معرفی اوزون و کلینیک اوزون تراپی

اُزُن یا اکسیژن سه اتمی (O3) یک ترکیب شیمیایی شامل سه اتم اکسیژن و به عبارت دیگر یک نوع پر انرژی از اکسیژن موجود در اتمسفر می‌باشد.

در دمای اتاق اُزُن یک گاز بی رنگ و همراه با بوی منحصر به فرد مانند ارتفاعات بلند می‌باشد. در مناطق مرتفع به صورت مه دود و در بالاترین غلظت (0.1ppm) یافت می‌شود.
به علت قدرت بالای اکسیداسیون و ضدعفونی کنندگی این گاز در میکروب کشی و تصفیه آب به طور گسترده در سراسر آن استفاده می‌گردد.
تاثیرات اُزُن که امروزه شناخته شده اند توسط دانشمند معروف سوئیسی بنام پاراسلسوس کشف و معرفی گردید. او جمله‌ای معروف دارد که “همه چیز سمی است و هیچ چیزی بدون سم نیست، تنها دوز و مقدار استفاده درست است که یک چیز را غیر سمی می‌کند”.
روند رو به رشد استفاده مزایای اُزُن در درمان بیماری های مختلف موجب شده است که امروزه مراکز اُزُن در درمان بیماری های مختلف در کشور هایی نظیر آلمان، ایتالیا، سوییس، اسپانیا، روسیه، آمریکا و ژاپن و بسیاری کشور های دیگر تحت نظارت انجمن بین المللی علمی اُزُن تراپی به ارائه خدمان به بیماران مشغول شوند.
اُزُن در پزشکی از اکسیژن خالص توسط تخلیه الکتریکی با ولتاژ بالا در غلظت و دوز مشخص تولید می‌شود. دستگاه های جدید اُزُن دارای سیستم تنظیم دقیق غلظت هستند لذا امنیت کامل تعیین دوز از دستگاه بر اساس دستورالعمل انجمن اُزُن تراپی اروپا تأمین می‌گردد.

• اثرات بالینی اُزُن تراپی:

1.اثر ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس
    2.اثر ضد التهابی در مواردی مانند بیماری های التهابی روده و کمر درد
    3.اثر ضد درد
    4.اثر سم زدایی
    5.فعالسازی پروسه های وابسته به اکسیژن و افزایش ATP در بدن (سوخت و ساز)
    6.بهبود سیستم ایمنی و فعالسازی آنتی اکسیدان ها و جمع آوری رادیکال های آزاد و افزایش فعالیت لنفوسیت (T-Helper) و لنفوسیت های B و تولید گاماگلوبین
    7.بهبود گرفتی عضلات
    8.میگرن
    9.سینوزیت

• روش های کاربردی اُزُن در پزشکی:

اتوهموتراپی ماژور: بصورت غنی سازی خون با اُزُن خارج از بدن و تزریق مجدد و بلافاصله آن به بیمار