درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یا Root Canal Treatment چیست؟

به طور خلاصه درمان ریشه به خارج کردن عصب دندان، شکل دادن و تمیز کردن فضای کانال است. در طول فرآیند درمان و در انتها برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها و باکتری به داخل دندان و عصب آن، باید دندان را پر کنند.
درمان ریشه برای آن است که دندان را بدون عصب داخل دهان زنده نگه داریم و در هنگام جویدن دردی احساس نکنیم.
درمان ریشه علاوه بر این، باعث حفظ زیبایی بیمار نیز می‌شود. درمان ریشه حدوداً یک یا دو جلسه نیاز دارد البته تعداد جلسات و توضیحات لازم پس‌از مراجعه به کلینیک و مشاوره رایگان تعیین خواهد شد.

علائم عفونت دندان
عفونت دندان علائم زیادی دارد. برای مثال لق شدن دندان، درد هنگام خوردن و آشامیدن مواد سرد و گرم.
در صورت پیشرفت عفونت و آسیب به ریشه و عصب دندان، علائمی چون خروج چرک از دندان، ورم لثه و صورت و تیرگی دندان آشکار می‌شود.

درمان ریشه چه زمانی لازم است؟
این درمان زمانی لازم می‌شود که دندانپزشک تشخیص دهد قسمت نرم بافت دندان عفونت کرده است که این عفونت در آینده بتواند باعث پوسیدگی دندان شود.
در این زمان عکس رادیولوژی، عفونت و به طورکلی وضعیت دندان توسط دندانپزشک بررسی می‌شود.
البته در برخی موارد نادر حتی اگر دندان، پوسیدگی نداشته باشد نیاز به درمان ریشه دارد. برای مثال در برخی اقدامات برای جراحی کیست، درگیری پالپ در بیماری‌های لثه و… نیاز به درمان ریشه وجود دارد.

مراحل درمان ریشه
ابتدا پس از بی‌حسی و برداشتن پوسیدگی و ترمیم، از تاج دندان مسیری برای ورود به فضای داخلی ایجاد می‌شود. سپس اعصاب و عروق خونی درون کانال توسط وسایل باریک و مخصوصی خارج می‌شوند.
در انتهای کار با مواد مخصوصی بنام گوتا کانال پر می‌شود تا میکروبی وارد نشود. در نهایت پانسمان انجام می‌شود.
*این مراحل به طور خلاصه توضیح داده شده است و دندانپزشک ممکن است در طول مراحل درمان تکنیک و روش‌های جدید و بهتری را برای افزایش کیفیت کار انجام دهد*

بروز درد پس از معالجه
این اتفاق طبیعی است و در بهترین حالت، دندانپزشک عصب دندان را از انتهای ریشه قطع می‌کند که می‌تواند باعث خونریزی و اندکی درد همراه باشد. برای کنترل درد پزشک برای شما داروی مُسکن مناسب تجویز می‌کند و بهتر است برای بررسی و معاینه به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید که پزشک زمان چک‌آپ و معاینه را برای شما تعیین می‌کند.

درمان ریشه باعث شکنندگی دندان می‌شود؟
هر دندانی که نیاز به درمان ریشه پیدا کند، طبق توضیحات مراحل درمان، می‌تواند باعث کاهش مقاومت دندان شود. زیرا برای دسترسی به بخش‌های داخلی نیاز به تراش و برداشتن بعضی قسمت‌های دندان، دارد. در نتیجه با دندان سالم تفاوت‌هایی دارد. به همین علت پیشنهاد ما به شما، روکش و بازسازی دندان‌هاست تا از شکستگی احتمالی جلوگیری شود.

برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل بهتر است تا 48 ساعت از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. در ضمن حفظ بهداشت دهان و دندان نیز امری ضروریست.