طب سنتی به شما می گوید کدام غذا را در چه ساعتی از روز باید بخورید.

زمان غذا خوردن

بعضی از ما روی در یخچال آشپزخانه یک برنامه غذایی داریم که تعیین می کند در روزهای هفته چه غذایی را باید آماده کنیم اما شاید برای سالم ماندن این برنامه روی یخچال کافی نباشد. طب سنتی می گوید اگر بدانید چه چیزی را در چه زمانی از روز بخورید، نه تنها بسیاری از مشکلات جسمی که با آنها دست و پنجه نرم می کنید، از بین می رود، بلکه می توانید بدن تان را تا سال ها در برابر بیماری های دیگر بیمه کنید. دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی زمان غذا خوردن را در تعیین نوع غذا یا نوشیدنی مهم می داند و برای هر وعده غذاها و نوشیدنی ها وقت مناسبی را معرفی می کند. طب سنتی، طب پیشگیری است و به گفته این متخصص اگر برنامه غذایی تان را بر مبنای توصیه های آن تنظیم کنید، بیمار نمی شوید یا دست کم کمتر دچار مشکل خواهید شد؛ پس ما را تا پایان مطلب همراهی کرده و سلامت تان را با کمک این راهنما تضمین کنید.

بمب انرژی بسازید

کمتر کسی پیدا می شود که شکلات دوست نداشته باشد. خصوصا بچه ها که از خوردن آن سیر نمی شوند. خودتان می توانید در منزل یک نوع شکلات طبیعی با خواص بسیار عالی تهیه کنید و به عنوان میان وعده میل کنید. ۲۴ عدد بادام را در آب بخیسانید که پوستش کنده شود. سپس آن را با ۱۲ عدد خرما و دو قاشق غذا خوری دارچین و ۷ قاشق مرباخوری عسل داخل مخلوط کن بریزید و بگذارید خوب به خورد یکدیگر بروند. بعد از اینکه کاملا با یکدیگر مخلوط شدند، مایعی یکدست به دست می آید. می توانید یک قاشق غذا خوری از این مایع را بردارید و با آن توپک کوچکی درست کرده، نوش جان کنید.

صبحانه فقط کله سحر!

تصوری غلط ولی رایج در مورد اینکه هر وقت از خواب بیدار شوید؛ می توانید صبحانه بخورید، وجود دارد. در حالی که صبحانه در طب سنتی غذایی است که صبح زود خورده می شود (حدودا از ساعت ۵:۳۰ تا ۷:۳۰) و بعد از آن هم نباید بخوابید. یعنی بلافاصله بعد از خوردن صبحانه، کار و فعالیت روزانه شروع می شود.

از نظر طب سنتی مهم ترین وعده های غذایی صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد. علم پزشکی هم این مطلب را ثابت کرده است. هورمون های کاتابولیزان که چربی های بدن را به اصطلاح آب می کنند و در خون می ریزند، صبح و غروب پیک ترشح دارند. همچنین در قرآن هم به نوعی بر اهمیت غذای صبح و شب اشاره شده است.

صبح چه بخوریم؟

صبح ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای مورد نیاز را برای یک روز پرنشاط تامین کند. درست است که باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط کرد ولی اشکالی ندارد که صبح ها غذاهایی چرب و شیرین را میل کنید. خوردن کره، خامه و عسل در وعده صبحانه، همان طور که در فرهنگ غذایی ما در سال های قدیم جا داشته، مفید است اما صبحانه خوب فقط کره و مربا نیست. گاهی مصرف مقدار کمی گوشت در این وعده می تواند به بدن شما فایده برساند.

خط قرمز: سبزیجات و میوه ها در ساعات ابتدایی صبح.

صبح چه بنوشیم؟

نوشیدنی هایی که طبع گرم دارند، بهترین گزینه برای شروع روز هستند. چای هم که محبوب ترین و متداول ترین نوشیدنی صبحگاهی و همچنین شیر به شرطی که گرم شود جزء این دسته طبقه بندی می شوند.

گذشته از این اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این کار را انجام بدهید چون قهوه می تواند انرژی شما را حفظ کند اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل کنید چون در صورت ترکیب شدن با شیر ضرر هایی را به بدن تان می رساند که یکی شان به وجود آمدن لک روی پوست است.

خط قرمز: نوشیدن انواع آبمیوه ها.

ظهر ها چه بخوریم؟

به دلیل تابش خورشید، گرم ترین ساعت روز، ظهر است. درجه حرارت در ساعات ظهر به بالاترین میزان ممکن می رسد. خون برای اینکه به خنک کردن بدن کمک کند، به سطح بدن می آید و رگ های سطحی برای جذب خون بیشتر، بازتر می شوند. به همین دلیل خون کمتری به دستگاه گوارش می رسد و نباید ظهرها غذای مفصل یا سنگین میل کنید. بهترین انتخاب ها برای غذای ظهر، ساده ترین های شان هستند. در این وعده می توانید مقداری فرنی بدون مخلفاتی مثل شیره یا شکر میل کنید. خوردن شیرینی ساده با چای هم در وعده ناهار کفایت می کند. کاهو با سکنجبین در گرما هم حال تان را جا می آورد، هم انرژی لازم برای ادامه فعالیت های روزانه را فراهم می کند.

خط قرمز: پرخوری و خوردن خوراکی های متعدد و متفاوت در ظهر.

ظهرها چه بنوشیم؟

نوشیدنی های خنک در فصل های گرم سال بسیار پرطرفدارند اما اگر واقعا دل تان می خواهد خنک شوید و همزمان ضرری را متوجه سلامت تان نکنید، بد نیست در انتخاب نوع شربت و آبمیوه بیشتر دقت کنید چون ممکن است بعضی مواد با شرایط بدن و فصل سازگار نباشند و دردسر و ناراحتی برای تان ایجاد کنند. نوشیدن آبمیوه های تازه غیر صنعتی مثل آب شاتوت، آب زغال اخته، آب هندوانه، شربت خاکشی، شربت سکنجبین و شربت آبلیمو در ساعات میانه روز برای تان مفید است. اگر هوا سرد باشد، نوشیدن شربت زعفران هم در ظهر خوب است. در تابستان می توانید سراغ اسموتی های مختلف در وعده ناهار بروید.

گذشته از این اگر برای میان وعده میوه می خورید بدانید که امروزه همه نوع میوه ای در چهار فصل سال در دسترس قرار دارد ولی هر میوه ای در فصل خودش خاصیت دارد؛ مثلا اناری که در تابستان خورده می شود، با اناری که در پاییز و زمستان خورده می شود، از نظر خواص طبیعی کاملا متفاوت است. بنابراین سراغ میوه هایی بروید که مناسب فصل هستند.

خط قرمز: نوشیدن بیش از حد آب طالبی و حتی در مواردی آب هندوانه که هیستامین بالایی دارند و آلرژی زا هستند.

شام چه بخوریم؟

برخلاف تصور بسیاری افراد، شام خوردن نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم هست. غذایی شام است که یک ساعت بعد از غروب آفتاب خورده شود. این زمان بندی در طب سنتی دقیق است چون معتقد هستیم دو تا سه ساعت بعد از غروب آفتاب باید خوابید. پیشنهاد اصلی برای غذای شب غذاهای گوشتی است و شب ها می توانید مقدار بیشتری پروتئین مصرف کنید. می توانید برای شام سوپ بخورید یا غذایی با گوشت و حبوبات تهیه کنید. البته در این مورد هم نباید زیاده روی کنید. ضمنا یک فعالیت بدنی مختصر بعد از شام بسیار توصیه می شود. می توانید بیرون از منزل یا حتی داخل منزل قدم بزنید.

خط قرمز: بلافاصله خوابیدن بعد از صرف شام.

شب ها چه بنوشیم؟

می توانید شب ها نوشیدنی هایی با مزاج سرد بنوشید. شربت خیار سکنجبین از نوشیدنی های محبوب فصل های گرم سال است؛ امتحانش کنید. خیار را در پنج قاشق سکنجبین رنده کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. در فصول سرد سال هم شربت خاکشی، شربت بالنگو (همان تخم شربتی معروف)، شربت نیلوفر، شربت بنفشه و شربت زرشک و شیر سرد مورد مصرف قرار می گیرند. گلاب هم در درمان استرس نقش بسزایی دارد؛ بنابراین اگر شب ها خوب نمی خوابید یا خواب های بد می بینید، می توانید با گلاب هم شربت درست کنید و بنوشید (در قدیم به افرادی که داغ دیده یا به هر علت دچار اضطراب بودند، توصیه می شد قبل از خواب بالش شان را با گلاب معطر کنند. هنوز هم در مجالس عزا گلاب می گردانند که به خاصیت ضد اضطراب بودن گلاب برمی گردد).

خط قرمز: خوردن شیر گرم در شب.

منبع : مجله سیب سبز، کلینیک لاغری نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics