جراحی و درمان بیماریهای لثه (پریو)

روند پیشرفت بیماری لثه

پریودنتیست كیست؟

بیمارانی كه دارای بیماری پریودنتال (مشكلات لثه)می باشند از خدمات شخصی به نام پریودنتیست بهره می‌برند. یك پریودنتیست دندانپزشكی است كه در جهت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری پریودنتال تخصص گرفته ا ست و مدت سه سال در دانشكده دندانپزشكی آموزشهای ویژه تخصصی را گذرانده است.

پریودنتیست در انجام آخرین تكنیك‌های تشخیصی ودرمان بیماری لثه حرفه ای می‌باشد. علاوه بر این می تواند پروسه های پریودنتال خاصی را به جهت بهبود بخشیدن زیبایی بیماران انجام دهد.

 

درمانهای غیرجراحی

بر اساس خط مشی درمانی انجمن پریودنتیستها باید درمانها بر اساس حداقل تهاجم و حداكثر بهره وری مالی باشد. این درمانها شامل جرمگیری و تصحیح سطح ریشه می‌باشد.(جرمگیری عمل پاك كنندگی و صاف كردن دقیق سطوح ریشه ای به جهت برداشتن سموم باكتری‌های سطح ریشه است.)

موم پریودنتیست ها توافق دارند كه بعد از جرمگیری اكثریت بیماران نیاز به دریافت درمان‌های بیشتری مانند جراحی ندارند. به هر حال عمده بیماران نیاز به دریافت درمان‌های نگهدارنده(maintenance) جهت حفظ سلامتی دارند. درمان‌های غیرجراحی محدودیت های خاص خود را دارد و در صورت عدم دستیابی به سلامتی كامل پریودنتال بعد از درمانهای فوق، پیشنهاد جراحی پریودنتال جهت بازسازی آناتومی صدمه دیده و تسهیل رعایت بهداشت می‌گردد.
جراحی پریودنتال زمانی الزامیست كه پریودنتیست تشخیص دهد كه بافت‌های پریودنتال اطراف دندان ناسالم است و امكان ترمیم آن توسط درمانهای غیرجراحی وجود ندارد.

جراحی های لثه

جراحی های پریودنتال 4 دسته بسیار مهم دارند:

درمانهای لیزر پریودنتال:
تحقیقات استفاده از لیزر را در جهت بالابردن كارآیی پروسه جرمگیری را تایید می‌كند. علاوه بر این، اگر از لیزر در طی جراحی پریودنتال به صورت مناسب استفاده ‌شود، منجر به خونریزی، تورم و ناراحتی كمتر بیمار می‌گردد. به هر حال لیزر طول موج‌های متفاوتی دارد و باید با حد قدرتی كه می تواند به صورت مطمئن و امن در طی پروسه های پریودنتال عمل كند مورد استفاده قرار گیرد. صدمه به بافت‌های پریودنتال زمانی ایجاد می‌گردد كه یك طول موج با حد قدرت نامناسب استفاده گردد.

ایمپلنت‌های دندانی:
اگر شما قبلا یك دندان را در طی یك بیماری پریودنتال یا به دلایل دیگری از دست داده اید، می توانید از ایمپلنت‌های دندانی در جایگزینی دائم دندان استفاده كنید.

پروسه های زیبایی دندان (cosmetic):

علاوه بر پروسه های درمان بیماری لثه، اكثر پریودنتیست‌ها جراحی‌های زیبایی را نیز برای بهبود لبخند بیمار انجام می‌دهند. از مهمتریت پروسه های زیبایی انجام جراحی افزایش طول تاج است.

جراحی افزایش طول تاج:
از این روش زمانی استفاده می‌شود كه دندان‌های شما واقعا طول تاج مناسب دارد اما عمده طول دندان توسط لثه پوشیده شده است. شما می توانید از یك پریودنتیست در ارتباط با پروسه ای كه طی آن بتوانند وضعیت لبخند(gummy smile )شما را تصحیح كند كمك بگیرید.در این وضعیت با وجود طول مناسب تاج چون بافت لثه ای حجیم وجود دارد دندان كوتاه به نظر می‌رسد. جهت رفع این مشكل پریودنتیست جراحی افزایش طول تاج را پیشنهاد می دهد.

این جراحی می‌تواند بر روی یك یا چندین دندان انجام شود و میزان برداشت بافت لثه و استخوان بستگی به طول لبخند بیمار دارد. هرچه میزان بیشتری لب بالا برود به جهت دید میزان برداشت بافت باید بیشتر باشد.
پریودنتیست ممكن است جراحی افزایش طول تاج را به جهت ایجاد امكان ترمیم بر روی یك دندان پیشنهاد دهد.اگر دندان پوسیده باشد یا زیر خط مارجین لثه شكسته باشد یا این كه ساختار دندانی برای یك پروتز( روكش دندان) ناكافی باشد، باز هم نیاز به این جراحی است. جراحی افزایش طول تاج حد استخوان و لثه را در حدی قرار می‌دهد كه مقدار بیشتری از دندان به جهت درمان‌های ترمیمی در اختیار قرار گیرد.

با این جراحی قدرت جویدن و زیبایی بیمار بهبود می‌یابد. ایجاد یك خط لبخند جدید و زیبا و افزایش سلامتی بافت لثه، كلیدهای اصلی جویدن و تكلم همراه با افزایش راحتی و اعتماد به نفس است.

همراهان عزیز شما می توانید با راه های ارتباطی با کلینیک نارنجستان ارتباط برقرار کنید و مشاوره رایگان کلینیک بهره مند شوید

نشانی: تهران – پاسداران شمالی – پایین‌تر از چهارراه فرمانیه – روبروی بلوار دستواره – پلاك 495 – مجتمع تخصصی پزشكی و دندانپزشكی نارنجستان
تلفن تماس : 02122295048
فکس : 02126130592
ایمیل : info@n-clinic.ir

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics