چطور در بارداری از دندان‌ها مراقبت کنیم؟

مراقبت دندان در دوران بارداری

بارداری با خود ضرورت مراقبت بهتر از خودتان از جمله دندان‌هایتان را به همراه می‌آورد. گرچه بسیاری از زنان دوران ۹ ماهه بارداری را بدون مشکل دندانی خاصی می‌گذرانند.
بارداری ممکن است باعث بدتر شدن برخی از عوارض دندانی یا ایجاد عوارض جدید شود. بنابراین چک‌آپ‌های مکرر و حفظ بهداشت دندانی می‌تواند به سلامت شما و کودکتان کمک کند.

تغییرات هورمونی بارداری ممکن است بر دهان و دندان‌های شما تأثیر بگذارد. برای مثال، برخی زنان ممکن است دچار «التهاب لثه یا ژنژیویت بارداری» شوند. در این عارضه التهاب، حساسیت و تورم لثه‌ها به وجود می‌آید و ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌هایتان اندکی خونریزی کند.

این عارضه را نباید درمان‌نشده باقی گذاشت، چراکه ممکن است به اشکال شدیدتر بیماری‌های لثه بینجامد. پزشکتان ممکن است توصیه کند، تمیز کردن دندان‌ها به‌طور مکررتری انجام دهید.

همچنین در دوران بارداری ممکن است زنان به دلایل متفاوت به پوسیدگی دندان حساس‌تر شوند. تهوع صبحگاهی باعث افزایش میزان اسید درون دهان شما می‌شود که ممکن است لایه بیرونی دندان یا مینا را تخریب کند.

بالاخره مکن است به دلایل گوناگون ازجمله تهوع صبحگاهی،‌ حساس‌تر شدن رفلکس گگ (اوغ زدن بیشتر)، دردناک شدن لثه‌ها و خستگی، زن باردار نتواند از برنامه دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن پیروی کند.

رعایت این توصیه‌ها به حفظ سلامت دندانی خودتان و کودکتان کمک می‌کند

– به‌طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و هر شب از یک دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

– مقدار زیادی کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین‌ها A، C و D بخورید تا به رشد دندان‌های مستحکم در کودکتان کمک شود.

– اگر به‌طور مرتب تهوع دارید، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در آب حل کنید و دندان‌هایتان را با آن بشویید. این کار تأثیر اسید واردشده به دهان را بر دندان‌هایتان خنثی می‌کند.

– پس از زایمان هم مراقبت دندان‌های خودتان و نوزادتان باشید.
منبع : کلینیک نارنجستان

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics