خانه تکانی کنید،لاغر شوید

خانه تکانی

می دانیم که سخت مشغول خانه تکانی هستید و با هر قسمتی از خانه که تمیز می شود عرق از پیشانی پاک کرده و خشنود می شوید. البته هستند کسانی که در جدال با کثیفی و لکه ها مدام به بخت و اقبال خود ناسزا می گویند که چرا مجبور هستند این همه بشویند و بسابند و در آخر هم دو روز نگذشته همه چیز دوباره کثیف و دودگرفته شود. خانه تکانی و کارهای منزل علاوه بر تمیزی حسن دیگری نیز دارد. این کارها دقیقاً مانند ورزش عرق فرد را در می آورند و تا دلتان بخواهد به کالری سوزی کمک می کنند. بنابراین اگر در عین حال که خانه را برای عید آماده می کنید دلتان می خواهد کالری بیشتری بسوزانید و کمی لاغر شوید بهتر است با دل و جان این کار را انجام دهید. جاروبرقی کشیدن، شستن شیشه ها، باغبانی کردن و غیره جزو کارهایی هستند که بدون رژیم گرفتن چند کیلو از وزنتان را کاهش می دهند. با ما باشید تا با این کارهای کالری سوز بیشتر آشنا شوید.

 

جاروبرقی بکشید

البته که کار چندان هیجان انگیزی نیست اما اگر بدانید که با یک ساعت جارو کشیدن 200 کالری می سوزانید شاید کمی مثبت به قضیه نگاه کنید. جاروبرقی کشیدن انعطاف بدن را بالا می برد. این کار نیاز دارد که شما مدام خم و راست شوید زیر مبل ها را تمیز کنید و غیره. همین کارها بدون این که بدانید به خوش اندامی تان کمک می کند. پس این بار با دل و جان جارو بکشید.

شستن و برق انداختن حمام و دستشویی

لطفاً اخم نکنید بالاخره باید این بخش های خانه هم تمیز شوند. هیچ چیز بهتر و آرامبخش تر از قدم گذاشتن در یک حمام تمیز نیست. بهتر است نیمه ی پر لیوان را ببینید. این کار نه تنها باعث تمیزی حمام و سرویس بهداشتی می شود بلکه هر یک ساعتی که زمان می گذارید لوازم حمام را جمع و جور و مرتب کنید 90 کالری می سوزاند. بنابراین کم کاری نکنید و موزاییک ها، روشویی، وان و کف حمام را حسابی و البته با شوینده های طبیعی بسابید. این کار باعث تقویت و لاغری بازوها و پاهایتان می شود. همین بشور و بسابی که راه می اندازید در هر نیم ساعت حدود 120 کالری از شما می سوزاند که درست معادل همین ساعت راه رفتن روی تردمیل است.

باغبانی کنید

حتی اگر باغچه ی کوچکی در حیاط منزلتان باشد فرصت را غنیمت بشمارید و دست به بیل شوید. همانطور که علف ها را می کنید، خاک را بیل می زنید، برگ های خشک را می کنید و گل ها و گیاهانی را می کارید بدون این که متوجه باشید در حال کالری سوزی هستید. اگر می توانید سبزی خوردن یا گوجه فرنگی بکارید. هر یک ساعتی که در باغچه مشغول هستید می توانید 250 کالری بسوزانید و در عین حال عضلات بدنتان را قوی تر کنید.

تی بکشید

با تی کشیدن عضلات قسمت های فوقانی و تحتانی بدنتان تقویت می شوند. این کار را ماشین وار انجام ندهید. تمرکز داشته باشید و دامنه ی حرکاتتان را تغییر دهید. کف خانه را با دقت تی بکشید و بدانید که هر یک ساعتی که صرف این کار می کنید 200 کالری می سوزانید.

مبل ها را جا به جا کنید

جا به جا کردن اسباب و اثاثیه کار سنگینی است. از همسر یا فرزندانتان کمک بخواهید و وسایل را جابه جا کنید زیر و پشت مبل ها و لوازم دیگر را جارو و تی بکشید. هر یک ربعی که مشغول جابه جا کردن اسباب و اثاثیه هستید تا حدود 100 کالری انرژی می سوزانید.

برای خودتان و اعضای خانواده غذا تهیه کنید

نمی شود که مدام کار کنید. بدنتان نیاز به غذا هم دارد. به جای سفارش غذا از بیرون و خوردن غذاهای سرشار از نمک و چربی خودتان دست به کار شوید. درست است که خسته اید اما باید بدانید که همین شستن و خرد کردن و رنده کردن نیز کلی انرژی می سوزاند. هر یک ساعتی که در آشپزخانه برای تهیه ی غذا صرف می کنید نزدیک به 200 کالری می سوزانید.

 

گاهی دست از کار بکشید

در حین اینکه کار می کنید و می شورید و می سابید هر از گاهی دست از کار کشیده و برای خودتان یک فنجان قهوه یا چای سبز آماده کنید. قهوه سوخت و ساز بدن را بالا می برد. چون حاوی کافئین است و این ماده نیز باعث تحریک سیستم عصبی بدن شده و میزان تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. چای سبز نیز سرشار از یک ماده ی چربی سوز قوی به نام کاتچین است. نوشیدن همین چای ساده میزان کالری سوزی را شتاب می دهد. البته توصیه می کنیم که نوشیدنی هایتان را با شکر یا شیر زیاد پرکالری نکنید. همچنین توصیه می کنیم که در حین کار آدامس بجویید. این کار باعث کاهش اشتهایتان می شود. البته با همین کار ساده نیز کالری می سوزانید.

توصیه می کنیم زمانی که در بین کار و فعالیت گرسنه تان می شود و دلتان ضعف می رود به جای خوردن میان وعده هایی مانند کیک و بیسکوییت و غیره یک لیوان شیر بنوشید. این نوشیدنی سیرکننده است. شیر سرشار از کلسیم است که به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. یعنی علاوه بر اینکه سیر می شوید و نیازتان به مصرف هله هوله کمتر می شود می توانید به کمک کلسیم آن مولکول های چربی مصرف شده از طریق مواد غذایی را جذب و از طریق روده ها دفع کنید.

کلینیک لاغری نارنجستان
منیع : تبیان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics