چند نکته برای حفظ سلامت بدن در طول سفر

یکی از بهترین زمان‌ها برای رفتن به مسافرت در تعطیلات تابستان است و بیش‌تر افراد از این فرصت استفاده می‌کنند و به تفریح می‌پردازند. مسافرت رفتن یکی از راه‌های کاهش استرس و حتی از بین بردن بیماری‌های بدن است ولی اغلب سفرها دغدغه‌هایی با خود به همراه دارد. برای مثال افتادن به دام عادت‌های نامناسب یکی از دغدغه‌های مسافران است و گاهی اوقات منجر به بیماری شده و اجازه نمی‌دهد از سفر لذت برد.
در این پست چند نکته را برای شما عزیزان آماده کردیم تا با مطالعه آن‌ها سفر خوبی را داشته باشید…

1- آزمایش قبل از سفر
دادن چک‌آپ کلی قبل از سفر باعث می‌شود از وضع کنونی خود آگاه شویم و اگر مشکلی بود سفر را به زمان دیگری موکول کنیم. مراجعه به پزشک باعث می‌شود از هزینه‌های زیاد که ممکن است در طول سفر پیش بیاید، جلوگیری شود.

2- غذای سالم همراه داشته‌باشید
اجازه ندهید فست‌فود و غذاهای چرب به برنامه غذاییتان اضافه شود. این غذاها بیشتر در هواپیماها و بعضی رستوران‌ها سِرو می‌شود و همراه داشتن ساندویچ‌های سالم، میوه و… می‌تواند جایگزین بهتری برای آن‌ها باشد. بهترین میوه که آب بدن را نیز تا حدودی تآمین می‌کند. در طول سفر به جای قهوه و چای، آب بنوشید. نوشیدن آب از مبتلا شدن به بیماری‌ها و خصوصا سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.
بعد از رسیدن به مقصد نیز به سراغ رستوران‌های مناسب بروید یا درصورت امکان خودتان غذا درست کنید. استفاده از غذاهای پروتئین‌دار نیز بدن شما را برای زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد و در مقابل عفونت نیز مقاومت می‌کند. نان و پنیر و گردو، میوه و آجیل میان‌وعده‌های مناسبی هستند.

3- انجام حرکات کششی
صندلی‌های هواپیما برای بعضی افراد که به آن عادت ندارند، راحت نیست و در طولانی مدت فشار زیادی به ستون فقرات می‌آورد. به دلیل بی‌حرکت بودن بدن در طول پرواز، بهتر است برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در بدن، دست و پاهایتان را تکان دهید یا کمی راه بروید.

4- مصرف ویتامین
تغییرات آب‌وهوایی باعث ایجاد اختلال در بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای تقویت ایمنی بدن بهتر است سیر و زنجبیل میل کنید. مصرف آب پرتقال و ویتامین C نیز توصیه می‌شود.

5- خواب کافی
داشتن خواب کافی در طول سفر بسیار حائز اهمیت است. همانطور که می‌دانید بدن برای ترمیم بافت‌ها و به طور کلی بهبود عملکرد سیستم بدن نیاز به هفت الی هشت ساعت خواب با کیفیت دارد. اگر در طول سفر ممکن است ساعت خوابتان به هم بریزد، بهتر است روز قبل کمتر بخوابید و در روز بعد به موقع استراحت کنید.

6- ورزش
داشتن سالن ورزش یکی از اولویت‌هایتان برای انتخاب هتل باشد. در طول روز قسمتی از زمان خود را به ورزش اختصاص بدهید و اگر محل اقامتتان سالن ورزش ندارد، در اتاق خودتان حتما نرمش انجام دهید. انجام ورزش و حتی پیاده‌روی علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به سلامت قلب و ریه کمک می‌کند.


اگر با هواپیما سفر می‌کنید؛ با مشورت پزشک، قبل از سفرهای طولانی و حتی بعد از آن، آسپرین مصرف کنید. چون به دلیل بی‌تحرکی ممکن است مشکلات عروقی بوجود آید. قبل از سوار شدن به هواپیما آدامس بجوید. این‌کار از گرفتگی گوش و راه‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. دلیل آن هم‌فشار شدن هواست.
اگر با قطار سفر می‌کنید؛ در هنگام حرکت مجله یا کتاب نخوانید! و در صندلی‌هایی که خلاف جهت حرکت قطار هستند تا جایی که امکان دارد ننشینید. راه رفتن به خون‌رسانی بدن در وضعیتی که برای مدت طولانی ساکن بودید بسیار خوب است.
اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید؛ آب و مواد غذایی فاسد نشدنی مثل بیسکوییت، کنسرو و… نیز به همراه داشته باشید. سعی کنید از جاده‌های خلوت سفر کنید و روزهای شلوغ و پرترافیک را برای مدت طولانی رانندگی نکنید.
داروهای مورد نیاز را به همراه داشته باشید و خرید آن‌ها را به هنگام رسیدن به مقصد موکول نکنید!

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و مطالب مفید سایت را به طور خلاصه در طول سفر دریافت کنید…

سفر خوشی را برای شما آرزومندیم…

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. باتشکر از مطلب مفیدی که ارائه دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics