علت های اصلی چاقی افراد

پس از تحقیقات انجام شده در آمریکا بیش از 37 درصد بزرگسالان و 18 درصد نوجوانان در لیست افراد چاق قرار گرفتند.بسیار از افراد بر این باورند که تغذیه بد و نداشتن فعالیت تنها عامل چاقی است، ولی همیشه هم به این شکل نیست! عوامل متعدد دیگری هم می‌توانند تأثیرات زیادی بر روی وزن و در نهایت چاقی داشته باشند. بعضی از این عوامل قابل کنترل و برخی دیگر خارج از کنترل فرد هستند. عواملی مانند تأثیرات ژنتیک، عوامل محیطی و بیماری‌ها جزء این دسته هستند.

1.عامل ژنتیک (پیش از تولد)
حفظ سلامت بدن به ویژه در اوایل زندگی بسیار حائز اهمیت است. دلیل آن هم تأثیر زیاد آن روی سلامت فرد در آینده است. به عبارت دیگر، در دوران جنینی، رژیم غذایی مادر و سبک زندگی وی روی رفتارهای کودک و شکل‌گیری بدن او در آینده تأثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد؛ زنانی که در زمان بارداری اضافه وزن پیدا می‌کنند، معمولا دو سال چاقی پس از زایمان را تجربه خواهند کرد. بنابراین کودکانی که والدین چاقی دارند نسبت به سایر کودکان استعداد چاقی بیشتری دارند.
حدود 35 درصد از کودکانی که به اضافه وزن مبتلا هستند تا دوران جوانی چاق و چاق‌تر خواهند شد و تقریبا 70 درصد آن‌ها حتی زمان بزرگسالی نیز این اضافه وزن خود را حفظ می‌کنند.

2.تغذیه و عادات دوران کودکی (پس از تولد)
کودکانی که از طریق عمل سزارین متولد شده ویا با شیرخشک تغذیه می‌شوند نسبت به سایر نوزادان احتمال چاقی در آنان بیشتر است.
یکی از علت‌های این امر، پرورش دو گروه متفاوت از باکتری‌های روده است که بر روی مکانیزم ذخیره چربی تأثیر می‌گذارد.
البته تغییر عادت‌های بد غذایی به عادت‌های خوب و ورزش در دوران کودکی تا حد زیادی از چاقی پیشگیری می‌کند.

3.عوارض داروها
تقریبا برای درمان همه بیماری‌ها داروهای شیمیایی تجویز می‌شوند که افزایش وزن عارضه بیشتر این داروهاست. این داروها با افزایش اشتها و کاهش سوخت‌وساز، توانایی بدن را در سوزاندن چربی‌ها کم کرده و حتی به جای سوزاندن چربی‌ها، آن‌ها را ذخیره می‌کنند.
جالب است بدانید که بعضی از بیماری‌ها به تنهایی می‌توانند باعث چاقی شوند. یکی از این بیماری‌ها کم کاری تیروئید است.

4.گرسنگی
احساس گرسنگی و خوردن غذا بیش از نیاز بدن تنها به دلیل نداشتن اراده و حرص نیست. گرسنگی می‌تواند از جانب هورمون‌های بدن و مغز کنترل شود. عملکرد این هورمون‌ها در بعضی افراد ضعیف می‌شود و باعث تغییر رفتار در غذا خوردن می‌شود. دلیل لذت از غذا خوردن در افراد همین هورمون‌ها و سیستم هوس و پاداش در مغز است.

5.لپتین
هورمونی بسیار مهم است که در تنظیم سیستم سوخت‌وساز و اشتها بسیار مؤثر است. این هورمون توسط سلول‌های چربی تولید شده و سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد تا فرمان توقف خوردن را بدهد. درست است که این هورمون در افراد چاق به مقدار زیادی تولید می‌شود اما عارضه‌ای موسوم به مقاومت در برابر لپتین وجود دارد که باوجود فراوانی این هورمون، مغز پیام آن‌را دریافت نمی‌کند یا به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین این افراد به اشتباه تصور می‌کنند که گرسنه هستند.

6.اعتیاد به تنقلات
شاید عجیب به نظر برسد اما بعضی از غذاها بسیار اعتیاد آور هستند. اعتیاد به بعضی مواد غذایی از جمله تنقلات نیز یکی از عوامل مؤثر در افزایش وزن و درنهایت چاقی افراد است. بیش از 25 درصد افراد چاق آزادی انتخاب را از دست می‌دهند و ممکن است مواد غذایی را انتخاب کنند که برای آن‌ها بسیار مضر است.

7.محیط
در بعضی از مناطق کشور، خرید مواد غذایی سالم به سادگی امکان پذیر نیست. این مناطق اصطلاحاً بیابان مواد غذایی نامیده می‌شوند که عمدتا به دلیل عدم دسترسی به فروشگاه‌های مواد غذایی، بازار و ارائه‌دهندگان مواد غذایی سالم است. در این مناطق خطر ابتلا به چاقی و سایر بیماری‌ها افزایش می‌یابد.
به طور کلی مواد غیرطبیعی به هر شکل (نور مصنوعی، مواد غذایی هورمونی و…) باعث چاقی و حتی بیماری‌های خطرناک‌تری می‌شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Web Statistics