهیم به هر ترتیبی این توده‌های چربی زیر پوست آب شده و از بین بروند و حاضریم به این منظور هر راهی را امتحان کنیم، از انواع ماساژ‌ها گرفته تا لیزر‌ها و راه‌های دیگر. ما در ادامه به شما می‌گوییم که کدامیک از این راهکار‌ها سودمند واقع می‌شوند و کدامیک تنها هدر دادن وقت و هزینه هستند. با کلینیک سلامت و زیبایی نارنجستان در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

 

 

سلولیت چیست؟

ابتدا به طور مختصر می خواهیم بگوییم که سلولیت به چه معناست؟ تجمع بافت چربی در ناحیه ای از بدن را چاقی موضعی و یا به عبارت دیگر سلولیت می نامند. سلولیت اصطلاحی است که برای مشخص کردن توده هایی از چربی که معمولاً در باسن، ران و قسمت تحتانی بدن زنان می باشد، به کار برده می شود. چربی ” سلولیت ” از نظر فیزیولوژیک مشابه چربی طبیعی بدن است. این تجمع چربی معمولاً به صورت فرورفتگی هایی روی پوست نواحی خاصی از بدن مانند بین زانو و استخوان مفصل ران و بین ران و کفل ظاهر می شود.

نشانه‌های سلولیت

سلولیت به طور کلی یک مشکل زیبایی بوده و یک بیماری یا مشکل پزشکی به حساب نمی‌آید. سلولیت خود را به صورت توده‌های چربی زیر پوست نشان داده و به آن ظاهری ناصاف «پوست پرتقالی» می‌بخشد. سلولیت ممکن است تنها زمانی که پوست فشرده می‌شود، دیده شود. ولی در برخی از افراد ممکن است بسیار آشکار بوده و ظاهر قسمت وسیعی از پوست را ناصاف و مملو از برآمدگی و فرورفتگی و چین و چروک کند.
در حالی که سلولیت اغلب در ران‌ها و باسن دیده می‌شود، اما ممکن است در ناحیه شکم، بازو‌ها و سینه‌ نیز رخ دهد.

علل سلولیت

سلولیت از رسوبِ لایه به لایه چربی‌ها بر روی یکدیگر ایجاد می‌شود؛ این لایه‌ها توسط رشته‌های کلاژن به ماهیچه زیرشان متصل و محکم می‌شوند. هنگامی که رشته‌ها محکم کشیده می‌شود و یا چربی‌ها زیاد می‌شوند، رسوب‌های چربی از لابه لای رشته‌ها بیرون می‌زنند. سلولیت در زنان رایج‌تر از مردان است.

تفکر اشتباه: افراد لاغر دچار سلولیت نمی‌شوند

سلولیت به ساختار پوست مربوط می‌شود، بنابراین حتی زنان لاغر نیز احتمال دارد تا حدی در برخی از نقاط دچار سلولیت شوند، و در صورتی که پوست نازک در خانواده شما ارثی است، سلولیت بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

عواملِ ریسکی که خارج از کنترل شما هستند

ژنتیک در مورد سلولیت بسیار مؤثر است؛ اگر مادرتان سلولیت دارد، به احتمالِ بیشتری دچار سلولیت خواهید شد. زنان سفیدپوست نسبت به زنان زردپوست (آسیایی) به احتمال بیشتری به سلولیت دچار می‌شوند. عوامل ریسک دیگر عبارتند از: تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری و افزایش سن.

عوامل ریسکی که می‌توانید کنترل کنید

با وجود اینکه نمی‌توانید ۱۰۰ درصد از سلولیت جلوگیری کنید، انتخاب سبک زندگیتان ممکن است روی ظاهر آن تأثیر بگذارد. فاکتور‌هایی که شرایط را بد‌تر می‌کنند عبارتند از:

  1. رژیم‌های غذایی که به طور مرتب در دوره‌ای اجرا و‌‌ رها می‌شوند
  2. رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا
  3. افزایش در میزان کلی چربی بدن
  4. عدم فعالیت فیزیکی
  5. نگهداری مایعات در بدن و یا خشکی و بی‌آبی بدن

تفکر اشتباه: برنزه کردن پوست سلولیت را پنهان می‌کند

برنزه کردن پوست ممکن است از مشهود بودن سلولیت بکاهد، اما زمانی که رنگ آن برود، سلولیت ممکن است حتی بد‌تر از گذشته نیز به نظر برسد؛ این امر به این دلیل است که قرارگیری مکرر در معرضِ اشعه‌های UV می‌تواند پوست را خراب و نازک‌تر کند و از مقاومتِ آن بکاهد.

درمان: کاهش وزن
اگر سلولیت به دلیل رسوبات چربی ایجاد شده است، ممکن است که کاهش وزن استراتژی خوبی برای مقابله با آن باشد. در واقع، در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، ظاهر سلولیت در ۱۷ زنی که طبق یک برنامه پزشکی کنترل شده وزن کم کردند، بهبود یافت؛ متوسط کاهش وزن در این زنان در حدود ۱۲ کیلوگرم بود. با این وجود در ۹ زن، ظاهر سلولیت‌ها حتی بد‌تر نیز شد، به خصوص هنگامی که پوست پس از کاهش وزن شل و نازک شده بود.

درمان موضعی: کرم رتینول

یک مطالعه نشان داده است که مالیدن کرم 0.3 % رتینول به موضعِ مورد نظر (به مدت ۶ ماه) ظاهر سلولیت را بهبود می‌دهد. اساس و تئوری این ادعا این است که رتینول بافت پوست را تحریک می‌کند تا پوست ضخیم تری بسازد و این پوستِ ضخیم‌تر در پوشاندنِ توده‌های چربی و پستی بلندی‌های توده‌های سلولیت قابلیت بیشتری دارد. دیگر مطالعات، تفاوتی را در ضخامت پوست، پس از استفاده از رتینول نشان نداده‌اند.

موضعی: کرم‌های متیل زانتین

 برخی از مطالعات بهبود سلولیت را پس از استفاده از کرم‌های متیل زانتین، کافئین و تئوفیلین نشان داده‌اند؛ اما میزانِ بهبودی همچنان موردِ سؤال است. دیگر مطالعات بهبودی را نشان نداده‌اند. اعتقاد بر این است که این کرم‌ها چربی‌ها را می‌شکنند، اما هنوز مشخص نشده است که آیا این مواد پس از استفاده موضعی می‌توانند به میزانِ کافی به پوست نفوذ کنند یا خیر. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا می‌گویند که شواهد علمی در مورد فرآورده‌های آمینوفیلین هنوز در دسترس نیست.

موضعی: کرم‌های گیاهی

کرم‌های گیاهی حاویِ محتویات مختلفی مانند جینکو، شبدر شیرین و روغن گیاه حشیشه الحمار هستند که ادعا می‌شود سلولیت را کاهش می‌دهند و شاید علتِ آن افزایش جریان خون در ناحیه مصرف باشد. اما تا کنون تحقیقات علمی برای اثبات این ادعا صورت نگرفته است. به علاوه در یک تحقیق که بر روی ۳۲ کرم آنتی سلولیت و ۲۶۰ ماده شیمیایی مختلف انجام شده است، نشان داده شده که تقریباً ¼ این مواد به واکنش‌های آلرژیک منجر می‌شوند.

لیپوماساژ (ماساژ و مکش)

دستگاه‌های لیپوماساژ (LPG) پوست را با ترکیبی از ماساژ و مکش تحت تأثیر قرار می‌دهند. دستگاه‌های مختلفی به این منظور مورد استفاده قرار گرفته‌اند که حداقل یکی از آن‌ها توسط FDA به عنوانِ کاهش دهنده موقتیِ ظاهر سلولیت، مورد تأئید قرار گرفته است. به طورِ کلی یک درمان ۱۴ هفته‌ای، ۲ جلسه در هفته و هر جلسه ۳۵ دقیقه، موردِ نیاز است. البته احتمال اینکه پس از متوقف کردن درمان سلولیت دوباره بازگردد وجود دارد.

دستگاه‌های بسامد رادیویی

دستگاه‌های بسامد رادیویی از گرما برایِ تخریب بافت چربی زیر پوست استفاده می‌کنند. این روش گاهی اوقات با ماساژ نیز همراه می‌شود. از این روش برای سفت شدن پوست و صاف شدن ناهمواری‌های ناشی از توده‌های چربی به کار می‌رود. مطالعات اندکی برخی از مزایای این روش را حداقل به صورت موقتی نشان داده‌اند.

دستگاه لیزر

دستگاه‌های لیزر بافتِ پیوندی زیر پوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن بسازند و پوست ضخیم شود. این دستگاه‌ها همچنین ممکن است پوست را ماساژ بدهند، مکش انجام دهند، پوست را خنک کنند و یا از امواجی با بسامد رادیویی برای حمله کردن به سلولیت استفاده کنند، به عبارتی ۴- ۳ روش مختلف را در یک زمان انجام می‌دهند. برخی از مطالعات کوچک بعضی از مزایا را حداقل به صورت موقت نشان داده‌اند.

لیپو ساکشن

تکنیک‌های استاندارد لیپوساکشن حتی می‌توانند منجر به گودی و ناهمواری بیشتر پوست نیز بشوند. چون توده‌های چربی که سلولیت را ایجاد می‌کنند در سطح پوست قرار دارند. لیپوساکشن به همراه لیزر، با طول موج کم و انرژی زیاد، برای تخریب و خارج کردن چربی زیر پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هنوز برای ادعای اینکه نتایج این روش بهتر از روش قدیمی لیپوساکشن (بدون لیزر) هستند، زود است. در این روش جدید ریسکِ اسکار و سوختگی ناشی از استفاده لیزر با انرژی بالا وجود دارد.

مزو تراپی

این یک روش جدال برانگیز و اثبات نشده است که در آن مواد حل کننده چربی به زیر پوست تزریق می‌شوند؛ این مواد عبارتند از فسفاتایدیلکولین که عصاره لکیتین است و سدیم دئوکسی کلات که یک ماده حل کننده است.
FDA هشدار‌هایی را در مورد موادِ «حل کننده چربی» بیان کرده است. عوارض جانبی این مواد شاملِ تورم، جوش و عفونت هستند. FDA اظهار می‌کند که برخی از این فرآورده‌ها موجبِ اسکار‌های دائمی، بدفرم شدن پوست و ایجاد غدد و گره‌های دردناک می‌شوند.

نوار‌های لاغری بدن

پیچیده شدن در میان باند‌های گرم و خوشبوی لاغر کننده ممکن است احساس خوبی به شما بدهد. این باند‌های لاغری همچنین ممکن است به طور موقت پوست شما را سفت کرده و با کاستن از آبِ بدنتان سایز شما را کم کنند. اما هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر دائمی بودنِ اثرات این باند‌ها بر سلولیت یا چربی‌های زیر پوست وجود ندارد و FDA هشدار داده است که این نوار‌های لاغری به صورت موضعی و انتخابی از چربی‌های بدن نمی‌کاهند.

درمان سلولیت

ممکن است شما قادر باشید که سلولیت خود را از طریقِ ایجاد تغییر در سبک زندگی و حتی استفاده از فرآورده‌هایی نظیر انواع کرم‌ها یا درمان با دستگاه به حداقل برسانید؛ اما مراقبِ جملاتی که به شما «قولِ رهاییِ کامل از سلولیت» را می‌دهند باشید. FDA برخی از شرکت‌ها را وادار کرده است که از نوشتن این جملات بر روی محصولاتشان خودداری کنند. اکثر درمان‌ها و محصولات درمانی، در بهترین حالتِ خود، تنها تا حدی (و نه به طور کامل) ظاهر سلولیت را بهبود می‌بخشند.

سبک سالم زندگی

رژیم غذایی و ورزش موجب از بین رفتن کامل سلولیت نمی‌شوند، اما می‌توانند ظاهر پوست و فرم عضلاتتان را بهبود ببخشند. ترکیبی از کار با وزنه و ورزش‌های هوازی نظیر راهپیمایی و کوهنوردی می‌توانند به ساخت عضلات کمک کرده و چربی‌ها را بسوزانند. نوشیدن آب به میزان کافی و پرهیز از استفاده بی‌رویه کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

منبع : parsegard.com

 

امیدواریم از این مطلب استفاده و لذت کافی را برده باشید.در صورت داشتن هرگونه سوال، پیشنهاد و انتقاد در مورد هر یک از مطالب، از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics