۵ نکته‌ی مهم درباره پوست خشک

درمان پوست خشک

۱- پوستتان را به درستی مرطوب کنید

پوست خشک معمولا حساس هم هست، و از آنجا که زمستان این وضعیت را بدتر می‌کند، نیاز دارید تا به دقت از پوستتان مراقبت کنید. بهترین روش برای کنترل پوست خشک این است که از استفاده از کرم و لوسیون های تجاری که حاوی فرآورده های نفتی هستند دوری کنید. کرم‌ها و دیگر محصولات مراقبت از پوستی که حاوی مواد ضد حساسیت طبیعی هستند اما توصیه می‌شود.

هر روز صبح پس از اینکه دوش گرفتید، کل بدنتان را با روغن نارگیل، کره کاکائو، یا کره درخت روغن قلم چرب کنید. این‌ها حاوی موادی مغذی و طبیعی هستند، مانند ویتامین A، C، D، E و پروتئین. کرم و لوسیون های طبیعی نیز فوق‌العاده برای پوست خشک مفیدند. پوست شما را التیام می‌بخشند، عمیقا مرطوب می‌کند، و آنرا در مقابل پیر شدن نیز محافظت می‌کنند.

۲- از آب شیر بپرهیزید

اگر پوست صورت شما خشک است، سعی کنید آنرا با آب شیر نشویید! چرا که آب شیر حاوی کلرین، فلورید و بسیاری مواد شیمیایی نامطلوب دیگر است. در عوض از یک آب معدنی خنک یا از یک یخ ساخته شده با آب معدنی استفاده کنید، یا حتی بهتر از آن، صورتتان را با یک لوسیون تمیز کننده ی بدون الکل، تونر، و یا شیر پاک کن که از مواد طبیعی ساخته شده باشد تمیز نمایید.
این‌ها به آرامی و بدون آسیب رساندن، علاوه بر ایجاد تعادل در رطوبت پوست صورت، آنرا شاداب نیز خواهند کرد. تونر و شیر پاک کن به طور قابل توجهی آلودگی‌های روزانه و آرایش ها را پاک کرده، منافذ پوست را تصفیه، و پوست خشک شما را تمیز، نرم و مرطوب می کند.

۳- صابون بلغور جو دوسر

اگر پوست شما خشک و است و براحتی تحریک می‌شود، سعی کنید زمان حمام رفتنان را کاهش دهید. حتی برخی از متخصصین پوست توصیه می‌کنند بیش از ۳ دقیقه در روز در زیر آب نمانید! ملایم ترین صابون موجود را تهیه کرده و در استفاده از همین صابون هم زیاده روی نکنید. بعلاوه هر یک روز در میان از صابون استفاده کنید. لایه برداری از پوست معمولا برای پوست های خشک توصیه نمی‌شود. در عوض یک بار در هفته از صابون بلغور جو دوسر استفاده کنید، که باعث خواهد شد از پوستتان با ملایمت لایه برداری شده و آسیبی نیز به آن نرسد.

پس از حمام کردن یا دوش گرفتن، حوله را بر روی پوستتان نکشید، در عوض با زربه های آرام حوله، بدنتان را خشک کنید. زمانی که هنوز بدنتان رطوبت دارد، یک روغن یا کره ی طبیعی به پوستتان بمالید. به پایین پاهایتان، جایی که استعداد بیشتری برای خشک شدن دارد نیز توجه بیشتری نمایید.

۴- به رژیم غذایی تان روغن های مفید بیفزایید

اگر پوست بدن یا پوست سر شما خشک یا تحریک شده و خارش می‌گیرد، تمام سعیتان را بکنید تا از خاراندن پوستتان جلوگیری کنید. چندین بار در روز به پوستتان کره ی درخت روغن قلم یا روغن نارگیل بمالید و از پاشیدن آب به مناطقی که خارش دارند جلوگیری کنید. همچنین پوست خشک مستعد اگزما و دیگر شرایط پوستی ناراحت‌کننده می‌باشد. یک اقدام پیش گیرانه ی مفید این است که روغن های ضروری مانند کره طبیعی خام، روغن کبد ماهی، روغن نارگیل و امگا-۳ را به رژیم غذاییتان بیفزایید.

۵- از دستگاه بخور استفاده کنید

در ماه های خشک و سرد زمستان، یک دستگاه بخور بخرید و آنرا در اتاق خواب یا هر جای دیگری در منزلتان که وقت قابل توجهی را در آنجا صرف می‌کنید قرار دهید. رطوبت بیشتر در هوا به شما کمک خواهد کرد تا شرایط پوستتان سریع‌تر بهبود یابد. پس از اینکه شروع به انجام این کارها کنید بهبود چشم گیری را در شرایط پوستتان مشاهده خواهید کرد و بدون صرف زمان زیادی دوباره پوستتان به حالت معمولی برخواهد گشت.

آیا شما هم نکاتی را برای مراقبت از پوست خشک می‌دانید؟ لطفا آن‌ها را با ما به اشتراک بگزارید، همواره مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!

 

منبع : کلینیک نارنجستان – مجله تناسب اندام

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics