لکه های سفید روی دندان چگونه بوجود می آیند؟

پدید آمدن لکه‌های سفید روی دندان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از جمله آن‌ها می‌توان بهداشت دهان و دندان، استفاده زیاد از مواد اسیدی و شیرین، فلورسیس دندان و هیپوپلازی مینای دندان را نام برد.
این لکه‌ها هم از زیبایی دندان‌ها میکاهند وهم می‌تواند نشاندهنده یک مشکل در بدن باشد.

فلورسیس دندانی چیست؟
همان طور که در بالا توضیح دادیم، لکه‌های سفید روی دندان‌ها به دلایل گوناگونی بوجود می‌آیند. یکی از دلایل رایج، فلورسیس دندان است. معمولاً اگر شخصی در دوران کودکی فلوراید زیادی مصرف کند، ممکن است در دوران جوانی مبتلا به آن شود. این شرایط تقریباً بی‌ضرر است و فقط درصورت گسترش این لکه‌ها می‌تواند باعث شکستگی دندان شود.

هیپوپلازی مینای دندان چیست؟
این مورد زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان کسی به درستی شکل نگیرد. این مورد نیز مانند مورد قبل خطرناک نیست و در دوران کودکی رخ می‌دهد. البته در دراز مدت ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود.

علاوه براین دو مورد، مواردی از قبیل عدم حفظ بهداشت دهان و دندان و استفاده از غذاهای اسیدی یا خیلی شیرین می‌تواند مشکل‌ساز شود.

اما چگونه می‌توانیم این لکه‌ها را درمان کنیم؟
درمان‌های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد اما با توجه به اینکه درمان باید با علت اصلی بوجود آورنده متناسب باشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا روش مناسبی به شما پیشنهاد دهد. حال با ما همراه باشید تا تعدادی از این روش‌ها را بررسی کنیم…

میکرو ابریژن مینای دندان

میکرو ابریژن روشی مناسب برای درمان این لکه‌هاست. در این روش؛ دندانپزشک مقداری از سطح مینای دندان را می‌تراشد تا این لکه‌های سفید را کاهش دهد. این درمان می‌تواند با استفاده از سفیدکننده‌ها و روش‌هایی که باعث یکنواختی و زیبایی رنگ دندان‌ها می‌شود، ادامه یابد.

بلیچینگ دندان

سفید (بلیچ) کردن دندان‌ها یکی از روش‌هایی است که می‌تواند این لکه‌ها را از بین ببرد. در این روش نیز مانند روش قبل، می‌توان از سفیدکننده دندان که در داروخانه‌ها وجود دارد، استفاده کرد. البته برای افزایش کیفیت و کارآمد تر بهتر است توسط دندانپزشک انجام شود.

روکش دندان

روکش دندان لایه‌ای نازک و محافظ است که روی سطح دندان قرار می‌گیرد و می‌تواند این لکه‌ها و بعضی دیگر از مشکلات دندان را پنهان کند.

فلوراید

دندانپزشکان ممکن است از این روش برای از بین بردن لکه‌هایی که به دلیل هیپوپلازی مینای دندان بوجود آمده باشد، استفاده کنند. این روش به رشد مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.

رزین کامپوزیت

برای افرادی که به هیپوپلازی مینای دندان مبتلا هستند و لکه‌های سفید کمتری دارند، می‌تواند مؤثر باشد. در این روش از رزین کامپوزیتی برای پُرکردن حفره و مینای خارجی دندان استفاده می‌کنند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics