۱۳ مواد غذایی چرب مفید و مصرف ۵ مکمل غذایی

این نکته ثابت شده که غذاهای غنی از چربی های سالم اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی دارد. به نقل از health، گزینه های غذایی چرب که حاوی بیشترین میزان چربی های غیر اشباع و مفید هستند، و باید روزانه مصرف شوند، معرفی شده است:

مواد غذایی چرب مفید - نارنجستان، مجیدخالویی - مکمل غذایی - تخم مرغ

۱۳ گزینه غذایی چرب که بیماری های مزمن را از شما دور می کنند

پنیر:

پنیرهای کم نمک و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش سطح کلسترول ال دی ال را کاهش می دهد. پنیرهای کهنه منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند و هضم غذا را راحت تر می کنند. پنیر سرشار از فسفر، پروتئین و کلسیم است و به حفظ وزن سالم نیز کمک می کند.

کره بادام زمینی:

مصرف منظم این خوراکی خطر ابتلا به سرطان سینه را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و احساس سیری کامل ایجاد می کند.

روغن نارگیل:

نوعی اصلی از چربی های اشباع شده به نام اسید لوریک در روغن نارگیل وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است ضمن این که به عنوان منبع انرژی مفید شناخته می شود.

روغن زیتون:

اصلی ترین چربی سالم است و پژوهش های بلند مدت نشان می دهد که مصرف مداوم آن منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت می شود. اجزای مختلف روغن زیتون شامل اسید اولئیک و secoiridoids منجر به کند شدن روند پیری می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد سبزیجات سرخ شده توسط روغن زیتون حاوی میزان آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

ماهی:

همیشه از نسل های مختلف شنیده ایم که ماهی غذای مغز است و آنهم به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در این ماده غذایی. مغز برای سالم ماندن نیاز به مصرف این چربی ها دارد. دستورالعمل های جدید غذایی توصیه به مصرف ۸ اونس در هفته اسیدهای چرب امگا ۳ می کند و آن هم برای مبارزه با التهاب و بیماری های مزمن.

آووکادو:

منجر به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. محققان مکزیکی در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که مصرف منظم آووکادو علائم سندرم متابولیک را کاهش داده، قند خون را کنترل می کند و منجر به کاهش سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید می شود.

تخم مرغ:

تحقیقات نشان می دهد که مصرف صبح هنگام تخم مرغ می تواند احساس سیری را افزایش داده و در برابر مصرف شیرینی مقاومت ایجاد می کند.

آجیل:

آجیل ایده آل ترین میان وعده از سوی طبیعت است و سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب آمینه، به همراه اسیدهای چرب غیر اشباع. خوردن مصرف منظم گردو خطر ابتلا به دیابت را ۵۰ درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۳۰ درصد کاهش می دهد. ضمن این که خوراکی موثری در کمک به جلوگیری از بروز سکته مغزی است.

 گزینه غذایی چرب - نارنجستان، مجیدخالویی - بیماری مزمن - مکمل غذایی

شکلات تیره:

یک تکه شکلات تیره و مصرف آن در روز، محافظی برای قلب است. محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گزارش داده اند که مصرف شکلات تیره، میکروب های خوب روده مانند بیفیدوباکتریوم و باکتری های اسیدلاکتیک را را رشد می دهد و منجر به تولید ترکیبات ضد التهابی برای بهبود سلامت قلب و عروق می گردد.

ماست یونانی:

در برابر ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان و بیماری های قلبی محافظت ایجاد می کند و یک منبع خوب چربی های مفید بخصوص برای گیاه خواران است.

زیتون:

سرشار از اسید اولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که به حفاظت از سلامت قلب کمک می کند. همچنین حاوی پلی فنول های آنتی اکسیدانی است که منجر به محافظت در برابر آسیب سلولی می شود؛ و غنی از آهن، مس و فیبر است.

دانه ها:

دانه هایی مانند دانه کدو، کنف، کتان، چیا، آفتاب گردان و … سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که منجر به سرکوب التهاب می شود. همچنین منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین E و آهن و منیزیم محسوب می شود.

سویا:

منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع است که می تواند جایگزین گوشت باشد. سویا همچنین غنی از فیبر و ایزوفلاون؛ نوعی استروژن گیاهی است.

مراقب مصرف مکمل های غذایی باشید!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد هشدار داده اند که بسیاری از مکمل های موجود در بازار به دقت آزمایش نشده اند و ادعاها در مورد اثرگذاری آنها روی سلامت کاملا بی اساس است. با این حال محققان این دانشگاه در مورد مصرف برخی از مکمل های غذایی، هشدارهایی داده اند:

مصرف مکمل های غذایی - نارنجستان، مجید خالویی - رژیم غذایی - مکمل کلسیم

مکمل روغن ماهی:

مکمل های روغن ماهی اگرچه به عنوان منابعی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ سلامت قلب تبلیغ می شوند، اما فواید قلبی آنها اکنون تا حدی سوال برانگیز شده است. پزشکان توافق دارند که بهترین راه برای دریافت امگا ۳، از راه رژیم غذایی است. کارشناسان کلینیک مایو توصیه می کنند که خوردن ماهی، دو بار در هفته، و دیگر منابع از جمله بذر کتان، گردو و آووکادو، بهترین راه برای تامین امگا ۳ برای بدن و حفظ سلامت قلب است.

مکمل های سویا:

برخی از زنان مکمل های سویا را برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کنند اما نگرانی هایی در مورد استفاده از این مکمل ها ابراز شده است چرا که مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف بیش از حد این مکمل ها وجود دارد؛ آنهم به خاطر استروژن موجود در آنها. البته در مورد مصرف دانه های سویا این نگرانی چندان ابراز نشده است.

مکمل ویتامین دی:

ویتامین دی باعث جذب موثر کلسیم در بدن می شود و دوز مناسب آن، برای سلامت تمامی ارگان ها و پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. با این حال برخی از زنان در سنین یائسگی دوز مناسب این مکمل را دریافت نمی کنند. البته این به معنای آن نیست که دریافت دوزهای بالای ویتامین دی از شکستگی استخوان ها ناشی از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

سطح خونی ویتامین دی بالاتر از ۱۰۰ نانوگرم در هر میلی لیتر، منجر به جذب کلسیم اضافه در بدن و ایجاد سنگ کلیه می شود. سطح مناسب دریافت ویتامین دی برای افراد ۱ تا ۷۰ سال، روزانه ۶۰۰ واحد و برای افراد بالای ۷۱ سال، روزانه ۸۰۰ واحد است. غذاهای سرشار از ویتامین دی عبارتند از ماهی آزاد، ماهی تن، شیر، قارچ، غلات غنی شده با ویتامین دی.

مکمل کلسیم:

دریافت کلسیم برای حفظ و استحکام سلامت استخوان ها ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که دریافت کلسیم بهتر است از راه مصرف مواد غذایی باشد تا از راه دریافت مکمل ها. توصیه ها بر این است که زنان ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و زنان بالای ۵۱ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. شیر، پنیر، غلات و آب میوه های غنی شده با کلسیم، بهترین منابع هستند.

اگرچه برای مبتلایان به هیپوکلسمی یا کمبود کلسیم، مکمل های کلسیم تجویز می شود اما دریافت بیش از حد این ماده معدنی یعنی بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز در افراد ۱۹ تا ۵۰ سال و بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در افراد بالای ۵۱ سال، باعث می شود مقداري از اين كلسيم اضافي به جاي آن كه به استخوان ها برود در ديواره رگهاي خوني جا بگيرد. اين امر براي افرادي كه مبتلا به بيماري ‌هاي كليوي هستند به يک مشكل خاص عمده تبديل خواهد شد زيرا دفع كلسيم به كليه ‌ها آسيب می ‌رساند.

مکمل های مولتی ویتامین:

درست است که عده ای خاص به این ویتامین های مکمل احتیاج دارند، مانند ورزشکاران یا زنان جوان که اسیدفولیک را به منظور جلوگیری از تولد نوزادانی با نقص سیستم عصبی استفاده می کنند؛ اما هیچ بررسی و تحقیقی تا کنون نشان نداده است که استفاده از ویتامین ها به صورت دارو می تواند باعث افزایش سلامتی شود. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها باعث ایجاد عادات ناسالم غذایی می شود به طوری که بنا به تحقیقات، در ایالت ماساچوست آمریکا، مردم از میوه، سبزی و دانه های گیاهی استقبال چندانی نمی کنند و فکر می کنند این وضعیت را می توان با خوردن مولتی ویتامین ها اصلاح کرد.

منبع: پایه بالا

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics