علل و روش‌های مقابله پرمویی صورت خانم‌ها

موی صورت که برای خانم ها نوعی دردسر به شمار می آید، یک مسئله کاملا طبیعی در بدن است. زمانی که این موی زائد بیش از اندازه می شود، وضعیت بغرنج تر شده و تبدیل به مشکلی آزاردهنده می شود، چون ریش مخصوص مردان است و موی زائد فراوان روی صورت خانم ها امری غیرعادی و نازیبا تلقی می شود.

مساله مهم تر این است که پرمویی صرفا از جهت زیبایی مسئله ساز نیست، بلکه نشان دهنده مشکلی در داخل بدن است. در واقع موی زیاد روی صورت خانم ها می تواند جزو عوارض مصرف برخی داروها و یا مشکلات هورمونی باشد. در این مطلب عوامل این مشکل را بررسی کرده و راه حل هایی برای آن ارائه می دهیم.

لیزر موهای زائد - موی زائد - نارنجستان - MD

هیرسوتیسم چیست؟

هیرسوتیسم نام علمی پرمویی در زنان است. این رشد بی رویه موهای زائد در مناطق مختلف بدن مانند صورت، پاها، سینه، کمر و شکم دیده می شود. پرمویی ناشی از اختلال در برخی هورمون های مردانه است. بدن خانم ها به صورت کاملا طبیعی میزان کمی هورمون مردانه تولید می کند. اما زمانی که این میزان اندک دچار اختلال می شود، مشکلات دیگری بروز می کند.

عوامل پرمویی

عوامل ژنتیکی و نژادی

خانم های شبه قاره هند و کشورهای مدیترانه ای در مقایسه با زنان اروپایی، شرقی و آمریکایی بیشتر با رشد موهای زائد صورت مواجه هستند. علاوه بر این اگر شما در خانواده تان خانم هایی هستند که با مشکل هیرسوتیسم یا پرمویی مواجه هستند، این احتمال در شما نیز افزایش می یابد.

اگر احساس می کنید که موی زائد صورتتان بیش از حد است، بهتر است با خانم های خانواده تان صحبت کنید. در این صورت متوجه می شوید این مسئله به عوامل ژنتیکی مربوط می شود و یا اینکه ناشی از یک مشکل در سلامتی است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کسیتیک یک بیماری زنانه بسیار رایج است. در بین برخی زنان ممکن است این سندرم به مدت چندین سال بدون بروز مشکل یا علائمی وجود داشته باشد. زنان دیگری هست که علائم شان جدی تر است و یکی از این علائم رشد غیرعادی موهای زائد روی چانه می باشد.

بهترین روش برای کنترل کردن موهای زائد ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک این است که قبل از هر چیزی به دنبال کنترل سندرم باشید. حتما به پزشک مراجعه کنید تا شرایط تان بررسی شود. از کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب بپرهیزید. تمام توصیه های پزشک تان را با دقت دنبال کنید.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ یک اختلال هورمونی است که به دلیل قرار داشتن در معرض بالای کورتیزول بروز و پیشرفت می کند. این بیماری را هایپرکورتیزولیسم (افزایش کورتیزول) نیز می گویند. این بیماری در بین خانم هایی که داروهای ضدآرتریت یا آسم مصرف می کنند شایع تر بوده یا شدت بیشتری دارد. ممکن است این سندرم باعث بروز افزایش موهای زائد صورت شود.

با وجود اینکه اپیلاسیون یا وکس صورت می تواند باعث کاهش موها شود، اما بهترین کار برای کاهش این مشکل انتخاب داروهای مناسب است. مشکل این است که کنترل آسم و آرتریت نیاز به مصرف داروی مداوم دارد و به همین دلیل نمی تواند توصیه به تغییر یا قطع مصرف دارو کرد.

اگر موهای زائد صورتتان آزاردهنده است با پزشک معالج تان مشورت کنید تا داروی مناسب و جایگزین برایتان تجویز کند و یا اینکه دوز آنها را تغییر دهد.

روش های مقابله با مشکل پرمویی صورت

در اکثر موارد خانم هایی که دچار پرمویی صورت هستند به هر نحو که شده به دنبال برطرف کردن مشکل هستند. با وجود اینکه این تلاش کاملا عادی است، اما برای جلوگیری از تشدید مشکل باید از برخی کارها و اقدامات خودداری کنید:

عوامل ژنتیکی - Genetic factors- نارنجستان - MD - لیزر موهای زائد

پرهیز از مصرف یا قطع دارو بدون مشورت با پزشک

از آنجایی که پرمویی در اغلب موارد با اختلالات هورمونی در ارتباط است، اکثر خانم ها به طور خودسرانه تصمیم می گیرند تا داروهای خود را قطع کنند. اولین دارویی که خانم ها خودسرانه مصرف آن را قطع می کنند داروهای ضدبارداری است. اما باید بدانید که پزشک بعد از انجام برخی آزمایش ها یا معاینات این داروها را تجویز می کنند. بنابراین نباید بدون مشورت با وی اقدام به قطع مصرف دارو بکنید.

برای مقابله با عوارض یا ناراحتی های حاصل از مصرف این داروها حتما با پزشک تان مشورت کنید. چون وی تنها فردی است که صلاحیت بررسی شرایط بدنی شما را داشته و می تواند نظر قطعی بدهد.

بهتر است موهای زائد صورت را دکلره کنید

باوجود اینکه رفع موهای زائد با کرم یا مومک جزو روش های موثر در برطرف کردن پرمویی است، اما برخی از خانم ها با این شیوه ها موافق نیستند. اگر شما هم زمان یا حوصله چنین کارهایی ندارید، می توانید موهای زائد صورت را دکلره کنید.

می توانید این کار را به راحتی در منزل نیز انجام دهید و مطمئن باشید که بیش از یک ساعت وقت شما را نمی گیرد. برای دکلره کردن خوب و دور ماندن از عوارض جانبی آن توصیه می شود از قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم ضدآفتاب بپرهیزید.

پرهیز از روش های اپیلاسیون غلط

همه می دانیم که هیچ خانمی نمی تواند با پرمویی صورت کنار بیاید و این مسئله به زیبایی صورت آسیب می زند. برای همین ممکن است به هر روشی برای رفع این موها متوصل شوید و منتظر تاثیر روش های درمانی  نباشید.

با این حال باید در انتخاب شیوه مناسب رفع موهای زائد دقت داشته باشید. چون روش های نامناسب باعث بروز موهای زیرپوستی یا قرمزی و التهاب پوست شده و چه بسا به تشدید مشکل منجر می شود.

توصیه می کنیم از تراشیدن موهای زائد صورت با ریش تراش یا تیغ بپرهیزید. استفاده از موم یا کرم های موبر جزو روشهای مناسب تر رفع موهای زائد صورت محسوب می شود. همچنین می توانید با پزشک متخصص در خصوص لیزر موهای زائد نیز مشورت کنید.

منبع: تبیان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics