رفع گرفتگی عضلات و درمان بیماری‌ها با اوزون

کاربرد اوزون تراپی در آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از عوامل مهم ایجاد درد زانو در سنین میانسالی به بعد است. ماهیت آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. به این صورت که در ابتدا با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی(غضروفی که روی سطح استخوان‌ها را پوشانده است)باعث ایجاد دردهای فعالیتی و سپس دردهای التهابی و فعالیتی به صورت توام می‌شود..

در موارد بسیار شدید و پیشرفته که مفصل کاملا تخریب می‌شود و شکل مفصل کاملا از بین رفته و تمامی درمانهای غیر جراحی بی نتیجه مانده است،درمان جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می‌شود ولی اگر به هر علتی بیمار مورد مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نباشد (مراحل اولیه بیماری،سن خیلی کم یا خیلی زیاد،وجود بیماری‌های همراه که امکان تحمل عوارض جراحی وجود نداشته باشد و یا امتناع بیمار از عمل جراحی) درمانهای غیر جراحی باید انجام بگیرد.

اوزون تراپی از جمله درمانهای بسیار موثر برای آرتروز زانو میباشد. اوزون دقیقا در مفصل زانو چه می‌کند؟

اوزون در مفصل سه کار مهم انجام می‌دهد:

اول با خاصیت ضد التهابی قوی باعث از بین رفتن التهاب مفصل خواهد شد اهمیت موضوع در این است که در پروسه بیماری ارتروز، مفصل پر از مواد التهابی می‌شود ،این التهاب به نوبه خود باعث بدتر شدن سیر بیماری خواهد شد.

دوم اینکه اوزون با افزایش اکسیژن‌رسانی در مفصل باعث افزایش رگزایی در محل خواهد شد، این عوامل باعث ایجاد و تسریع پروسه ترمیم غضروف مفصلی می‌شود.

سوم اینکه اوزون با از بین بردن بعضی از مواد تخریبی که در پروسه آرتروز در مفصل فعال شده اند باعث توقف روند بیماری می‌شود.

به خاطر همین اوزون امروزه در دنیا از جمله درمانهای بسیار موثر برای آرتروز زانو در نظر گرفته می‌شود

..

کاربرد اوزون در درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی از جمله بیماری‌هایی است که باعث ایجاد محدودیت و ناتوانی در راه رفتن و همچنین علایم حسی در بیماران میشود. بیماران معمولا ذکر می‌کنند که علایمی مانند سنگینی پاها هنگام راه رفتتن یا نشستن دارند،همچنین علائم حسی مانند گزگز و بی‌حسی،یخ شدن یا داغ شدن پاها و … ممکن است وجود داشته باشند. تزریق گاز اوزون در اطراف اعصابی که از ناحیه نخاع خارج می‌شود در فواصل زمانی معین با از بین بردن التهاب باعث بهبود نسبی علائم خواهد شد. این درمان برای مراحل اولیه بیماری یا افرادی که به هر دلیل کاندید جراحی نیستند توصیه می‌شود. البته باید دقت شود که بیماریهای زیادی ممکن است به جز تنگی کانال نخاعی علایم بالا را ایجاد کند که قبل از شروع درمان باید تشخیص دقیق داده شود

اوزون تراپی در ورزشکاران

ورزشکاران ممکن است به دفعات دچار آسیبهای تاندونی یا عضلانی و مفصلی شوند. همچنین عوارضی چون گرفتگی‌های عضلانی نیز در این گروه شایع است. در مورد ورزشکاران اوزون درمانی به روند بازسازی و ترمیم آسیبها کمک شایانی خواهد کرد. کریستین رونالدو فوتبالیست معروف در سال ۲۰۱۶ برای درمان تاندونیت خود از اوزون تراپی کمک گرفت. البته گاهی اوقات از اوزون برای افزایش سطح انرژی و به اصطلاح دوپینگ در ورزشکاران استفاده می‌شود که موضوع این بحث نیست.

روش انجام اوزون تراپی

اوزون مورد استفاده در پزشکی توسط دستگاه های مخصوصی تولید می‌شود،این دستگاه ها معمولا کار پیچیده‌ای ندارند و اکسیژن را از منبع اکسیژن گرفته و به اوزون با غلظت خاصی تبدیل می‌کنند. اوزون تولید شده از دستگاه گرفته شده و توسط سرنگ در شرایط استریل به مفصل زانو تزریق می‌شود.

دستگاه اوزون تراپی :

دستگاه اوزون تراپی ژنراتوری است که اکسیزن را از کپسول اکسیژن گرفته و به اوزون تبدیل می‌کند. در واقع در همان لحظه تزریق بر اساس غلظتی که پزشک برای دستگاه تعریف می‌کند،دستگاه مخلوط اکسیژن و اوزون تحویل می‌دهد. نوع دستگاه اهمیت زیادی ندارد و نکته اصلی غلظتی از اوزون است که دستگاه باید تحویل دهد. امروزه تبلیغاتی که در مورد برندهای خاصی از دستگاه میشود بیشتر جنبه تجاری داشته و در پروسه درمان تاثیر ندارد.

روش انجام برای آرتروز زانو

معمولا کل پروسه برای هر زانو حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. برای هر زانو بستگی به میزان درگیری تعداد جلسات متفاوت است.

قبل از انجام اوزون تراپی احتیاج به دارو یا ملاحظه خاصی ندارد.

در مورد بعد از تزریق نیز احتیاج به مراقبت خاصی وجود ندارد و شخص با پای خودش می‌رود و احتیاج به استراحت نیست.

روش انجام برای دیسک کمر

در اتاق عمل سرپایی،بدون بی‌هوشی یا احتیاج به بستری. توسط سوزن های باریک بلند ومخصوصی انجام می‌شود.

فواید اوزون تراپی

فواید اوزون تراپی در مقایسه با سایر درمان‌های غیر جراحی زیاد است که به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

۱٫ اوزون با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده‌ای که دارد جزء درمانهای بسیار موفقیت آمیز در درمان آرتروز زانو است.

۲٫ اوزون درمانی بدون عارضه است پس بنابراین بدون عارضه بودن دومین فایده عمده این روش درمانی است.

۳٫ هزینه اوزون درمانی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی از جمله عمل جراحی بسیار پایین‌تر و به صرفه‌تر می‌باشد. همچنین درنظر داشته باشید که کلینیک اوزون تراپی نارنجستان در عین کیفیت بالا در خدمات، نسبت به سایر مراکز هزینه کمتری دریافت می‌کند.