درمان منافذ باز پوست

جوان سازی و کاهش منافذ پوست
خیلی مهم است که یک برنامه مراقبت پوستی خاص برای جلوگیری از بروز این مشکل داشته باشید. اما قبل از اینکه درمان‌هایی برای کاهش این منفذها برایتان توصیه کنیم، اجازه بدهید ابتدا کمی به بررسی این مشکل بپردازیم. بزرگ شدن منفذهای پوست به علت‌های مختلف ازجمله عوامل ژنتیکی، از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست بخاطر بالا رفتن سن، تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی، مراقبت ضعیف پوستی و وضعیت سلامت عمومی بستگی دارد. به علت ترشح بیش از اندازه چربی، این منافذ بزرگ‌شده از چربی و سلول‌های مرده انباشته شده و درنتیجه مسدود می‌شوند. این مسئله معمولاً موجب بروز آکنه و جوش می‌شود. برای خلاص شدن از این وضعیت خیلی مهم است که صورتتان را تا جایی که ممکن است تمیز نگه دارید.  منافذ پوستی سوراخ های ریزی در روی پوست هستند که باعث باز شدن غدد چربی بر روی پوست می شود. به این غده ها غدد چربی گفته می شود این غدد دسته های کوچکی در زیر پوست هستند که به صورت طبیعی چربی در پوست ایجاد می کنند دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث باز شدن منافذ پوست و بازشدن بیش از حد منافذ چربی روی پوست می شود.

تاثیر مصرف بیش ازحد محصولات حاوی چربی بر روی پوست
افرادی که دارای پوست های چرب هستند غدد چربی روی پوستشان بیش از افراد دیگر تولید چربی می کند. درصورتی که این افراد از محصولات چرب بر روی پوست خود استفاده کنند باعث باز شدن بیش از حد این منافذ و غدد چربی در روی پوست می شوند. زمانی که غدد چربی در روی پوست زیاد شود ،منافذ پوستی کشیده می شوند و بر روی پوست قابل مشاهده هستند و باعث باز شدن منافذ می شوند. منافذ باز پوست در افراد جوان در جاهایی از صورت که غدد چربی زیاد تر است مانند روی بینی، پیشانی و چانه رخ می دهد به این نواحی صورت منطقه تی شکل گفته می شود یعنی مانند تی T انگلیسی است در صورتی که شما این نواحی را بر روی صورت خود مشاهده کنید متوجه خواهید شد که غدد چربی در این نواحی بیشتر از نواحی دیگری مانند گونه و پلک است.

پیر شدن پوست صورت با افزایش سن
زمانی که پوست صورت شما پیر می شود تغییرات زیادی در آن ایجاد می شود. یکی از این تغییرات کاهش کلوژن موجود در پوست است کلوژن یکی از مهمترین ساختارهای نگهدارنده پوستی است غدد چربی و منافذ پوستی بوسیله کلوژن حفظ و نگهداری می شوند. زمانیکه با افزایش سن و پیر شدن پوست ،پوست کلوژن خود را از دست می دهد هیچ نگهدارنده ای برای منافذ و غدد چربی در پوست وجود ندارد و باعث بازشدن منافذ برروی پوست می شود. با پیرشدن پوست منافذ پوست در نواحی که در دوران جوانی کمتر دچار اختلال می شود مانند روی گونه ها باز می شود. منافذ پوستی در همه افراد جوان وجود دارد اما میزان غدد چربی آن کمتر است و این منافد بسته هستند و با پیری پوست و از دست رفتن کلوژن که باعث حفظ منافذ پوستی می شود منافذ برروی پوست آشکار می شوند و قابل مشاهده هستند.

چطور می‌توانید اندازه این منافذ بزرگ‌شده را کاهش دهید؟

استفاده از لیزر
درمان های جدید بستن منافذ باز پوست با لیزر، با تحریک رشد کلوژن های جدید و فشرده کردن غدد چربی و جمع کردن و فشرده کردن منافذ باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. به این نوع درمان لیزر درمان ترکیبی لیزر برای بستن منافذ باز پوست گفته می شود که شامل دو مرحله است:

درمان های غیرمستقیم
ما در این روش درمان بستن منافذ باز پوست از ابریوم 1540 یا 1440 برای درمان پوست صورت استفاده می کنیم. در این روش درمان منافذ باز پوست شما بعد از یک یا دو روز بهبود می یابد و نیازی نیست که پوستتان به وسیله مواد آرایشی پوشش داده شود. این نوع لیزر در عمق پوست شما انجام می شود و باعث تحریک کلوژن سازی پوست می شود و به بستن منافذ باز پوست کمک می کند. برای کامل شدن روند این درمان شما به 3 تا 4 جلسه درمانی در طول 3تا 4 هفته نیاز دارید. درمان بستن منافذ باز پوست در مدت زمان 30 دقیقه و توسط متخصص زیبایی انجام می شود.

درمان های مستقیم برای جوانسازی پوست
در آخرین مرحله درمان غیر مستقیم بستن منافذ باز پوست پزشک مرحله دیگری از درمان که درمان مستقیم جوانسازی پوست نام دارد برای بیمار انجام می دهد. این روش درمان پوست بیمار را کاملا جوان می کند به صورتیکه پوست کاملا تغییر می کند درحالیکه لیزرهای جدید پوستی ملایم تر و آرام تر از لیزرهای CO2 قبلی برای جوانسازی پوست است. پوست شما بعد از این درمان کاملا جوان می شود و حدود 5 تا 7 روز پوستتان قرمز است. ما برای راحتی بیمار هنگام لیزر و بستن منافذ باز پوست از بی حسی های موضعی استفاده می کنیم. نتایج بدست آمده از درمان بوسیله لیزر ترکیبی بسیار تحسین بر انگیز است. روش قدیم لیزر یعنی لیزر CO2برای جوانسازی پوست باعث باز ترشدن منافذ پوست می شود. دسترسی ما به استفاده از روش های جدید لیزر برای بستن منافذ باز پوست باعث ساخت بهتر کلوژن در پوست و از بین بردن منافذ پوستی می شود. با استفاده از روش های جدید لیزر ما به نتایج بسیار خوبی در بستن منافذ باز پوست حتی در پوست های پیر رسیده ایم.

روند درمان بستن منافذ باز پوست بوسیله لیزر
بعد از اولین درمان ممکن است شما احساس کنید که پوستتان کمی جمع شده است. اما ممکن است شما بعد از چند جلسه درمان بستن منافذ باز پوست هیچ تغییر قابل توجهی در پوست خود مشاهده نکنید بعد از انجام لیزر 6ماه طول می کشد تا کلوژن های جدید در پوست شما عمل کند و بعد از این 6ماه شما بسته شدن منافذ پوست را خواهید دید. ما برای شروع درمان 6 تا8 مرحله درمان را به شما توصیه می کنیم. بعد از پایان مرحله اول درمان شما می توانید هر ماه این درمان را انجام دهید و بعد از 6 ماه نتیجه حاصل از درمان را در بستن منافذ باز پوست مشاهده کنید. درمراحل اولیه درمان بستن منافذ باز پوست برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن بهتر است هر دو هتفه برای مدت زمان 12 تا 16 هفته را به صورت منظم انجام دهید و برای حفظ این نتیجه به شما توصیه می کنیم که هر سال 4 مرتبه یا هر 3 ماه یکبار درمان را تکرارکنید. بعد از این درمان شما می توانید به محل کار خود باز گردید و آرایش کردن هم هیچ مانعی ندارد. بهترین کاندید ها برای انجام این روش درمان برای بستن منافذ باز پوست افرادی هستند که پوستشان پیر شده است. معمولا افراد در سنین 30 تا 50 سال بهترین مورد برای انجام این روش درمانی هستند. افرادی هم که منافذ پوستشان بر اثر جوش باز شده باشد بوسیله انجام این نوع درمان می توانند بهبود یابند. موارد درمانی برای کاهش چربی پوست مانند شست و شو دهنده پوست بریووکسیل Brevoxyl، میکرودرمابریشن، داروهای کاهش چربی پوست مانند رتین A ،دیفرین،اکیوتن است که این درمان ها می تواند در طول درمان لیزر ترکیبی استفاده شود. اگر چه بعد از اینکه پوست شما احیا شد شما برای جلوگیری از بستن منافذ باز پوست می توانید این موارد درمانی را استفاده کنید. لیزر درمانی ترکیبی، یکی از شگفت انگیزترین روش های درمانی است نتیجه این درمان مخصوصا در پوست های پیر بسیار شگفت انگیز است اگر شما از باز بودن منافذ پوستتان رنج می برید در مورد این روش شگفت انگیز جدید مطالعه بیشتری داشته باشید تا در یابید چگونه باعث درمان و بستن منافذ باز پوست می شود و همان گزینه ای است که می تواند به شما کمک کند.

رعایت نکات و روش های خانگی
 باتوجه به انواع و اقسام بسته‌های پاک‌کننده و اسکراب‌های پوستی، درمان این مشکل این روزها بسیار ساده شده است. همچنین درمان‌های خانگی مختلفی هم برای آن وجود دارد. اما برای منافذی که بیش از اندازه بزرگ هستند، نیاز به کمک متخصص پوست است که البته بسیار گران خواهد بود.  برای به دست آوردن پوستی سالم و پاکیزه، نیاز به پاکسازی، تقویت و مرطوب کردن پوست می‌باشد. دقت کنید که انجام یکبار این اقدامات کافی نبوده و نیاز به داشتن یک برنامه مراقبتی منظم است. در زیر به برخی اقدامات که در خانه قابل انجام هستند اشاره می‌کنیم:  با تمیز کردن پوستتان با یک ژل یا روغن مخصوص پاکسازی پوست شروع کنید. به هیچ عنوان از محصولاتی که حاوی الکل یا اسید هستند استفاده نکنید زیرا می‌توانند آسیب بیشتری به پوستتان برسانند. برای ۱۵-۱۰ دقیقه پوستتان را در معرض بخار قرار دهید تا منافذ بسته پوستتان باز شوند. برای شادابی و طراوت بخشیدن بیشتر به پوستتان می‌توانید چند قطره اسانس ریحان یا رزماری در آب جوش بریزید.  بعد به آرامی صورتتان را لایه‌برداری کنید. از یک اسکراب نرم با یک برند شناخته‌شده استفاده کنید. حتی خودتان هم می‌توانید با مخلوط کردن شکر و کمی شیر اسکراب طبیعی مخصوص خودتان را درست کنید. این کار به شما کمک می‌کند کثیفی، سلول‌های مرده، جوش‌های سرسیاه و سرسفید که منافذ پوستتان را می‌بندند را از بین ببرید.  سومین قدم استفاده از یک تقویت‌کننده خوب است که منافذ باز را ببندد و ظاهر زشت آنها را برطرف کند. تقویت‌کننده‌ها علاوه بر بستن منافذ به از بین بردن بقایای صابون‌ها و آرایش که معمولاً این منافذ را تشدید می‌کنند، نیز کمک می‌کند. آخر اینکه از یک مرطوب‌کننده ملایم که چربی پوستتان را کاهش می‌دهد، استفاده کنید.  به جز این اقدامات روزانه، می‌توانید از ماسک‌های صورت هم برای از بین بردن چربی پوستتان استفاده کنید. بااینکه انواع و اقسام ماسک‌های حاضری در بازار موجود هستند اما می‌توانید در خانه هم ماسک طبیعی خودتان را درست کنید.  ماسک‌های زیادی وجود دارد که کمکتان می‌کند منافذ پوست را از بین برده و پوستتان را شاداب و تازه نشان دهید.  

در زیر به چند نمونه ماسک خانگی اشاره می‌کنیم :  ماسک جو دو سر:
۲ قاشق غذاخوری از جو دو سر را با ماست مخلوط کنید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس آن را برای ۳۰ دقیقه روی پوستتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید، همچنین جو دو سر را می‌توانید با آب لیمو، آرد نخودچی و گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوستتان بمالید و وقتی خشک شد با آب ولرم شستشو دهید.  

ماسک سفیده تخم‌مرغ:
با دو سفیده تخم‌مرغ و چند قطره آب لیمو یک ماسک خانگی بسازید، آن را روی پوستتان بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس شستشو دهید. این درمان پوست را سفت‌تر کرده و چربی اضافی و سلول‌های مرده روی آن را از بین می‌برد.

 ماسک میوه:
از گوجه‌فرنگی می توانید به روش‌های مختلف برای از بین بردن چربی اضافی پوست، از بین بردن منفذهای پوستی و برطرف کردن ظاهر آنها استفاده کنید. آب گوجه‌فرنگی را به پودر کالامین اضافه کرده و روی صورتتان بمالید. پاپایای له‌شده نیز وقتی روی پوست مالیده شود هم به سفت کردن پوست صورت کمک می‌کند. ترکیب عسل، آب لیمو و شکر هم ماسکی فوق‌العاده می‌سازد. آن را به آرامی روی پوستتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.  

استفاده درست از لوازم آرایشی:
استفاده از یک کرم‌پودر یا کانسیلر با برند شناخته‌شده یک راه ساده برای برطرف کردن ظاهر این منافذ است. بهتر است از زیرساز کرمی استفاده کنید تا مایع و بعد روی آن را با کمی پودر بپوشانید.  با اینکه منافذ بزرگ روی پوست ظاهر پوستتان را خراب می‌کند اقداماتی ساده برای برطرف کردن آنها وجود دارد که نیاز به خرج کردن پول زیاد هم ندارد. هر روز برای مراقبت از پوستتان وقت بگذارید. پوستتان را کاملاً تمیز کنید، آب زیاد بنوشید و برای حفظ سلامت پوستتان از لوازم‌آرایش مناسب استفاده کنید.

 منبع : کلینیک زیبایی و لاغری نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics