درمان های دندان و هزینهای تقریبی آن

درمان های دهان و دندان

خدمات مربوط به دهان و دندان تنوع زیادی دارند؛ بعضی از آنها درمانی و بعضی دیگر صرفا برای زیبایی هستند؛ به تبع تنوع قیمت هم زیاد است.
اما به هر حال می‌شود یك بازه قیمتی مناسب پیدا كرد. رقم‌هایی كه اینجا ذكر شده است، سطح متوسط قیمت‌هاست. بنابراین در درمانگاه‌ها و مراكز خیریه قیمت‌های پایین‌تر از این و در مطب‌های بالای شهر یا مطب پزشكان مجرب كه سابقه كاری بالاتری دارند، قیمت‌هایی بیش از این را خواهید شنید.

پر كردن: بسته به سطح پوسیدگی دندان آن را می‌تراشند تا اثری از پوسیدگی باقی نماند. در مرحله بعد حفره ایجاد شده را با مواد مخصوصی پر می‌كنند. كیفیت پركردن دندان، به تجربه دندانپزشك بستگی دارد كه چطور مواد را داخل حفره دندان پر كند كه بتوان مثل یك دندان سالم از آن استفاده كرد. برای پركردن دندان از 2 نوع ماده استفاده می‌شود؛ یكی مواد همرنگ یا كامپوزیت كه قیمت بالاتری دارند و دیگری مواد آملگام كه به رنگ فلز هستند و زیبایی ندارند. اما باید گفت كه مواد آملگام چیزی بین 5 تا 7 سال دوام می‌آورند درحالی‌كه كامپوزیت‌ها نهایتا تا 5 سال كیفیت خود را حفظ می‌كنند.

پر كردن دندان با مواد خوب كه دوام مناسبی هم داشته باشد چیزی حدود 150 تا 200 هزار تومان تمام می‌شود.

عصب کشی: گاهی پوسیدگی دندان‌ آن‌قدر عمیق می‌شود كه به‌اصطلاح ریشه را درگیر می‌كند. دندانپزشك در این مرحله عصب را از عوامل دردزا پاكسازی می‌كند. بعد از آن با پر كردن ریشه دندان، راه ورود میكروب‌ و عفونت را تا حد امكان می‌بندد. این كار در اصطلاح عام به «عصب‌ كشی» معروف است. تعداد كانال‌های ریشه، در دندان‌های مختلف و همچنین افراد مختلف متفاوت هستند؛ ریشه دندان ممكن است یك كاناله یا 2 و 3 كاناله باشد. بعضی از دندان‌های آسیا حتی 4 كانال دارند.
هزینه كار عصب‌كشی، علاوه بر تجربه و اعتبار پزشك، بستگی به تعداد كانال دندان دارد كه معمولا بین 300 تا 450 هزار تومان متغیر است.

روكش: بعد از عصب‌ كشی، دندان می‌میرد و بیشتر از قبل در معرض خطر عفونت و پوسیدگی قرار می‌گیرد. همچنین ممكن است پركردگی دندان خرد شود و بریزد. بنابراین لازم است از دندانی كه عصب‌ كشی شده است، محافظت شود. معمولا دندانپزشكان 6‌ماه تا یكسال بعد از عصب‌كشی، بسته به مقدار و عمق پوسیدگی، دندان بیمار را روكش می‌كنند. این روكش‌ مثل ظرفی روی دندان قرار می‌گیرد و آن را در مقابل آسیب‌ها حفظ می‌كند. جنس روكش‌ها متنوع هستند؛ تمام فلزی، سرامیك متصل به فلز یا تمام سرامیك كه بسته به جنسی كه انتخاب می‌كنید مبلغ‌ متفاوتی پرداخت خواهید كرد. اما روكش تمام سرامیك جدید و پرهزینه است و قیمت آن دوسه برابر روكش‌‌های معمولی است.
روكش معمول كه بیشتر دندانپزشكان از آن استفاده می‌كنند، روكش تركیبی از فلز و سرامیك است و هزینه آن بین 300 تا 450 هزار تومان متغیر است.

كشیدن: خیلی‌ها تصور می‌كنند كه كشیدن دندان از سایر خدمات دندانپزشكی با‌صرفه‌تر است اما معمولا بیشتر دندانپزشكان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند كه دندان بیمار را برای او حفظ كنند. چون كشیدن دندان همان و گرفتار هزینه‌های بالا شدن همان. نخستین مشكلی كه بعد از كشیدن دندان با آن مواجه می‌شوید جای خالی آن است كه هم از نظر زیبایی برای شما مشكل ایجاد می‌كند هم از نظر جویدن غذا كه هر دو مسئله آزاردهنده هستند. به هر حال بهترین كار این است كه قبل از حاد شدن اوضاع دندانتان، بموقع پیش دندانپزشك بروید تا هم گرفتار درد نشوید و هم مخارج بالای بعد از كشیدن دندان گریبانتان را نگیرد.
هزینه كشیدن دندان بسته به سختی كار بین 50 تا 100 هزار تومان متغیر است.

جرم‌گیری: به مرور زمان، حتی با وجود مسواك زدن، باقی‌مانده‌های مواد غذایی به‌صورت جرم در قسمت پایین دندان‌ها جمع می‌شوند و ظاهر زشتی به دندان‌ها می‌دهند. همچنین خطر پوسیدگی را در دندان بالاتر می‌برد. كیفیت جرم‌گیری به تجربه دندانپزشك و روشی كه او برای كار استفاده می‌كند، بستگی دارد. مسلما تمام این عوامل بر بالا یا پایین بودن قیمت كار تأثیر می‌گذارد.
شما می‌توانید با مبلغی بین 100تا 170هزار تومان دندان‌های خود را با كیفیت خوب جرم‌گیری كنید.

جای دندانتان خالی نباشد!
2 راه برای جبران جای خالی دندان وجود دارد؛ یكی بریج به‌ معنای پل و دیگری ایمپلنت به‌ معنای كاشت كه ایمپلنت دوام و استحكام بیشتری دارد.

بریج: در این روش دندانپزشك با استفاده از 2دندان كناری، جای خالی دندان كشیده شده را پر می‌كند. بریج عبارت است از 2روكش كه وسط آنها یك دندان مصنوعی قرار دارد. این دو روكش، روی دندان‌های 2 طرف لثه خالی قرار می‌گیرند و دندان مصنوعی وسط آنها، بدون درگیر كردن لثه، جای خالی دندان را پر می‌كند. یك بریج مناسب می‌تواند مدتی حدود 7تا 10سال برای شما كار ‌كند. ایرادی كه بریج دارد این است كه به‌صورت روكش روی دندان‌های كناری نصب می‌شود و این كار آسیب‌پذیری دندان‌های تكیه‌گاه را بالا می‌برد.
جنس بریج‌ها متفاوت است اما با هزینه‌ای بین 350تا 400هزار تومان می‌توانید از یك بریج خوب بهره ببرید.

ایمپلنت : ایمپلنت همان عمل كاشت دندان است كه جایگزین محكم و قابل اعتمادی برای دندان شماست. به این صورت كه دندان مصنوعی را در محل ریشه دندان قبلی پیچ می‌كنند. حساسیت این عمل دندانپزشكی بسیار بالاست و بهتر است كه برای انجام آن به یك دندانپزشك مجرب مراجعه كنید. مراحل كلی كار كاشت دندان یكسان است؛ به این ترتیب كه اول یك پیچ را كه تقریبا در ابعاد ریشه دندان است درون لثه محكم می‌كنند و بعد از مدتی كه این پیچ با استخوان فك همخوانی پیدا كرد یك تاج دندان مصنوعی روی آن نصب می‌شود. قسمت مهم ایمپلنت، ریزه‌‌كاری‌های آن است كه هر پزشك با توجه به علم و تجربه‌ای كه دارد به این ریزه‌كاری‌ها توجه می‌كند. مسلما هر چه دندانپزشك با تجربه‌تر باشد، دقیق‌تر عمل می‌كند و كاشت بهتر و مقاوم‌تری انجام می‌دهد. بر عكس اگر ایمپلنت دقیق و حرفه‌ای انجام نشود می‌تواند آسیب‌های جدی به دهان و فك وارد كند. یك ایمپلنت مناسب می‌تواند سال‌ها برای شما كار كند.
ایمپلنت یك دندان با كیفیت خوب و دوام مناسب، بین یك‌میلیون و 500هزار تا 3 میلیون تومان تمام می‌شود.

راه‌های كمتر كردن هزینه دندانپزشكی
اگر سالی دوبار قبل از اینكه دندان یا لثه‌ آسیب ببیند، به دندانپزشك مراجعه كنید، او آسیب‌های احتمالی دندان‌های شما را تشخیص می‌دهد و قبل از اینكه گرفتار بیماری اساسی دندان و لثه شوید، كمك‌تان می‌كند.
شما می‌توانید برای هزینه‌های دندانپزشكی از تسهیلات بیمه‌ استفاده كنید. بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی كه مراكز درمانی ویژه دارند و هزینه خدمات دندانپزشكی در این مراكز، برای بعضی از خدمات حتی نصف هزینه‌های معمول است. بیمه‌های خصوصی هم تسهیلات ویژه دندانپزشكی دارند و شما می‌توانید در مراكزی كه شركت بیمه معرفی می‌كند، از خدمات دندانپزشكی تا 70درصد كمتر از قیمت معمول استفاده كنید.
ساده‌ترین راه این است كه ماهانه مبلغی را مخصوص هزینه‌های دندانپزشكی خود كنار بگذارید تا موقع نیاز، پس‌انداز كافی در این زمینه داشته باشید.

گزینه‌ خاطره‌انگیز پدربزرگ‌ها
در گذشته‌ای نه‌چندان دور رسم بود كه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها دندان‌های خود را تمام و كمال بكشند و باقی عمر خود را با دندان مصنوعی سر كنند. البته امروز امكانات نگهداری از دندان بالا رفته و كمتر نیاز به استفاده از دندان مصنوعی كامل به‌وجود می‌آید.

دندان كامل: دندان مصنوعی كامل به این صورت است كه دندانپزشك یك قالب كلی از فك می‌گیرد و براساس این الگو، یك دست دندان كامل متحرك برای فرد درست می‌كند. مزیت این نوع دندان نسبت به دندان مصنوعی ثابت یا همان ایمپلنت، ارزان‌تر بودن آن است. به علاوه اینكه دندان مصنوعی متحرك سریع‌تر آماده می‌شود.
قیمت این نوع دندان براساس جنس آن متفاوت است؛ كه از 900هزار تا 2 میلیون تومان تغییر می‌كند.

دندان جزئی: دندان مصنوعی جزئی برای كسانی است كه تمام دندان‌های خود را از دست نداده‌اند و فقط قسمتی از فك آنها نیاز به دندان مصنوعی دارد. دندان مصنوعی جزئی هم به دو صورت متحرك و ثابت ارائه می‌شود. برای ثابت ماندن این نوع پروتز دندانی، از دندان‌های طبیعی فرد استفاده می‌شود. دندان مصنوعی جزئی را هم می‌توانند داخل دهان ثابت كنند هم اینكه به‌صورت متحرك استفاده كنند.
قیمت این نوع پروتز دندان براساس جنس خود دندان، نوع كاشت آن در دهان و مسائل دیگر دخیل در قیمت، متفاوت است. اما یك دندان مصنوعی جزیی با كیفیت و جنس خوب برای هر فك حدود 700هزار تومان تمام می‌شود.

جنس دندان مصنوعی: نكته قابل توجه در مورد هر دو نوع دندان مصنوعی این است كه بهترین جنس برای این نوع دندان‌ها كروم‌كبالت است كه زیرسازی آن با فلز كروم انجام می‌شود و یك لایه از جنس مخصوص، روی آن می‌آید تا شكل ظاهری دندان را به‌خود بگیرد. جنس این لایه در دوام دندان مصنوعی و همچنین راحت بودن استفاده از آن تأثیر زیادی دارد. در گذشته دندان‌های مصنوعی از نوعی چینی ساخته می‌شدند كه بیش از حد محكم بودند و فشار جویدن فرد به جای دندان‌ها، روی لثه‌های او بود و باعث ساییده شدن لثه‌ها می‌شد. اما الان از موادی استفاده می‌شود كه با وجود استحكام كمتر، فشار كندن و جویدن مواد غذایی را خود تحمل می‌كنند و لثه‌ها را تحت فشار كمتری قرار می‌دهند.

منبع : همشهری آنلاین، کلینیک زیبایی نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics