20 نکته درباره کاهش موهای زائد توسط لیزر و  IPL

لیزر موهای زائد

تفاوت لیزر با دستگاه IPL در طیف متنوع طول موجی آن هاست. ساطع و شلیک شدن نور فیلتر شده ضربانی توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده ای، قابلیت ها و توانایی های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوانسازی پوست، در این سیستم ایجاد کرده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موجهای مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، چرا که دستگاه های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می کنند، حوزه عمل محدود و معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می دهند.

تفاوت دیگر IPL با لیزر، در حوزه کروماتیک های نور یا طیف رنگ هایی است که هر کدام از این سیستم ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک است؛ به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی IPL طیف گسترده و وسیع طول موجی که ایجاد می کند، مولتی کروماتیک بوده و رنگ های متنوع و مختلفی که هرکدام میتوانند ضایعه ای را تحت درمان قرار دهند، به وجود می آورد.

بیست نکته در مورد کاهش موهای زائد

1- رنگدانه‌های ملانین در پوست و موی ما اشعه‌ خورشید را جذب، و از این طریق بدن و پوست ما را محافظت می‌کنند. این رنگدانه‌ها بهترین هدف برای اشعه لیزر در درمان موهای ناخواسته می‌باشند.

2- لیزر‌های مختلفی در درمان موهای ناخواسته استفاده می‌شود: لیزر الکساندرایت و دیود که در پوست‌های روشن بهتر عمل می‌کنند و لیزر‌های ان- دی/ یگِ با طول موج بلند که در پوست های تیره ایمن‌تر و بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از دستگاه های IPL و Elight ایلایت که با سیستم فلش لامپ زنون کار می کنند به تازگی رواج یافته است. مزیت آنها این است که بسیار سریع تر عمل می کنند، ارزان تر هستند و علاوه بردرمان موهای زائد در درمان لک های پوستی و ضایعات عروقی و جوانسازی پوست هم موثرند.

3- با توجه به پیشرفت در ساخت تجهیزات لیزری تقریباً لیزرها عوارض شدید و غیر قابل پیش‌بینی خاصی را ایجاد نمی‌کنند. لیزر در واقع طیف خاصی از نور است که تقویت شده و بصورت موازی و هم‌فاز تابانده می‌شود. در لیزرهای مورد استفاده برای موهای ناخواسته، طیف خاصی از نور لیزر با عمق نفوذ ۲ تا۳میلی‌متر به زیر پوست، صرفاً ملانین موجود در ریشه مو را هدف گرفته و متعاقب آن ریشه مو را تخریب می‌کنند و معمولاً به بافت‌های مجاور آسیبی نمی‌رسد.

4- در افراد با پوست روشن و موهای تیره و ضخیم احتمال کاهش موهای ناخواسته (بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد کننده)، بعد از جلسات درمانی حدود 80 درصد است. موهای باقی‌مانده، اغلب نازک‌تر و روشن‌تر می‌شوند.

5- در افراد با موهای تیره، ضخیم و با تراکم زیاد، ممکن است درد و سوزش در هنگام کار با لیزر ایجاد شود.

6- معمولاً تأثیرات اولیه لیزر بر موهای ناخواسته تا دو هفته بعد از انجام لیزر مشاهده می‌شود. بعد از این زمان موها سست شده و می‌ریزند. در هر بار تکرار لیزر، موها نازک‌تر و تراکم موها کم‌تر می‌شود تا در نهایت در پایان جلسات درمانی، اکثر موهای ناخواسته از بین می‌روند.

7- کاهش موهای ناخواسته توسط لیزر، به حضور مو در کانال مو وابسته است. بنابراین بدون رویش مجدد موها در منطقه درمان، لیزر مجدد موثر نخواهد بود. رویش مجدد مو بستگی به چرخه رشد آن دارد. زمان میانگین رشد، 4 الی 8 هفته می‌باشد. با توجه به سرعت رویش موها، جلسات لیزر در ناحیه صورت با فواصل 4 تا 6 هفته و در اندام‌ها حدود 8 هفته توصیه می‌شود.

8- در فواصل لیزر درمانی (تا رشد مجدد موها)توصیه می‌شود که موها صرفاً تراشیده شده و یا از موبر استفاده گردد. توصیه اکید آن است که در این فاصله از کندن موها، بند انداختن و اپیلاسیون خودداری شود، چرا که کندن مو از ریشه با بند، موچین و یا دستگاه‌های مختلف باعث حذف موها در کانال مو و ملانین هدف می‌شود که این امر تأثیر لیزر را بسیار کاهش می‌دهد.

9- در فواصل لیزر درمانی برای جلوگیری از هرگونه تغییر رنگ پوست (پررنگی و کم‌رنگی) باید از آفتاب پرهیز نمود. اجتناب از آفتاب در زمان قبل و بعد از درمان از تحریک ملانوسیت‌ها و به دنبال آن از تغییرات رنگی پوست جلوگیری می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود که افراد از 4 تا 6 هفته قبل و نیز بعد از درمان با لیزر، از نور آفتاب دوری نموده، از ضد آفتاب‌ها بطور منظم و مستمر استفاده نمایند.

10- هر چه موها تیره‌‌تر و ضخیم‌تر و نیز پوست روشن‌تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. اکثر لیزرها بر موهای بور و کم‌رنگ تاثیر کمی دارند و حدوداً می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نمی‌باشند و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند.

11- در حال حاضر هیچ لیزری روی موهای کاملاً سفید تأثیر ندارد. اغلب در این افراد انجام الکترولیز توصیه می‌گردد.

12- محل رویش موهای ناخواسته نیز در تأثیر لیزر و تعداد جلسات آن موثر می‌باشد. برای مثال در صورت، موهای ناحیه چانه نسبت به سایر نقاط، مقاومت بیشتری به درمان توسط لیزر دارند که به تبعِ آن به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز خواهد بود.

13- تقریباً تمام افراد می‌توانند از لیزرها برای کاهش موهای ناخواسته خود استفاده نمایند. گرچه بهترین نتایج در افرادِ با موهای تیره و ضخیم و پوست روشن دیده می‌شود. تفاوتی در سنین مختلف و بین مردان و زنان در استفاده از این سیستم‌ها وجود ندارد.

14- برای دست یافتن به نتایج مناسب جهت کاهش موهای ناخواسته، معمولاً حداقل 3 تا 8 جلسه درمان با لیزر مورد نیاز می‌باشد. همچنین جهت جلوگیری از رویش مجدد موها در منطقه تحت درمان، تکرار لیزر هر 6 الی 12 ماه یک‌بار برای بیشتر افراد الزامی است.

15- گرچه لیزر ایمن است اما در دوران بارداری، با توجه به حساسیت افراد و مسائل قانونی متعاقب آن، بهتر است از لیزر استفاده نشود.

16- مراقبت های بعد از لیزر در صورت درد، سوزش، قرمزی و ورم احتمالی شامل استفاده از کیسه یخ و تجویز کرم‌های استروئیدی می‌باشد.

17- در صورت آسیب‌های اپیدرمال استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدویروس‌ها نیز تحت نظر پزشک معالج توصیه می‌شود.

18- در اکثر افراد عارضه‌ای مشاهده نمی‌شود.اما ندرتاً تغییرات رنگی پوست (پررنگی و کم‌رنگی) مشاهده می‌شود این تغییرات ممکن است برای ماه‌ها باقی بماند ولی تقریباً همیشه موقتی و گذرا می‌باشند. در افراد با پوست روشن این عارضه بسیار نادرتر است.

19- در افراد با پوست تیره ندرتاً سوختگی و یا تاول نیز ممکن است مشاهده شود که قابل درمان و بهبودی می‌باشد.

20- در نهایت باید از لیزرها انتظار واقعی داشت.تبلیغات نادرست و اغراق‌آمیز همه را سردرگم می‌نماید. واقعیت آن است که جلسات متعدد برای کاهش موها توسط لیزر لازم است. در ضمن پاسخ در افراد مختلف نیز متفاوت و لفظ کلمه تضمینی نشانگر ناصحیح بودن تبلیغ در حوزه پزشکی می‌باشد.

چند نکته مهم در مورد استفاده از دستگاههای موهای زائد:

در بسیاری از خانم ها که در نواحی وابسته به هورمون موی زائد دارند (صورت، گردن، دور نوک سینه، بین دو سینه و اطراف و پائین ناف) ممکن است زمینه بیماری های هورمونی وجود داشته باشد مثل تخمدان پر کیست. اینها اغلب سایر علائم اختلالات هورمونی مثل ریزش مو، جوش زدن صورت، چرب و پرتقالی شدن پوست، نازایی را هم دارند.

در صورتی که بیمار پریود منظمی داشته، سابقه کیست تخمدان نداشته باشد، برای مدت طولانی تعداد موها ثابت باشد و در خانواده هم سابقه پرمویی وجود داشته باشد و تست هورمونی بیمار هم نرمال باشد بدون دستور دارویی خاص لیزر شروع می شود.

اگر هر یک از علائم فوق الذکر بالا وجود داشته باشد یا ضمن انجام لیزر جواب بیمار کندتر از حد معمول باشد باید به فکر انواع خفیف اختلالات هورمونی بود. که مشاوره با متخصص غدد توصیه می شود و فرد باید تحت نظر پزشک دارو درمانی که طولانی مدت هم هست را شروع نماید. باید توجه داشت که متوسط جلسات لیزر مو در بیمارانی که زمینه هورمونی ندارند ۷ – ۵ جلسه و در بیماران دارای مسائل هورمونی ۲ برابر این مقدار است.

درصورت حاملگی، برنزه بودن پوست و مصرف بعضی داروها داشتن سابقه صرع و تشنج انجام لیزر ممنوع می شود .

عوارض لیزر همان عوارض نور است اما این عوارض شایع نیست و شامل سوختگی و لک و ایجاد اسکار می باشد .

افراد با سابقه تبخال مکرر باید برای چند روز قبل و بعد از لیزر از داروهای ضد تبخال استفاده کنید. در صورتی که پوست برنزه یا آفتاب سوخته شده باید تا زمان برگشت به رنگ پوست طبیعی خود از انجام لیزر خودداری فرمائید در افراد باسابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید (گوشت اضافه محل زخمها و اسکار عمل) باید با احتیاط انجام شودمصرف ترکیبات حاوی رتینوئیک اسید مثل آکوتان و راکوتان و کرم های حاوی ویتامین آ، کرم های لایه بردار, میکرودرم پیلینگ باید لیزر درمانی عقب بیفتد.

بلافاصله پس از لیزر تراپی روی پوست پماد زینک اکسید استفاده کرده و در بین جلسات لیزر کرم های ضد آفتابهای قوی استفاده کنید و حتی الامکان در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید. می توان در فواصل لیزر تراپی موها را تراشید. توصیه می شود تا زمانی که ناحیه لیزر شده ملتهب است از تعریق زیاد (مثلاً به دنبال ورزش سنگین یا محیطهای بسیار گرم)  و شنا کردن خودداری شود تا احتمال جوش زدن محل کم شود .

باید توجه داشت که در فردی که تعدادی موی سفید دارد سایر موهای مجاور هم در آستانه سفید شدن هستند بنابراین صدمه ناشی از لیزر به این موها باعث سفیدتر شدن سریعتر بعضی از آنها می شود اما چون تنها راه از بین بردن موهای زائد در این حالت انجام لیزر قبل از سفید شدن است توصیه می شود هر چه سریعتر لیزر شروع شود.

 

 یکی از خدمات زیبایی کلینیک نارنجستان، حذف موهای زائد با IPL و دستگاه های لیزر با برندها معتبر می باشد، شما عزیزان با گرفتن وقت قبلی می توانید از مشاوره رایگان کیلینیک نیز بهره ببرید.

منبع : کلینیک زیبایی نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics