مصرف نان قهوه ای و غذای دریایی

خوردن غذای دریایی و نان قهوه ای - نارنجستان

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

مردم ایران، غذای دریایی و نان قهوه ای پرسبوس را به میزان کم مصرف می کنند که این مساله زمینه بروز انواع بیماری ها مانند دیابت را فراهم می کند.

احمد رضا درستی با تشریح چالش های تغذیه مردم ایران، افزود:

متاسفانه مردم، نان قهوه ای پرسبوس را نمی خورند بلکه از نان سفید استقبال می کنند؛ همچنین هنگام پخت برنج، آن را می جوشانند و آب آن را دور می ریزند و اصطلاحا چلو می پزند؛ تا زمانی که ما این مشکلات تغذیه ای در جامعه را داریم با بیماری هایی مانند پوکی استخوان، دیابت، کمردرد و پا درد، احساس بی حالی و چاقی روبرو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد:

شیوع بالایی از چاقی در ایران وجود دارد و همزمان درصد قابل توجهی از کودکان لاغر و کوتاه قد باقی مانده اند، میزان کمبود ویتامین دی (D) در جامعه بسیار بالا رفته است.

درستی ادامه داد:

کمبود دریافت روی، ید، سلنیوم و همچنین کلسیم به دلیل مصرف نکردن لبنیات کافی و غذاهای دریایی نیز قابل توجه است.
از سوی دیگر مصرف غذاهای فوری افزایش یافته و در عین حال اصول سلامت تغذیه را در غذاهای سنتی خود رعایت نمی کنیم بطور مثال مردم سبزی قرمه را سرخ می کند و از گوشت پرچربی در پخت آن استفاده می کنند؛ همچنین کوکوسبزی، بادمجان و کدو را با روغن فراوان، سرخ می کنند و بعد می پزند که همه اینها نشان دهنده اشکالات تغذیه ای است.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت:

کیفیت گوشت مورد استفاده در غذای سنتی ما یعنی کباب کوبیده نیز پایین است؛ از سوی دیگر مردم لبنیات مصرف نمی کنند و اگر هم مصرف کنند ترجیح می دهند که لبنیات پرچرب بخورند.

درستی افزود:

میوه و سبزی در حد نیاز در جامعه مصرف نمی شود. مردم تمایل به مصرف گوشت قرمز دارند در حالی که گوشت سفید، سالم تر است بنابراین تا زمانی که رفتار و روحیات مردم در تغذیه به مصرف غذاهای ناسالم تمایل دارد، مواد مغذی در بدن کاهش یافته و چاقی زیادی در جامعه خواهیم داشت.

وی به مردم توصیه کرد که غذای دریایی و سبزی بخارپز و آب پز مصرف کنند و میوه ها را کاملا شسته و ترجیحا با پوست، بخورند.
وی درباره راهکارهای برطرف کردن مشکلات تغذیه ای و نقش مردم و دولت در این زمینه، خاطرنشان کرد:

دولت باید با اطلاع رسانی و در اختیار قرار دادن مواد غذایی مناسب به تغذیه سالم، کمک کند بطور مثال می تواند آرد سبوس دار نانوایی را ارزان تر در اختیار آنها قرار دهد و همزمان اطلاع رسانی کافی نیز داشته باشد درحالیکه متاسفانه حتی در پخت نان سنگک نیز از آرد سفید استفاده می شود.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

سوبسید دادن به شیر و لبنیات و آرد سبوس دار یک بُعد راهکار است چراکه مردم نیز باید با انتخاب مواد غذایی سالم به سلامت خود کمک کنند؛ در حال حاضر مردم می دانند غذایی سالم نیست اما به دلیل مزه خوشایند، آن را مصرف می کنند.

درستی یادآور شد:

طی 15 سال گذشته، وضعیت لاغری و کوتاه قدی رو به بهبود رفته و از سوی دیگر دانش تغذیه ای مردم نیز افزایش یافته است اما هنوز تا ایده آل، فاصله زیادی داریم.

گفتنی است، بسیج ملی تغذیه سالم که از 15 دی ماه جاری در سراسر کشور با شعار ‘چاقی یا سلامتی، انتخاب با شماست’ شروع شده است تا سی ام همین ماه ادامه دارد.

منبع: ایرنا

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. آمبان گفت:

    سلام درود برشما وب سایت خیلی خوبییی بود ممنون از اشتراک گذاریتون موفق و پیروز باشید دوست عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics