حفره خشک در دندانپزشکی چیست؟

حفره خشک دندان

اگر دندان کشیده باشید، شاید با عارضه‌ای بسیار دردناک به نام حفره خشک (Dry Socket) یا اوستئیت آوئولی که پس از آن ممکن شروع شود، آشنا باشید.
این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که لخته خونی که در محل کشیدن دندان تشکیل شده است، از جا کنده شود. و حفره خالی دندان را خشک و در معرض عوامل بیرونی باقی گذارد.

لخته خونی که به طور طبیعی در محل کشیدن دندان تشکیل می‌شود؛ از اعصاب و استخوانی که زیر دندان سابق شما قرار داشت، محافظت می‌کند. در نبود این بالشتک سودمند، اعصاب و استخوان‌ها بدون محافظ می‌مانند و این امر ممکن است به برانگیخته شدن درد در محل کشیده شدن دندان و نیز در مسیر اعصابی به سمت گوش و چشم در همان طرف صورت می‌روند، بینجامد.

حفره خشک می‌تواند به علت شماری از عوامل ایجاد شود، اما شایع‌ترین علت‌های آن شامل آلودگی باکتریایی در محل کشیدن دندان، یا باقیماندن قطعات استخوان در محل کشیدن دندان پس از جراحی است.

عوامل متعددی ممکن است بیماران را در معرض خطر بیشتر دچار شدن به این عارضه پس از کشیدن دندان قرار دهند. برای مثال سیگار کشیدن چرا که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می‌تواند باعث تحریک شدن یا آلودگی زخم شود. افرادی که سابقه بیماری‌های پریودنتال دارند یا قبلا هم دچار عارضه حفره خشک شده‌اند، در معرض خظر بیشتری هستند. زنانی که قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند، نیز به علت میزان بالای استروژن در این قرص‌ها که ممکن است به حل شدن لخته‌های خونی بینجامد، بیشتر در خطر این عارضه هستند.

درمان عارضه با تجویز داروهای ضددرد و آموزش مراقبت شخصی مناسب درباره چگونگی شستشوی محل دندان کشیده‌شده و پانسمان زخم انجام می‌گیرد.

منبع: LiveScience

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics