چگونه عفونت و درد دندان را از بین ببریم؟

گاهی اوقات درد دندان زمانی شروع می‌شود که دسترسی به مراکز درمانی و دندانپزشک وجود ندارد. در این شرایط با استفاده از روش‌های تسکین درد ویا درمان خانگی می‌تواند مفید باشد. البته در نظر داشته باشید که همیشه مراجعه به دندانپزشک جهت مشخص شدن دلیل درد بهتر است.
دندان درد به دلایل متعددی از جمله بیماری لثه، دندان شکسته (یا ترک خورده) ویا دندان قروچه ایجاد می‌شود.
با ما همراه باشید تا روش‌هایی در رابطه با تسکین درد حاصل از پوسیدگی دندان را بررسی کنیم.
همانطور که می‌دانید دندان انسان از چهار لایه تشکیل شده است و این چهار لایه عبارتند از مینای دندان، عاج دندان، ساروج یا سمان و مغز دندان یا پالپ.
مینای دندان قسمت خارجی دندان را تشکیل می‌دهد و ماده محکمی در بدن می‌باشد ولی بسیار شکننده است. در قسمت پایینی مینای دندان، عاج دندان است و به عنوان یک لایه محافظتی شناخته شده است و کمی انعطاف پذیرتر و نرم‌تر از مینای دندان می‌باشد. در پایین آن نیز ساروج یا همان سمان قرار گرفته است و مانند استخوان است. سمان ریشه دندان را در برگرفته است و نرم‌تر از عاج است. اصلی‌ترین عملکرد این قسمت، اتصال رباط پریودنتال به دندان است. تمامی این قسمت‌ها کار خود را منظم انجام می‌دهند تا زمانی که مغز دندان دچار عفونت شود. مغز دندان نیز همانطور که از نامش پیداست، بخش مرکزی دندان است و با بافت‌های دیگر و رگ‌های خونی و عصبی در ارتباط است.


1. میخک
میخک حاوی موادیست که یک مسکن و ضد عفونی‌کننده قوی محسوب می‌شود. نام این مواد اوژنول است و در گذشته نیز برای درمان دندان درد از این ماده استفاده می‌شد. البته در زمان حال نیز در بسیاری از فرایندهای مربوط به دندانپزشکی استفاده می‌شود. در واقع این ماده یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده بی‌حس‌کننده‌های امروزی است. در رابطه با مکانیسم و چگونگی عملکرد این ماده هنوز محققین به پاسخ قطعی نرسیده‌اند اما به نظر می‌رسد که بر روی گیرنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارند.
روش‌های متفاوتی برای استفاده از این ماده وجود دارد. برای مثال استفاده از مخلوط روغن میخک و روغن زیتون و قرار دادن آن توسط پنبه روی دندان.

2. روغن نعناع
هنگامی که صحبت از بی‌حس‌کنندگان می‌شود، روغن نعناع می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. از مواد طبیعی آن نیز برای ساخت انواع ژل، کرم و اسپری‌های بی‌حس‌کننده و تسکین‌دهنده استفاده می‌شود.
برای استفاده از این روغن می‌توانید 10 الی 15 قطره از آن‌را همراه با روغن‌های خنثی مانند روغن انگور یا زیتون مخلوط کنید و با پنبه تمیز در محل مورد نظر قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که این روغن قبل از مصرف برای جلوگیری از تحریک دهان و دندان، باید رقیق شود.

3. آب نمک
شستشوی دهان و دندان با آب نمک یکی از مواردیست که سال‌هاست توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود و مورد استفاده افراد نیز قرار گرفته است.
باکتری‌های داخل دهان از شکر تغذیه می‌کنند و زمانی که شکر‌ها را می‌شکنند منجر به تولید اسید لاکتیک می‌شوند. اسید لاکتیک هم می‌تواند با از بین بردن لایه‌های چهارگانه دندان، باعث عفونت پالپ یا مغز دندان شوند که در نهایت باعث ایجاد ورم چرکی می‌گردد. نمک موجود در آب نمک، به خنثی‌سازی این اسید کمک می‌کند و اثر آن‌را از بین می‌برد. هم‌چنین می‌تواند سرعت پوسیدگی دندان را کاهش دهد و از درد آن کم کند.
بهتر است از یک پیمانه آب گرم و نصف قاشق چایخوری نمک دریایی استفاده کنید چرا که آب نمک گرم، آب اضافی موجود در بافت‌ها خارج می‌کند. این کار را در طول روز چند بار تکرار کنید و هر دفعه حدود یک دقیقه در دهان نگه دارید.

4. الکل
معمولاً استفاده از الکل توصیه نمی‌شود و سعی کنید از روش‌های درمانی دیگر که گفته شد، استفاده کنید. اما اگر روش‌های دیگر قابل استفاده و مؤثر نبود، می‌توانید با قرار دادن کمی الکل روی دندان تا حدودی درد آن‌را کمتر کنید.

در نظر داشته باشید زمانی که درد دندان شروع می‌شود، قبل از شدیدتر شدن درد و بدتر شدن شرایط، حتما به یک دندانپزشک مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics