جلوگیری از زود سفید شدن موها

در درجه اول علت سفیدی موی زودرس در جوانان عامل وراثت، ژنتیک و در مراحل بعدی استرس و کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند زینک، سلیوم و ویتامین‌های گروه ب در بدن فرد است.

كمبود ويتامينB۱۲، اختلال در عملكرد تيروئيد، سيگار كشيدن و كم‌خوني از دیگر عواملي است كه مي‌تواند سفيد شدن موها را به همراه داشته باشد. اگر مطمئن‌ هستيد كه سفيد شدن موهاي‌تان قبل از۳۰ سالگي به دليل وراثت و فاكتورهاي ژنتيک نيست مي‌توانيد به نسخه درمانگران طب سنتي عمل كنيد و با ساده‌ترين شيوه‌ها با سفيدي تارهاي موی خود مبارزه كنيد.

در برخی موارد سپیدی زود رس مو به صورت تجمعی و خال از دوران کودکی در موهای فرد ظاهر می‌شود. این خال‌ها در برخی موارد به تنهایی و در برخی موارد نیز به عنوان علائمی برای سایر بیماری‌ها هستند. اما در کل سفیدی موی سر نشانه و علامت خاصی از بیماری نیست.

سفیدی مو - پیشگیری و درمان - کلینیک نارنجستان

سفيدشدن موها را متوقف كنيد

عوامل مختلفي براي سفيدي مو در سنين پيش از ميان‌سالي وجود دارد. گاهي تنش‌هاي عصبي، اختلال در عملكرد تيروئيد، رژيم نادرست يا كمبود منگنز در مواد غذايي از جمله مهم‌ترين عواملي است كه منجر به سفيد شدن موها مي‌شود. از ديدگاه درمانگران طب سنتي اصلاح هر يک از اين اختلال‌ها مي‌تواند به كاهش روند سفيدي مو و در نهايت پيشگيري از سفيد شدن موها منجر شود.

گنجاندن سير در وعده‌هاي غذايي يكي از ساده‌ترين راه‌هايي است كه كمک زيادي به جبران كمبود منگنز در بدن مي‌كند. اگر بتوانيد سير را به عنوان چاشني اصلي به وعده‌هاي غذاي اصلي خود اضافه كنيد تاثير مستقيمي بر كاهش روند سفيدي موها خواهيد گذاشت. چه بهتر كه بتوانيد از سيري كه با پودر منگنز تغذيه شده باشد مصرف كنيد. اين سير مي‌تواند هم جبران كمبود منگنز بدن‌تان را بكند و هم در آن واحد عوامل سفيدي مو را در بدن‌تان كاهش دهد.

با غذا سفيدي‌ موها را سياه كنيد

اگر موهاي‌تان خيلي زودتر از آنچه كه بايد سفيد شده و به دنبال راهي براي پوشاندن آنها هستيد، اگر انواع و اقسام رنگ‌هاي گياهي و شيميايي را تجربه كرديد و باز هم شاهد رويش موهاي سفيد هستيد، بهتر است به توصيه درمانگران طب سنتي عمل كنيد و با كمک طبيعي‌ترين نسخه‌ها براي هميشه از شر موهاي سفيد خلاص شويد. درمانگران طب سنتي اصلاح رژيم غذايي را بهترين شيوه درمان و از بين بردن سفيدي موها مي‌دانند.

آنها به مراجعان خود توصيه مي‌كنند براي از بين رفتن سپيدي موها و سياه‌شدن آنها گياهاني مانند پياز، سير، شاهي، هليله سياه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌هاي غذايي‌شان بگنجانند. مصرف برنج سبوس‌دار و هليله سياه در وعده‌ها و ميان‌وعده‌هاي غذايي و جايگزيني آن به جاي برنج معمولي در كنار مصرف گياهاني مانند پياز و سير و شاهي تاثير زيادي در برطرف شدن سفيدي موها و سياه‌شدن آنها دارد. تنها بايد كمي صبر داشته باشيد تا ببينيد اين خوراكي‌ها چطور جوان‌تان مي‌كند.

از معجزه چاي سياه و تنباكو چه مي‌دانيد؟

يكي از شيوه‌هاي طبيعي و بي‌دردسر براي از بين بردن سفيدي موها ماساژ موها با لوسيون گياهي چاي سياه است. براي تهيه اين لوسيون گياهي لازم نيست از اين داروخانه گياهي به آن عطاري برويد. مي‌توانيد به راحتي اين لوسيون را در آشپزخانه منزل‌تان تهيه كنيد. براي تهيه اين لوسيون كافي است يک قاشق غذاخوري چاي سياه را با يک قاشق غذاخوري گياه مريم‌گلي خشک شده با ۲ ليوان آب روي حرارت بگذاريد تا آرام آرام بجوشد و يك ليوان از اين جوشانده باقي بماند. سپس اين جوشانده را از روي حرارت برداريد و آن را صاف كنيد. اجازه دهيد لوسيون به خوبي سرد شود. اين لوسيون را هر هفته تهيه كنيد و از آن براي ماساژ موهاي‌تان استفاده كنيد.

بهترين روش براي سياه‌كردن تارهاي سفيد مو اين است كه آنها را با اين لوسيون گياهي ۵ دفعه در هفته ماساژ دهيد. بهترين حالت آن است كه براي شست‌و شوي موهاي‌تان از یک شامپوي گياهي سبک استفاده كنيد و پس از آن موهاي‌تان را با اين لوسيون ماساژ دهيد. يكي ديگر از لوسيون‌هاي گياهي و طبيعي كه مي‌تواند به تيره‌ شدن موهاي سفيدتان كمک كند جوشانده گياه تنباكو است كه به روش جوشانده چاي سياه آماده مي‌شود. ماساژ اين جوشانده نيز مي‌تواند روند تيره شدن موها را تسريع كند.

با اين عصاره موهاي‌تان را بشوييد

اگر در گروه افرادي هستيد كه عجله داريد و مي‌خواهيد خيلي سريع با تارهاي سفيد موي خود خداحافظي كنيد، توصيه مي‌كنيم از لوسيون بابونه براي شست‌وشوي موهاي‌تان استفاده كنيد. براي تهيه عصاره بابونه مي‌توانيد ۳ قاشق از برگ‌هاي خشک شده بابونه را با ۳ ليوان آب مخلوط كنيد و آن را روي حرارت بگذاريد و اجازه دهيد تا نصف آب آن باقي بماند. اين جوشانده را صاف كنيد و تمام برگ‌هاي خشک را با كمک صافي جدا كنيد و اجازه دهيد اين عصاره سرد شود. سپس از اين عصاره براي شست‌وشوي موهاي‌تان استفاده كنيد. هر روز بعد از شامپو كردن موها با شامپوي گياهي از اين عصاره براي شست‌وشوي موهاي‌تان استفاده كنيد و اجازه دهيد روي موهاي‌تان خشک شود.

اين توصيه‌ها را جدي بگيريد

براي پيشگيري از سفيد شدن و خاكستري شدن‌ موها نه تنها استفاده از ماسک گياهي توصيه مي‌شود بلكه اصلاح رژيم غذايي و گنجاندن مواد طبيعي نيز به سبد غذايي افراد مي‌تواند تاثير مستقيمي بر پيشگيري از سفيدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب هندي مصرف تركيب يک حب زنجبيل رنده شده با يك قاشق غذاخوري عسل يكي از بهترين تركيب‌هاي خوراكي است كه مي‌تواند به پيشگيري از سفيدشدن تارهاي مو كمک كند.

براي درمان سفيدي تارهاي مو و براق شدن موها يكي از بهترين لوسيون‌ها استفاده از تركيبي از روغن نارگيل با آب ليموي تازه است. ماسكي كه از تركيب ۲ قاشق پودر حنا، يك قاشق ماست، يك قاشق برگ خشک شده ريحان و ۳ قاشق قهوه نيز به دست آمده باشد علاوه بر آنكه به تيره شدن تارهاي موي سفيد و خاكستري كمک مي‌كند، مي‌تواند به تقويت تارهاي مو و ريشه موها نيز كمک ‌كند.

تهيه لوسيون پياز و ماساژ آن بر تارهاي مو يكي ديگر از شيوه‌هايي است كه مي‌تواند علاوه بر تيره كردن تارهاي مو به رشد مجدد تارهاي از دست رفته مو نيز كمک كند. براي تهيه اين لوسيون كافي است پياز را رنده كنيد و آب آن را بگيريد و از آن براي ماساژ موها استفاده كنيد.

سفیدی مو - کلینک نارنجستان

باورهای رایج درباره سفید شدن موها کدامشان درست است و کدام غلط؟

کندن موهای سفید باعث افزایش آنها می شود؟

درست نیست: زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن (استراحت) و در نهایت تلوژن (ریزش) تشکیل شده است. موها در مرحله آناژن به رشد ادامه می دهند و بعد وارد مراحل بعدی می شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله رشد هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگری ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد.

به همین دلیل اگر روزی بین 100 تار مو بریزد، طبیعی است. این باور وجود دارد که وقتی موی سفید را می کشیم، آن را از ریشه درمی آوریم اما پیاز مو سر جایش است و با کندن یک مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. پس با کنده شدن یا کندن موهای سفید، تعدادشان زیاد نمی شود.

یک شبه همه موهایش سفید شدند

درست نیست: ممکن است موهای سیاه فردی در اثر استرس خیلی شدید و سنگین بریزند اما موهای سفید باقی می مانند؛ بنابراین فرد فکر می کند که موهایش در اثر استرس شدیدی که به او وارد شده به صورت ناگهانی سفید شده اند.

موهای سفید دیگر نمی ریزند

درست نیست: بیشتر افراد دل خوشی از موهای سفید ندارند و با پیدا شدن اولین موهای سفید سعی می کنند با هر روشی آنها را از بین ببرند اما کسانی هم هستند که از سفید شدن آنها خوشحال می شوند زیرا فکر می کنند موهای سفید دیگر نمی ریزند. متخصصان پوست این باور را رد می کنند؛ ریزش مو به عوامل مختلفی ارتباط دارد ولی سفید شدن موها مانع از ریزش آنها نمی شود. موهای سفید و به طور کلی موهای روشن ضخیم تر هستند و نسبت به ریزش مقاومت بیشتری دارند اما سفیدی مو به معنی عدم ریزش نیست.

رنگ کردن موها باعث سفید شدن بیشتر آنها می شود

درست است: سلول های رنگساز مو در مجاورت سلول های زاینده مو قرار دارند؛ بنابراین هر آسیب شدید بدون توجه به عامل اصلی رخ دادنش می تواند باعث آسیب دیدن سلول های رنگساز مو شود، در نتیجه ممکن است این شرایط باعث رویش موهای سفید شود. آسیب های شدیدتر ممکن است سلول های زاینده موها را از بین ببرند و حتی باعث ریزش شدید آنها شوند.

این اتفاق چندان شایع نیست و حتی گاهی در پی انجام اقدام های درمانی مانند برطرف کردن موهای زائد توسط لیزر نیز دیده می شود. مواد تشکیل دهنده رنگ موهای شیمیایی نیز می توانند به ساقه و ریشه موها آسیب بزنند و باعث ریزش و سفید درآمدن آن ها شوند؛ بنابراین توصیه می شود از رنگ کردن یا استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی مو بپرهیزید.

منبع: بیتوته

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics